Sinds gisteren wil mijn problemcar niet meer starten. De startmotor draait, alle electra lijkt te werken, maar het lijkt er ook op dat de brandstofpomp niet draait. Ik heb de ANWB erbij gehad, die heeft een uur gezocht en van alles geprobeerd, zonder resultaat. Uiteindelijk besloot de man dmv. een spuitbusje starthulp te proberen of de motor hierop wilde aanslaan, maw. of de ontsteking en zo wel werkt. Hiervoor haalde hij de aanzuigslang van het luchtfilterhuis af met de bedoeling hier de starthulp in te spuiten. Wat schetst onze verbazing toen de motor met deze losgenomen slang wél wilde aanslaan en bleef lopen! De slang kon, nadat de motor liep, weer worden aangesloten en de motor bleef lopen. De wegenwacht beweerde dat hij de starthulp helemaal niet nodig had, maar volgens mij gaf hij er wel een klein pufje mee voordat de motor liep.
We hebben het nog een paar keer geprobeerd, met aangekoppeld luchtfilter, met losgekoppeld luchtfilter, steeds hetzelfde.
Vanmorgen, toen ik naar m'n werk wilde, startte de auto dus weer niet, ook niet met losgenomen luchtslang. Ik heb geen starthulp, dus dat heb ik niet kunnen proberen.
Nu vraag ik me af waar dit aan kan liggen. De wegenwacht had het over de startblokkering, maar dat kan eigenlijk niet omdat hij met wat hulp wel wilde lopen. Een andere mogelijkheid waar hij het over had was het hoofdrelais.
Waar ik zelf nog aan zit te denken is een lege benzinetank. De brandstofmeter geeft nog een halve tank benzine aan en de gastank zit nog bijna vol. De brandstofmeter heeft altijd gewerkt, maar wat mij betreft kan deze nu best kapot zijn, tot het tegendeel bewezen is. Zit er op mijn 406 een beveiliging die de brandstofpomp stil zet wanneer de tank leeg is en is het mogelijk dat desondanks de meter toch een halve tank aangeeft? Maw. als er zo'n beveiliging op de pomp zit, gebruikt die dan een ander signaal dan de brandstofmeter?
En indien het niet een van deze mogelijkheden zou zijn, waar kan ik nog meer aan denken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Probleem opgelost: het retourklepje in het benzinesysteem werkte niet goed meer waardoor de injectierail niet meer op druk kwam. De brandstof die naar de motor gepompt werd, werd net zo hard weer retour gestuurd. Ik vermoed dat de brandstofpomp dus al die tijd wél gedraaid heeft, maar onhoorbaar omdat hij geen weerstand ondervond.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar