Hoewel dit probleem eerst opgelost leek, heeft het muisje toch nog een staartje gekregen. Voor wie er belangstelling voor heeft....
Mijn HDI motor heeft veel te weinig kracht.
Ben op zoek naar de reden en hoop dat een van jullie me op weg kan helpen.
Klacht:
- sterk verminderd vermogen
- vooral onder de 3000 toeren is het belabberd, maar ook daarboven is het volstrekt niet wat het geweest is
- eerste stukje gaspedaal intrappen reageert normaal, maar zodra ik meer gas geef gebeurt er niet of nauwelijks iets.
- het 'voelt' alsof de turbo niet op druk komt (na intrappen voel je niet dat na een seconde het vermogen toeneemt)
- geen motordiagnose lampje
- geen foutcodes in de EBE (laten uitlezen)
- motor loopt normaal
- Topsnelheid ongeveer 155 km/u. (dat dan weer wel)
- optrekken gaat zeer, zeer langzaam. Inhalen op de snelweg zo goed als niet te doen
- geen gekleurde uitlaatgassen of roetuitstoot.
Ontstaan van de klacht:
Begonnen 1000 kilometer na vervangen defecte turbo. Direct na vervangen turbo reed de auto normaal, alleen stationair draaide hij vaak hoger dan normaal, zo'n 1200 i.p.v. 800 toeren. Garage wilde hier niet naar kijken, "want we hebben alleen de turbo vervangen, dus daar kan het niet van komen".
Op weg naar Frankrijk werd het vermogen op een goed moment geleidelijk minder. Heel weinig vermogen, maar verder klonk alles normaal. Met maximaal 80 doorgereden naar de eindbestemming (was niet ver meer).
Volgende morgen: bij gasgeven vanaf zo'n 3000 toeren heel onregelmatig lopen met horten en stoten, blauwe uitlaatgassen en roetuitstoot.
Auto is afgesleept naar plaatselijke Peugeot dealer.
Diagnose: EGR klep blijft openstaan.
EGR klep en aansturing hiervan vervangen.
Brandstoffilter vervangen.
Brandstofadditief voor reinigen verstuivers.
Auto liep weer, maar met zeer weinig vermogen. Garageman gaf aan dat door de openstaande EGR de motor en verstuivers vervuild zijn en dat het enige tijd duurt voordat de motor weer schoon is.
Rustig weer naar Nederland gereden. Onderweg en in de weken daarna is het vermogen inderdaad geleidelijk beter geworden.
Maar de laatste weken is er niets meer veranderd.
Wat zou het kunnen zijn? Heeft iemand ervaring met de ellende die je krijgt na een opentaande EGR?
KM stand 299000.
Verstuivers zijn nog geen jaar geleden vervangen.
Brandstof hogedrukpomp een keer vervangen, samen met druksensor en -regelaar.
Motor EBE vervangen.
Ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen!
Edwin van Grinsven
Aanvullende info, 20 maart:
- dealer de turbo laten controleren. Slangen goed, turbo komt op druk.
- brandstofdruk is goed, alleen schommelt ie met zo'n 50 bar.
- stuk gereden zonder uitlaat: geen verschil
- verstuivers laten controleren door Bosch: zijn goed.
- in het inlaatspruitstuk gekeken: ziet er helemaal schoon uit.
- brandstofverbruik is niet merkbaar hoger dan normaal.
HELP, ik ben ten einde raad en de garage's waar ik geweest ben weten het ook niet meer!
Als jullie me niet kunnen helpen, wie dan nog wel?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zitten de lucht slangen van turbo naar de intercooler, en tussen de cooler en het inlaatspruitstuk wel goed vast, of is een van deze niet gescheurd? Klink misschien simpel, maar het zou wel zo kunnen zijn.
[quote=rubenrispens]Zitten de lucht slangen van turbo naar de intercooler, en tussen de cooler en het inlaatspruitstuk wel goed vast, of is een van deze niet gescheurd? Klink misschien simpel, maar het zou wel zo kunnen zijn.[/quote]
Ga ik naar kijken. Een intercooler heb ik trouwens niet.
Bedankt voor de tip!
17 jaar
idd de turboslangen goed controleren (met name het korte slangetje wat gelijk onder de turbo zit) maar ik denk dat je een grote kans hebt dat idd de uitlaat verstopt zit. (stukje losschroeven en nog eens rijden)
HELP, zouden jullie mijn verhaal nog eens willen doorlezen? Ik ben ten einde raad en de dealer kan me niet meer helpen.
Bedankt!
17 jaar
compressie laten meten; ik vermoed een probleem in je cilinderkop/zuigerveren
17 jaar
[quote=320]compressie laten meten; ik vermoed een probleem in je cilinderkop/zuigerveren[/quote]
Goede tip. Maar als de compressie minder is, dan zou het brandstofverbruik toch omhoog moeten gaan?
Bovendien: kan zo'n probleem ontstaan in een periode van 100 km rijden??
Cilinderkop is ook recent vervangen, zat een scheurtje in. Sinds vervangen reed ie uitstekend.
Ik heb ook geen olieverbruik (tot nu toe nog nooit hoeven bijvullen) en geen koelvloeistofverbruik.
17 jaar
Is je distributieriem niet een tandje versprongen?
17 jaar
[quote=rubenrispens]Is je distributieriem niet een tandje versprongen?[/quote]
Lijkt me stug, maar ik zal het dit weekend eens controleren!
Bedankt!
17 jaar
heb je al eens met een andere luchtmassameter gereden?
[quote=harry4203]heb je al eens met een andere luchtmassameter gereden?[/quote]
Harry, volgens mij heb ik geen MMP, maar een MAP-sensor. Die heb ik inderdaad niet vervangen. Ik zal met de garage overleggen. Perfecte tip, bedankt!
17 jaar
zo"n diesel heeft zeker een luchtmassameter en geen mapsensor
[quote=harry4203]zo"n diesel heeft zeker een luchtmassameter en geen mapsensor[/quote]
Harry, je bent fanatstisch!
Probleem opgelost, het was de LUCHTMASSAMETER !!!!!
Eigen van de zotten dat mijn dealer dat niet kan vinden. Ik heb wel vaker meegemaakt dat de dealer laten-we-zeggen niet zo profesisoneel overkwam, maar er lopen ook een paar echt goede monteurs rond, daar.
Allemaal bedankt voor het meedenken!
Edwin
17 jaar
[quote=grinsven][quote=harry4203]zo"n diesel heeft zeker een luchtmassameter en geen mapsensor[/quote]
Harry, je bent fanatstisch!
Probleem opgelost, het was de LUCHTMASSAMETER !!!!!
Eigen van de zotten dat mijn dealer dat niet kan vinden. Ik heb wel vaker meegemaakt dat de dealer laten-we-zeggen niet zo profesisoneel overkwam, maar er lopen ook een paar echt goede monteurs rond, daar.
Allemaal bedankt voor het meedenken!
Edwin[/quote]
Hoewel ik na het vervangen weer vermogen had, was het toch nog niet wat het moet zijn. Ook rookte soms de uitlaat nog wat roet bij hogere toeren.
Ten einde raad ben ik naar een andere Peugeot dealer gegaan om als een soort second opinion de turbo te laten controleren.
Deze constateerde dat de turbo vastzat......
Al met al een ingewikkeld verhaal. Nu nog zien dat de dealer onder garantie de turbo repareert.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar