Peugeot 307: Storing Emissiesysteem

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6HDIF 110pk

Sinds kort heb ik te maken "Storing Emissiesysteem" op de infodisplay en een brandend motormanagementlampje op het instrumentenpaneel. Dit is blijkbaar een veelvoorkomend probleem met veelvoudige en veelvoorkomende oorzaken.

De Peugeot dealer heb ik niet naast de deur, dus even langsrijden om wat te proberen zit er niet in. Hopelijk kunnen wat gerichte aanwijzigen helpen om vooraf een vermoedelijke oorzaak aan te wijzen.

De historie:
Auto is in mei 2009 gekocht als ex-lease auto. Vanwege fluitende turbo, weinig koppel onderin en hoog verbruik (1:14,5) is er onder garantie een nieuwe turbo op gezet door de niet-Peugeot garage. Blijkbaar heeft bij de vorige eigenaar de turbo geprobeerd een stuk luchtfilter of iets dergelijk op te eten, want de schoepen aan inlaatzijde waren beschadigd. Ook zijn roetfilter en carterpanpakking vernieuwd. Na de vervanging van de turbo waren koppel en geluid goed, verbruik beter maar nog aan de hoge kant 1:15.

De eerste Storing Emissiesysteem:
1 week na turbowissel. Onderweg met warme motor en even hard optrekken kwam Storing Emissiesysteem voor en auto viel in noodloop met verminderd vermogen. Na kort stilzetten bleef de melding aanwezig maar was het vermogen terug. Een hulpvaardige Peugeot garage heeft de storing uitgelezen. De fout zelf was niet meer aanwezig en de storing is gereset. De storingsmelding werd geweten aan mogelijk loskoppelen van kabels tijdens de turbowissel, en het daarna niet resetten van de computer.

De tweede Storing Emissiesysteem:
Een maand later. Onderweg met koude motor (5 km gereden). Tijdens inhalen opnieuw Storing Emissiesysteem en motor viel volledig uit (spijtig voor de net ingehaalde auto). In de berm bij herstarten sloeg de auto niet aan. Even later wel. Vervolgens 150 km verder gereden met storingmelding maar zonder vermogensverlies. Vanmiddag de storing via het display nog een paar keer weggedrukt. Blijft nu ook weg.

Overige eigenschappen:
-Na koude start loopt motor stationair voor het gevoel en gehoor op 3 poten totdat even gas gegeven wordt.
-4000 km geleden, vóór de turbowissel heeft een Peugeotgarage een basisbeurt gegeven. Dit was met 10W40 ("Quartz 7000"). Wat erin is gekomen na de carterpanpakkingwissel is onbekend.
-Met warme motor gaat de auto van zeer zuinig (ca.3l/100km) bij 80km/hr naar dorstig (ca.7l/100km) bij 125km/hr.
-Net na de turbowissel slipte de koppeling soms even licht. Dit kwam alleen voor bij gasgeven bij ca. 80 km/hr in z'n vijf. Dit slippen lijkt nu over.

AntonenJolien

Geplaatst door AntonenJolien (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Tja, het is afgezaagd, maar toch maar even uitlezen, liefst bij de dealer. Zonder de foutcodes is het zoeken naar een speld in een hooiberg.
Doe dat dan niet bij de dealer die de storing uitlas bij de 1e storing emissiesysteem. Dat was dus duidelijk geen oude storing want de motor ging in noodloop.
En probeer de foutomschrijvingen of de nummers van de foutcodes te pakken te krijgen. Dan is er wat over te zeggen.

AntonenJolien (0), 14 jaar geleden

Auto was vandaag bij de dealer voor een nieuwe koppeling en is meteen maar uitgelezen. Er waren geen storingen meer opgeslagen. De laatste tijd ook geen problemen meer gehad. Ik vermoed dat de oliesoort te dik is voor de lage temperaturen deze winter, met name omdat de storing voorkwam als de motor wat meer toeren maakte.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.