Peugeot 406 1.8 16V: Startproblemen, en lopen op 3 cil.

Bouwjaar: 1996

Beste allemaal,

Afgelopen week wilde de 406 niet fatsoenlijk starten. Pas na vol-gas geven bij het starten sloeg de motor aan.
De motor liep daarna op 3 cilinders, niet goed dus. Dus motor afgezet en na 5 minuten opnieuw gestart.
Bij het opnieuw starten, deze keer zonder extra moeite te hoeven doen.... liep de motor weer normaal op 4 cilinders.

Kan iemand mij uitleggen waar een probleem zou kunnen zitten.
De garage heeft aangegeven niets te kunnen doen, omdat het probleem alweer opgehouden is, maar het lopen op 3 cilinders, en niet willen starten is toch niet normaal.....
Voor de technische data, ik ga de laatste garagebeurten even nakijken op nieuwe bougies etc.

Arjen625

Geplaatst door Arjen625 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

RAH (0), 19 jaar geleden

Bij mijn 406 heeft een keer het stekkertje dat op de injector zit los gezeten. Ik rij normaal op LPG en heb de injector dan niet nodig. Maar het rijden op benzine ging beroerd, en het starten op benzine was ook geen plezierige bezigheid. Friemel eens aan de stekkers. Als er één los zit kan dat het probleem geweest zijn.

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Als de auto wat langer stil staat en het oliepeil is een beetje laag kan het zijn dat er een klepstoter niet goed functioneerd waardoor de motor op 3 cylinders aanslaat. aangezien de 1.8 xu7jp4 bekend staat dat er soms wel eens olieverbruik kan optreden zou ik dit maar eens controleren.

Arjen625 (0), 19 jaar geleden

RH, het zou heel goed kunnen dat jouw antwoord klopt.
Op dit moment functioneert het geheel weer goed, en als het weer voorkomt weet ik waar ik naar moet kijken.

Oldtimer Jansen,
De auto had slechts 2 dagen stilgestaan. Het oliepeil was goed.... de auto had net een paar maanden geleden een beurt gehad. Maar iig bedankt voor het meedenken.

Arjen625 (0), 19 jaar geleden

Ok, nadat het startprobleem eind vorig jaar toch weer terugkwam is de startmotor vervangen.
Uit de uitleg van de monteur blijkt dat bij een (bijna) kapot contactslot de sleutel na het starten niet genoeg terugdraait. Gevolg, de startmotor blijft te lang doorlopen, en wordt hierdoor in rap tempo afgeschreven. Dit hoeft bij mijn 406 niet de oorzaak te zijn, de km stand +205 dznd kan ook de oorzaak zijn.
Nu de startmotor is vervangen hou ik wel een extra oog op de startsleutel.

Arjen625 (0), 19 jaar geleden

Nou.... nadat het probleem circa 1 maand weg is geweest heeft de auto ons vanmorgen wederom in de steek gelaten.
Het ging nu alleen iets anders.... de startmotor draait, maar de motor sloeg niet aan.
Het lijkt op het probleem van:
[406 1998] start soms niet , maar na eventjes te wachten weer
Jos Ceyssens
Het gaat om een Peugeot 406 TD van 98 (diesel). De wagen wil soms na het voorgloeien, niet starten. Je hoort de starter wel maar de motor vliegt niet aan. Batterij is oké;gloeiboegies zijn nieuw. Als je dan het contact eventjes afzet , lukt het soms de tweede of derde keer wel. En het is niet altijd dat dit gebeurd , maar slechts af en toe, maar wel vervelend en niet goed voor de starter vermoed ik.
Een collega met een Citroën Xantia break met dezelfde motor (1.9 TDI)had soortgelijk probleem en vermoedt dat het ligt aan het stukje kabel dat alle gloeibougies verbindt. Hij heeft dit laten vervangen en zijn wagen heeft nooit meer gemankeerd.
Heeft nog iemand een dergelijk probleem gehad en kunnen oplossen ? En kan ik dit zelf meten of de kablering in orde is ?

Oldtimer Jansen
Dit lijkt mij meer op de startonderbreker of de stopplug op de brandstofpomp, de aansturing van de de gloeibougie's is te testen met een proeflampje.

Beste Oldtimer Jansen, is dit ook het probleem bij mijn benzine 406?

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.