close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: startproblemen 406 1.9 sttd

Bouwjaar: 1996

Van de een op andere dag heeft mijn peugeot 406 startproblemen.

S morgens, als de auto koud is moet ik 2 a 3x starten, en ik kan de auto alleen aan de praat houden door gedurende enkele seconden gas bij te geven. Daarna draait het de motor als een zonnetje. 's middags is het starten geen enkel probleem.

Het was mij al wel opgevallen dat het gloeiindicatielampje niet altijd evenlang brand: soms maar enkele seconden, soms 10 sec. Het maakt daarbij geen verschil of de motor warm of koud is.

15.000 km geleden distr riem vervangen, gloeibougies gecontroleerd en kleppen laten stellen bij garage.

Kan iemand mij vertellen wat de meest waarschijnlijke oorzaak is? en hoe ik dit kan controleren? ik heb diverse andere topics gelezen, maar kom er nog niet uit....Dacht zelf aan een plotseling falende gloeibougie, maar dan zou ik er nog 3 over moeten hebben? Of ligt het aan het gloeirelais?

Geplaatst door

jabijl (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als ik dit zo lees denk ik erg aan lucht in het brandstofsysteem. Rookt ie ook veel bij aanslaan?














/

Theo11332 0
badge

19 jaar

Hij braakt inderdaad even een flinke rookpluim uit, maar dat kan ook komen vanwege het gas bijgeven.....

jabijl 0

19 jaar

Ik denk eerder aan de gloeibougie's en luister even goed of er geen bijgeluiden zijn bij de distributie. hetzelfde krijg je ongeveer als de pouliebout niet goed is vastgezet en het tandwiel van de distributie daardoor wat uitgeslagen is waardoor de distributie van tijd gaat.(Meegemaakt rep. koste 4000 euro)

oldtimer 0
badge

19 jaar

optie 1 is duidelijk. In geval van verlopen distributie, op welke geluiden moet ik dan letten?
Ik neem aan dat op moment dat distributie verloopt ik dat met name ga merken in het algemeen onregelmatiger/moeilijker lopen van de motor. Bijgeluiden zullen dan toch pas ontstaan op het momeent dat het echt misgaat (kleptiming behoorlijk verlopen) Of bedoel je met letten op bijgeluiden dat ik moet beoordelen of de poelie/poeliebout lawaai maakt vanwege speling?

Ik zal het in ieder geval nalopen!

alvast bedankt, Arjan

jabijl 0

19 jaar

Inderdaat Arjan het kan zelfs wel zijn dat dat geluid er alleen maar koud heel even is.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Heb gisteren snel even gekeken hoe ik het beste bij de gloeibougie's kan komen, maar dat valt voor de 2 linkse nog niet mee. Peugeot vraagbaak werkt ook al niet mee, want daarin staat niets over gloeibougies vervangen(zal wel basiskennis zijn?)Haynes is besteld, maar laat nog even op zich wachten.

in de tussentijd iemand een hint hoe ik op de meest efficiente manier bij deze gloeibougies kan komen?

Heren trouwens alvast bedankt voor de reacties. Ik ga er zaterdag mee aan de slag. Vooralsnog geen bijgeluiden geconstateerd bij distributie.....

jabijl 0

19 jaar

Eerst maar eens die luchtkanalen weg(ruimte maken)en dan kunnen die 2 aan de koppelingkant er redelijk gemakkelijk uit die twee andere wat moeilijker, klein slagje met eeen steeksleutel.Troost je ook een pro is hier een paar uur mee zoet.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Heb eerst de eenvoudige controles uitgevoerd: Er zat inderdaad wat lucht in het brandstofsysteem. Na ontluchten startte de auto goed en daarom nog maar even gewacht met de gloeibougies (vanwege de tijd :-).
Vanmorgen echter weer oude klacht. Dus of toch de gloeibougies, of er blijft lucht terugkomen in het brandstofsysteem. (oorzaak?)Door drukte op het werk pas dit weekeinde tijd om verder te zoeken

Verder aan de "vuile"kant van het brandstoffilter metaaldeeltjes aangetroffen (geen roest maar glimmende deeltjes, zo'n twee vingertoppen vol)). Nu ben ik benieuwd of dat vaker voorkomt, of dat mijn brandstofpomp z'n beste tijd heeft gehad?

jabijl 0

19 jaar

startprobleem opgelost: doordat de bevestigingsmoer van de verdeelkabel voor de gloeibougies losgetrild was kreeg er maar een gloeibougie spanning (slechte verbinding). na vastzetten moer alle 4 spanning. Auto start nu weer als tevoren..........

Werd nog wel getrakteerd op een langzaam leeglopende band, maar dat is vrij een voudig op te lossen. Ben nog wel benieuwd naar jullie ideeen over de metaaldeeltjes in het brandstoffilter...

Theo en Oldtimer, bedankt voor de tips!, gr, Arjan

jabijl 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.