Peugeot 307: startprobleem bij koude temperatuur

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

Vanmorgen was het buiten 1 graad boven nul.
Toen ik mijn auto wilde starten ging dit erg moeizaam. Hij heeft hem eerst een paar seconden rond moeten gooien voordat hij startte.
Het voorgloeilampje heeft bij het omzetten van het contact nog geen seconde gebrand.
Bij "normale" temperaturen start de auto wel gewoon?
Weet iemand wat dat kan zijn?

jeronimo33

Geplaatst door jeronimo33 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Santa (0), 15 jaar geleden

Kennelijk gloeien de gloeistiften niet.

jeronimo33 (0), 15 jaar geleden

[quote=Santa]Kennelijk gloeien de gloeistiften niet.[/quote]
Als de gloeistiften "op" zijn, is het dan niet zo dat hij ook slecht start bij normale tempraturen?

En hoe kom ik erachter of ze nog optimaal gloeien? Gewoon eruit draaien, vervolgens het contact omdraaien en kijken of ze "roodgloeiend" worden?
Dit lijkt mij moeilijk omdat de gloeispiralen maar max. 0,5 seconde aangaan. Of moet het dan ook te zien zijn?
Zijn ze niet op de een of andere manier door te meten?

306 cabrio (0) PRO, 15 jaar geleden

Dit kan ook heel goed de startmotor zijn!

Santa (0), 15 jaar geleden

Bij een VW TDI bijvoorbeeld, gloeien de stiften niet bij normale temperaturen. Het lampje gaat dan maar heel kort aan.
Bij temperaturen van, ik meen 5 graden Celcius en lager, gaan de stiften gloeien en brandt het lampje ook iets langer.

De stiften kun je testen door ze eruit te draaien en met kabetjes even op 12V aan te sluiten. Je ziet dan vanzelf wat er gebeurt. Of juist niet.

Waar 306 Cabrio op doelt, is het starttoerental ? Dit lijkt mij bij een diesel niet zo heel belangrijk omdat die, mits in goede conditie, toch meestal al na "1 klap" draait.

Tenzij met het "moeizaam draaien" het langzaam draaien van de startmotor wordt bedoeld.

Dan kan het aan de startmotor liggen maar ook aan de accu of slechte massakabels. Je zult toch eerst eens moeten gaan meten, denk ik.

harry4203 (400) PRO, 15 jaar geleden

als de gloeistiften van deze motoren stuk zijn, merk je dat meestal eerder aan het koud iets meer nagelen omdat ie niet meer nagloeid, dan aan het aanslaan. het starttoerental bij deze motoren is echter wel een kritisch punt, en de startmotoren willen wel eens sneuvelen. maar zoals santa zegt, eerst meten.

306 cabrio (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Santa]Waar 306 Cabrio op doelt, is het starttoerental ? Dit lijkt mij bij een diesel niet zo heel belangrijk omdat die, mits in goede conditie, toch meestal al na "1 klap" draait.

Tenzij met het "moeizaam draaien" het langzaam draaien van de startmotor wordt bedoeld.

Dan kan het aan de startmotor liggen maar ook aan de accu of slechte massakabels. Je zult toch eerst eens moeten gaan meten, denk ik.[/quote]
ja dat bedoel ik dus, dit komt bij de 307 2.0 HDI wel vaker voor. Startmotor voor koudere landen monteren en dat start hij weer goed.

jeronimo33 (0), 15 jaar geleden

[quote=306 cabrio][quote=Santa]Waar 306 Cabrio op doelt, is het starttoerental ? Dit lijkt mij bij een diesel niet zo heel belangrijk omdat die, mits in goede conditie, toch meestal al na "1 klap" draait.

Tenzij met het "moeizaam draaien" het langzaam draaien van de startmotor wordt bedoeld.

Dan kan het aan de startmotor liggen maar ook aan de accu of slechte massakabels. Je zult toch eerst eens moeten gaan meten, denk ik.[/quote]
ja dat bedoel ik dus, dit komt bij de 307 2.0 HDI wel vaker voor. Startmotor voor koudere landen monteren en dat start hij weer goed.[/quote]
De startmotor draait goed rond maar hij moet eerst een seconde of 5 rondgegooid worden voordat hij aanslaat.
Heeft volgens mij toch iets met het gloeisysteem te maken.
Is het probleem van defecte gloeibougies ook te achterhalen als ik de auto aan "de computer" hang?

wout12308 (0), 15 jaar geleden

Ik heb een soortgelijk probleem met mijn 307 hdi 110pk. Met temp. onder 0 zoals afgelopen weekend, slaat hij pas aan na lang doorstarten. Nu lees ik op verschillende forums dat er een gemodificeerde uitvoering is om te monteren.
Ik vandaag peugeot-dealer gebeld en probleem voorgelegd, geven ze aan dat ze voor dit probleem nog nooit een startmotor hebben vervangen. Bij het magazijn wisten ze ook niet waar ik het overhad toen ik vroeg of er een gemodificeerde uitvoering was.
Heeft iemand hier een onderdeelnummer van eventueel?

Zoals ik uit verschillende topics begrijp kan ik eigenlijk de gloeibougies uitsluiten, want die doen alleen dienst voor de uitlaatgasemissie.

Vandaag start hij weer goed met een temp. van ca 3 graden. Dus kan ik eigenlijk de verstuivers toch ook wel buiten beschouwing laten?

peugeottechnieker (0) PRO, 15 jaar geleden

Het start toerental is dus erg belangrijk en dat wordt duidelijk lager bij lage temperaturen, is de accu al eens nagemeten met een goede tester ?
Is het start toerental te laag dan bouwd de hogedrukpomp niet voldoende druk op om de verstuivers te doen openen.

PEUGEOT TR (0) PRO, 15 jaar geleden

er werden destijds wel degelijk zwaardere starters geleverd via magazijn peugeot voor dit probleem.(kan niet direct zeggen of dit nu nog zo is) Maar natuurlijk een starter die meerdere tienduizende kilometers in de wagen zit , heeft toch al serieuze slijtage, de "kolen "zoals wij dit noemen knn al serieus ingesleten zijn en dan trekt de starter veel te veel stroom. revisie vd starter dringt zich dan op

jeronimo33 (0), 15 jaar geleden

[quote=peugeottechnieker]Het start toerental is dus erg belangrijk en dat wordt duidelijk lager bij lage temperaturen, is de accu al eens nagemeten met een goede tester ?
Is het start toerental te laag dan bouwd de hogedrukpomp niet voldoende druk op om de verstuivers te doen openen.[/quote]
Is dit start toerental ook te meten/controleren? Of heeft dit toerental alleen maar te maken met een goede of slechte accu?

jeronimo33 (0), 13 jaar geleden

was een combi van slechte startmotor en accu.
alles werkt weer
Tenks...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum