close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Storing uitlaatgas (storingnr: 358 Lamda Sonde voor de kat spora

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 16V

Allereerst wil ik mijn complimenten geven aan de vakmensen die hier vragen beantwoorden, ik vind dit een geweldige site.

Nu mijn probleem.

Ik heb laatst een 406 coupe (met AG Gas G3 installatie) van oktober 2001 gekocht, inclusief Motor Management storing "Storing uitlaatgas". De verkoper vertelde dat hij vaak gecontroleerd was op de sensoren, maar die bleken volgens hem (na controle volgens hem) allemaal goed te zijn. Na zoeken op deze site kom ik nogal wat verschillende mogelijke oplossingen tegen. Teveel om zomaar ergens te beginnen zonder eerst maar eens om advies te vragen.

Toen ik deze auto kocht reed hij fantastisch inclusief de storing. maar twee dagen naderhand begonnen de problemen. De auto begon op gas spontaan af te slaan. Het gebeurt met name als ik op gas rij. Toen ben ik een tijdje alleen maar op benzine gaan rijden, en dan zijn er eigenlijk weinig problemen. Ik ben na een dag of twee weer gaan rijden op gas, en toen reed hij goed tot ik in de file kwam te staan, en de motor weer af begon te slaan en het toerental vaak tot onder de 400 weg zakte.

Na veel adviezen die ik vond heb ik hem naar een gas specialist gebracht, en die heeft de storing uitgelezen. Het ging om storing " 358 Lambda sonde voor de kat sporadisch". Vervolgens hebben ze een vacuum slangetje vervangen en de storing gereset. Ik was nog geen 4 km weg en toen begon de auto weer tegen te sputteren en af te slaan. De storing uitlaatgas kwam weet terug. Hij loopt na het vervangen van dit vacuumslangetje stationair wel iets beter, maar als ik gas geef zakt hij weg in plaats van op te lopen.

De volgende dag reed de auto weer goed, zelfs stationair ging het beter dan daarvoor, alleen als ik nu gas geef, zakt het toerental vaak tot beneden de 500 toeren en komt hij na een paar seconden tegen sputteren weer op gang, of hij slaat af. Ik heb het idee dat hij het vaker doet als ik de auto gewassen heb, hij rijd dan twee dagen echt slecht op gas, en daarna is het de ene rit goed en de volgende kan wel weer slecht zijn. Als ik een tiidje gereden heb op gas, en hij begint slecht te rijden, of ik ga een aantal stoplichten tegemoet, dan schakel ik vaak over naar benzine, maar dan slaat hij eerst gelijk af, of hij rijd een paar minuten lang met een schommelend toerental. Na een tijdje loopt hij op benzine dan wel weer goed.

Heeft iemand een idee waar ik zou kunnen beginnen met zoeken? Stappenmotor, verdamper, bougies, olie, er zijn zoveel mogelijke oplossingen dat ik op dit moment even niet weet waar je het best kan beginnen. Ik heb de eerste rekening van €300 euro al te pakken, dus ik zou wel eens willen proberen om eerst zelf te kijken.

De uitgelezen storing is dus: "358 Lambda sonde voor de kat sporadisch".
Het gas bedrijf had het over het vervangen van de lambda sonde, maar ik heb hier vaak gelezen dat hier het probleem niet echt in zou kunnen zitten.
En ik heb het idee dat het dus na een goede wasbeurt even erger wordt dan anders.

Ik hoop dat dit een duidelijke omschrijving is van mijn probleem, en anders vraag maar raak, dan probeer ik een zo duidelijk mogelijk antwoord te geven.

En ik hoop dat deze storing weg gaat, want ik vind het verder een fantastische reisauto.

Met vriendelijke groet,

Marc Valk

Geplaatst door

marcvalk (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou zeggen, geef de auto eerste eens een goede beurt:

- motor flushen met Forté, synthetische olie er in, 5W40 of 0W40 (wat voor olie zit er nu in ?).
- nieuwe bougies erin bijv NGK LFR5B
- filters van je gasinstallatie schoon laten maken
- verse benzine in de tank
- storing laten resetten en een paar dagen op benzine rijden.

Als er dan geen storing komt zit het vrijwel zeker in het LPG systeem. Een belangrijke boosdoener bij slecht lopen op gas is de druksensor op de verdamper. Deze zijn meestal na 100.000km wel weer slecht en moeten dan vervangen worden. Ik heb hem er wel eens uit gehaald, beetje schoon proberen te maken, nachtje lekker warm bij de CV en dan inbouwen. Daarna liep ie meestal een paar dagen goed, als het daarna weer prut was toch maar de sensor vervangen.

Mocht dat je niet helpen zou ik denken aan LPG injectoren of de verdamper. Hoeveel heeft de auto gelopen ?

Wel in de gaten houden dat als er geen problemen op benzine zijn dit niet direct betekend dat de bougies en lambda sonde niet het probleem kunnen veroorzaken.

Heb je er nog garantie op ?

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Hoi Pieter,

Ik heb de auto particulier gekocht, dus geen garantie. Hij heeft 175.000 km gelopen en is altijd bij een Peugeot dealer onderhouden. Ik heb inderdaad al gezien hoe je de motor kunt reinigen en de olie kunt vervangen. Ik zal dan gelijk andere bougies laten plaatsen. Ik ben er eigenlijk al vanuit gegaan dat hier wel de goede olie in zit omdat hij een onderhoudshistorie heeft bij een Peugeot dealer. Ik neem aan dat die weten dat hier 5W40 in moet?

Verder tank ik veel benzine omdat ik tot nu toe vaak in de stad niet op gas kan rijden, en ik gebruik dan V-power omdat dit toch wel goede benzine schijnt te zijn.

Ik hoorde van een vriend (hij werkt bij een schadeherstel bedrijf) van mij dat je de lamda sonde zou kunnen testen door hem te ontkoppelen als de motor loopt, is dit waar?

Ik was inderdaad ook al van plan een onderhoudsbeurt uit te laten voeren aan de gas installatie.

Ik ga er even mee aan de gang, en dan laat ik weer van me horen.

marcvalk 0

17 jaar

Als je zeker weet dat de problemen zich alleen voordoen als je op gas rijdt dan kan je al meteen een flink aantal oorzaken uitsluiten. Zaken als de stappenmotor, de olie, kapotte sensoren e.d. veroorzaken ook problemen op benzine. (Gas is wat gevoeliger dus de problemen kunnen op benzine minder heftig zijn)

Als je puur naar de gasinstallatie kijkt dan denk ik dat er twee verdachte punten zijn.

1.) De elektronica. Je geeft aan dat de problemen erger zijn als je de auto een flinke wasbeurt heeft gehad, is dit ook het geval als het flink regent etc? Wat je redelijk makkelijk zelf kan controleren is of alle bekabeling en stekkers e.d. nog goed zijn. Controleer alle bekabeling eens goed, trek alle stekkers die je kan vinden eens los. Vind je beschadigingen of verrotte connectors dan heb je de mogelijke oorzaak te pakken. Controleer ook de massa-verbindingen van de computer/motor goed, en koop een bus contactspray en gebruik die.

2.) De gastoevoer. Het wegvallen van het toerental gebeurt omdat de verbranding niet goed verloopt. Hiervoor zijn flink wat oorzaken aan te wijzen maar als het probleem zich alleen op gas voordoet denk ik dat de gasinjectie het probleem is. Een mogelijke oorzaak is een gescheurde gasinjector. Door grote temperatuurswisselingen kan een gasinjector na verloop van tijd scheuren. Het gevolg is dat er geen gasnevel meer wordt ingespoten maar een druppel. Een druppel ontbrandt natuurlijk veel minder goed dan een nevel en daardoor gaat de motor slecht lopen. Een injector vervangen of uberhaupt constateren dat die vervangen moet worden is volgens mij wel werk voor de specialist. Ik heb het zelf nog nooit gedaan dus wellicht valt het mee maar voor zo'n klus zou ik naar een goede gasspecialist gaan.

TrafficBandit 0

17 jaar

Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb de problemen ook met regenachtig weer, en als het een tijdje droog is gaat het redelijk. Meestal als ik van Arnhem naar Amsterdam rij beginnen de problemen als ik de snelweg af rij en zo nu en dan voor een stoplicht sta. Als ik dus s' morgens wegrij gaat het allemaal redelijk goed. Op de snelweg rijd hij perfect, en bij constant 50 merk je wel eens een onregelmatigheid op gas.

Ik ben dus wel van plan om ook naar de eerder aangegeven punten te laten kijken, het zal nooit kwaad kunnen. Ik print ook even jouw oplossingen uit en ga hier morgen mee naar een specialist in Elst. En ik heb net contactspray gekocht voor de electronica. Ik zal dan eens naar de bedrading kijken vanf de gastank tot aan het motorblok neem ik aan?

Ik vraag me alleen af waar ik de massa moet vinden. Is dit gewoon een soort aardedraad die aan je chassis vastzit? En dat moet ik inspuiten met contactspray.

Ik ga het eens proberen te vinden!

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Marc

marcvalk 0

17 jaar

Is dit een sgi of een dgi installatie van AG?.

primera p11 0

17 jaar

Goedemorgen primera p11,

Het is volgens het boekje een SGI insallatie van AG.
AG verdamper: nummer en type 606340.8 / AG SGI 600.001

Even een update: gisteren was het echt noodweer rond Arnhem met veel regen, en ik heb mijn auto bij een benzinepomp even stationair laten lopen, en hij bleef continue afslaan op gas. Vervolgens overgeschakeld op benzine, en na een tijdje kon ik weer normaal rijden. Nou weet ik niet of het normaal is dat na een overschakeling van gas naar benzine de motor even kuren kan vertonen, maar na een tijdje gas geven kon ik mijn weg weer voortzetten.

marcvalk 0

17 jaar

Heb je de gasinstallatie weleens laten controleren?.
Gasdrukken laten meten en injectoren laten checken.
Steker verbindingen na gelopen van de injectoren?.
Het is wel zo dat de motor op benzine goed moet lopen, zoniet heeft het geen zin om op gas over te schakelen.
Je hebt de storing niet op benzine?.
Als de juiste olie erin zit en schone filters, vermoed ik dat de injectoren van het gas systeem het zijn.
Neem eens contact op met Vos lpg in woudenberg.
Dit zijn mannen die veel van AG weten en inbouwen.
Het is niet naast de deur, maar dit is een goed adres.

primera p11 0

17 jaar

Ik heb de storing een keer uit laten lezen, staat hierboven ergens, en zij hebben een vacuumslangetje vervangen. Verder had ik niet echt het idee dat het zo'n goed adres was, dus ben ik ook op zoek gegaan naar een andere gas specialist. Ik heb daar nl. gevraagd om een onderhoudsbeurt, en het enige wat ze hebben gedaan is de storing uitlezen, slangetje vervangen, schakelaar vervangen omdat een ledje defect was en resetten. Maar na een half uur zat die er weer in.

Ik heb de storing niet op benzine. Vandaag heb ik weer bijna de hele dag gereden op benzine, en dan rijd hij gewoon goed! Niks geen stotteren of afslaan. Ik heb gebeld met Vilier (www.vilier.nl) in Elst (afspraak voor donderdag), volgens een vriend van mij zou dit ook wel een goed adres zijn, maar ik kan maandag ook wel eens naar Vos bellen. Het maakt mij niet zoveel uit hoeveel km ik moet rijden om een goede gas specialist te vinden. Als hij uiteindelijk maar weer goed op gas gaat rijden.
Nou vraag ik mij af of ik ook die storing moet laten resetten of beter kan wachten of hij na een nakijk/onderhouds beurt beter rijd, want hij is nu al 4 keer gereset zonder resultaat. En dat kost ook weer €30 per keer.

Ik heb volgens mij ook een keer gelezen dat je zelf een uitlezer kunt kopen voor een 406 coupe, klopt dat? Is het misschien handig om ook zoiets te kopen.

Ik zal ook eens bellen naar Vos.

Bedankt voor je reactie alvast.

marcvalk 0

17 jaar

Je kunt wel een uitlezer kopen, maar daarmee kun je niet het gas uitlezen.
Wat je ook nog kunt doen is de grote connector op de lpe comp eraf halen en de de kontakten in sprayen, effe laten drogen en dan een paar keer erop en eraf drukken.
Datzelfde doe je ook met de connectoren op de injectoren.
Zo heb ik nog weleens storingen weg gekregen.
De firma vos doet bijna alleen maar AG.
Andere systemen is ook geen probleem, maar hij weet het meest van AG.
Ga alsjeblieft niet naar veenendaal.

primera p11 0

17 jaar

Is niet in Veevendaal he, in Elst. Weet je toevallig of je er bij Vos op kunt wachten? Anders moet ik inderdaad naar mijn werk zien te komen.

Morgen gaan we de connectoren even inspuiten met contactspray. Waar kan ik die grote connector vinden, die van de lpe comp? Zit die ook in de buurt van de connectoren bij de injectoren?

marcvalk 0

17 jaar

[quote]Ik vraag me alleen af waar ik de massa moet vinden. Is dit gewoon een soort aardedraad die aan je chassis vastzit? En dat moet ik inspuiten met contactspray.[/quote]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Gr...[/img]

TrafficBandit 0

17 jaar

Hakko Peter,

Dat is duidelijk! Ik ga morgen eens aan de gang met de contactspray.

Bedankt alvast,

Groet Marc

marcvalk 0

17 jaar

De lpe comp zit in de motorruimte, vaak net achter de koplampen, meestal rechts.
Je kunt hem eigenlijk niet missen.
Zit echt een behoorlijke grote stekker op.

primera p11 0

17 jaar

Hieronder staan een paar foto's van de normale computer (benzine), ik heb ook een AG installatie en bij mij zit de gascomputer naast de normale computer. Controleer de stekkerverbindingen naar de computer maar zeker ook de stekkerverbindingen naar de sensoren en de injectoren. Soms zitten er ook nog gewone doorverbindstekkers in de bedrading, die zijn ook verdacht, speciaal degene die nat kunnen worden.

Om het probleem sneller te vinden kan je de auto starten en stationair laten draaien op LPG (als dat nog lukt) Als de motor draait moet je tegelijkertijd een beetje friemelen met de bedrading waar je bij kunt. Als de motor op een gegeven moment afslaat dan zat je waarschijnlijk in de buurt van het probleem te friemelen. (beschadigde bedrading, losse aardedraad, kapotte stekker, etc.)

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/EC...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/EC...[/img]

TrafficBandit 0

17 jaar

Pas wel een beetje op met dat friemelen, want als er kortsluiting inzit blaas je je lpe op.

primera p11 0

17 jaar

Is het handig dat wanneer je de connectoren loskoppeld en inspuit met contactspray eerst de accupool losgekoppeld wordt?

marcvalk 0

17 jaar

Nee, dat hoeft niet.

primera p11 0

17 jaar

Als de auto op bezine goed loopt zou ik de benzinecomputer mooi laten zitten.

Laat eerst het LPG systeem eens uitlezen onder het rijden. Een goede specialist zal zien dat de injectietijden niet goed zijn, temperatuur niet goed doorkomt in de AG computer of dat er b.v. een druksensor is die een verkeerde waarde doorgeeft. Mocht je er bij jouw in de buurt niet uit komen weet ik in het zuiden van het land nog een goede specialist die mij destijds in een keer goed heeft geholpen. Zorg er wel voor dat je je probleem kunt reproduceren anders kun je wel uitlezen maar lijkt het verder gewoon goed.

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Wel de connector van de lpg comp.
Wat je op foto ziet is de benzine comp.
De lpg comp zie je op de foto zitten, met de grote connector.
Op benzine heb je immers geen problemen.

primera p11 0

17 jaar

Ik heb de lpg computer inderdaad gevonden. Ik moet ze nog wel even inspuiten met contactspray. Zondag breng ik de auto naar een goede monteur die mij al eens heeft geholpen met een schade aan mijn vorige auto. Hij zal dan de auto eerst een grote beurt geven en keuren, en daarna gaan we kijken naar het probleem met mijn gasinstallatie. Hiervoor gaat hij vaak voor specifieke dingen naar de specialist waar ik mijn auto donderdag naartoe zou brengen. Ik zal alle info van jullie ook uitgeprinten en dat geef ik hem ook gelijk mee, en dan maar hopen dat ik volgende week weer kan zeggen; "je voelt je lekkerder in een peugeot". Ik heb er wel vertrouwen in na alle informatie die ik tot nu toe heb gekregen.

Ik heb nu een paar dagen alleen maar op benzine gereden, en dan rijd hij echt zonder problemen.

Tot nu toe alvast bedankt voor alle belangrijke informatie, en ik hou jullie op de hoogte!

Groet Marc

marcvalk 0

17 jaar

Ik heb ook nog steeds hetzelfde probleem, zie mijn andere post daarover. ik ben benieuwd wat er bij jou uit zal komen.

KRG 0

17 jaar

Hoi Klaas,

Volgens mij heb ik jouw probleem ook al een keer gelezen. Ik hoop echt dat ze er uit gaan komen volgende week. Ik heb wel een goed adres waar ik hem naartoe breng, dus ik hoop je volgende week te kunnen vertellen wat het probleem was.

Groet Marc

marcvalk 0

17 jaar

Ik vind het wel frappant dat de benzine computer van mij net als bij jou ook een Marelli IAW 48P is. Dus alle componenten zijn vrijwel gelijk:
AG G3 , benzine computer, motor 2.0 16V , bouwjaar april 2001 . Rijdt jij misschien ook afwisselend korte en lange ritten ?

KRG 0

17 jaar

Ja, ik woon in Arnhem, werk 7 km verderop in Velp, en ik rij vaak naar Amsterdam naar een vriendin van mij. Dus ik rij inderdaad vaak korte en lange afstanden. Bouwjaar van mijn Peugeot is oktober 2001 met AG G3 SGI installatie. Overigens zijn de foto's die ik gemaild kreeg van Peter Wijngaard om mij te latenzien waar de computers zich bevinden.
Ik denk inderdaad dat de computers hetzelfde zijn ja.

marcvalk 0

17 jaar

Nou, daar ben ik weer met een update.

De auto heeft een grote beurt gehad, en het bleek dat de lambda sonde voor de katalisator kapot was. Na vervanging was alles weer goed en heeft de monteur er twee dagen probleemloos mee gereden. Ik heb hem gisteren zelf opgehaald, en hij reed weer perfect. Tot ik bijna thuis was, want toen hoorde ik de boardcomputer weer een piep geven met storing uitlaatgas, dus hij zit er weer. Vanmorgen weer een stuk aan het rijden geweest, en hij heeft weer de problemen waar ik hier mee begonnen was, helaas. Dus ik moet weer een afspraak gaan maken voor verder onderzoek. Ik neem aan dat het probleem nu ook echt in de gasinstallatie zit, want hij rijd op benzine echt perfect.

Ik heb de connectoren en de massa aansluiting gecontroleerd, maar deze zien er ook nog heel goed uit, en bewegingen hebben verder geen resultaat. Zouden het dan toch misschien de gas injectoren kunnen zijn?

marcvalk 0

17 jaar

Het grootste deel van de problemen met AG SGI installaties worden veroorzaakt door de druksensor op de verdamper... Injectoren ook wel maar minder vaak. Sensor is grootste kans...

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

Zie hier ook zo'n topic, het gaat over de C5 maar de motor en AG installatie is nagenoeg hetzelfde.

Afgelopen week heb ik na weer problemen met stationair en schokken tijdens optrekken ook weer een nieuwe sensor gemonteerd en de problemen zijn gelukkig weer weg. Kost 104 euro zo'n sensor, injectoren zijn een stuk duurder. Volgens mijn gasspecialist hier in het zuiden gingen ze de laatste weken weer met bosjes..

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Hoi Pieter,

Bedankt voor deze tip. Ik wil vanmiddag nog naar de garage met mijn auto, en dan zal ik dit laten vervangen. Is dit ook door te meten of de druksensor kapot is, of zal ik hem maar gewoon vervangen?
Ik heb inderdaad gezien wat de prijzen van een injector ongeveer zijn, en daar wordt je niet bepaald vrolijk van. Kun je onderhand net zo goed voor 1500 euro een hele nieuwe installatie laten plaatsen.

Alvast weer bedankt voor je reactie!

marcvalk 0

17 jaar

Je kunt de multimeter op de draden van de sensor zetten terwijl de auto loopt maar ik weet dat het moeilijk is te bepalen of de sensor op een gegeven moment niet goed werkt. Als de motor slecht loopt krijg je het verkeerde signaal. Om het echt zeker te weten moet je eigenlijk een tweede goede sensor er naast zetten, allemaal redelijk lastig dus om het eenvoudig vast te stellen.

SGI injector is toch rond de 100-150 euro per stuk of niet ?

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Pieter,

Zou dit bij mijn gemelde problemen : zie andere topic http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
ook de oorzaak kunnen zijn, of kan dat niet omdat ook op benzine mijn motor na storingsoptreden op gas , onrustig stationair loopt ????

Kijk maar eens of je dit ook een logische verklaring zou vinden .

KRG 0

17 jaar

Ik las straks bij een forum dat iemand ze had vervangen. Kosten: €800! Nu zit ik net op onderstaande link (internetwinkel) te kijken, en zie ik een aantal SGI injectoren voor AG voor tussen de 60 en 80 euro. Gebruik de link hieronder maar eens. Je kunt hier verschillende onderdelen kopen voor je gas systeem enz.

http://www.mijnwinkel.nl/shop20855/produ...

marcvalk 0

17 jaar

Die site had ik net iets eerder moeten weten maar toch bedankt voor de tip!

Sensor zou probleem op gas kunnen veroorzaken. Lijkt met sterk dat daardoor de stationairloop op benzine ook slecht wordt, maar zeg nooit nooit ..

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Heb je net een aantal onderdelen vervangen?

Dus dit zijn toch wel de betere prijzen? ik vond de prijzen niet echt schokkend, maar hoe kom je er zelf achter welke injector de goede is, er zijn er twee te koop op die site voor SGI installatie! Je hebt nl. de 50 en 60 serie.

En kun je ze dan zelf gewoon vervangen, of moet er softwarematig ook nog iets ingeleerd worden?

marcvalk 0

17 jaar

Marc,

Ik heb via internet eens de complete beschrijving van het AG G3 SGI systeem gedownload. Volgens mij stond daar in dat het juiste nummer op de injector zelf staat. Geef anders maar ee e-mail adres dan kan ik je de beschrijving toesturen.

KRG 0

17 jaar

Hoi Klaas,

Dat zou helemaal mooi zijn. Mijn e-mail adres is marcvalk@hotmail.com.

Ben jij ook nog steeds niet van het probleem verlost? Ik zag dat jij al sinds februari 2006 dit probleem hebt? Wat een ellendige storing is dit he? Heb jij nu al veel vervangen?

Alvast bedankt!

Groet Marc

marcvalk 0

17 jaar

Ga nou gewoon eens naar een gasinbouwer i.p.v. zelf van alles te gaan vervangen.
Die kan de gasdrukken aflezen en de injectoren checken.
Als dat goed is is de gasinstallatie gewoon goed.
Dan sluit je een heleboel al uit.
Nu ga je zelf misschien wel zaken vervangen die niet kapot zijn, of ga je lukraak dingen vervangen.
Wat bij een ander kapot is geweest, hoeft bij jouw niet stuk te zijn.
Er zijn problemen met de injectoren geweest in de beginne.
Marcvalk, heb je al eens contact gezocht met vos in woudenberg?.

primera p11 0

17 jaar

Hoi primera p11,

Ik vervang niks zelf, ik heb hem vorige week een grote beurt gegeven om in ieder geval het benzinegedeelte zoveel mogelijk uit te kunnen sluiten, en de lamda is vervangen i.v.m. de APK keuring. Ze hebben toen de storing gereset, en toen reed de auto weer goed. Sinds vandaag heb ik de storing wel weer in de auto, dus het kan volgens mij niet meer in het benzine gedeelte liggen. Nu gaan ze maandag een aantal zaken doormeten, maar de monteur had ook al aangegeven dat hij sowiezo niks vervangt voordat hij zeker weet dat het onderdeel kapot is. Daar heb ik ook wel alle vertrouwen in.
Mochten ze er zelf niet uitkomen, gaan ze naar een gasinbouwstation in Elst (dit is hun vaste gas adres). Dit bedrijf is ook samen met Vos te vinden onder de gasspecialisten in Gelderland. Dit waren er geloof ik samen met een in Duiven, Woudenberg en Wijchen vier specialisten.
In Elst zijn ze ook gespecialiseerd in AG systemen, dus ik neem aan dat dit ook wel een goed bedrijf is. Hier hebben ze ook veel gereviseerde onderdelen, dus mag je zelf zeggen wat je wilt doen. Ik heb ze vorige week aan de telefoon gehad.

Ik hou Vos in ieder geval wel in mijn achterhoofd!

Groet Marc

marcvalk 0

17 jaar

Laat nou de boel eens resetten en gan dan een week op benzine rijden.
Komt de storing niet voor,zet hem dan over op gas.
Komt de storing dan wel, dan zit het in het gasgedeelte.
Het is een kleine moeite om bij een gasinbouwer even de gasdrukken te laten meten en de injectoren te checken.
Dit kan men gewoon uit lezen bij de gasinbouwer.
de gewone garage kan helemaal niets met die gasinstallatie, ook niet uitlezen.
Dus nogmaals, ga op benzine rijden en kijk of de storing komt, zoniet dan is de storing voor de gasinbouwer.
Je kunt de garage er dan tot sint-juttemis aan laten sleutelen, maar dan word het nooit opgelost.

primera p11 0

17 jaar

[quote=marcvalk]Heb je net een aantal onderdelen vervangen?

Dus dit zijn toch wel de betere prijzen? ik vond de prijzen niet echt schokkend, maar hoe kom je er zelf achter welke injector de goede is, er zijn er twee te koop op die site voor SGI installatie! Je hebt nl. de 50 en 60 serie.

En kun je ze dan zelf gewoon vervangen, of moet er softwarematig ook nog iets ingeleerd worden?[/quote]
Dit komt uit de SGI beschrijving.

- 4mm.Injector(AG600.040), gebruikt t/m 300cc. per cilinder (indicatie)
- 5mm.Injector(AG600.050), gebruikt v/a 300 t/m 500cc. per cilinder (indicatie)
- 6mm.Injector(AG600.062), gebruikt v/a 500cc. per cilinder (indicatie)

Als het goed is dus type 50. Staat ook op de injectoren.

Zie hier bijvoorbeeld.

http://lpgas0.tripod.com/sgi_injector.ht...

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Ik heb de injectoren erin zitten met als nummer AG600.61 ipv 62. Ik heb dus de 2.0 16 V 135 pk peugeot motor van april 2001.
En de bovengenoemde injectoren zitten er bij mij in. Volgens mij moet je de nummers kunnen zien op de gas-injectoren zelf.

KRG 0

17 jaar

Dan heb je dus de grote injectoren om hem voldoende trekkracht te geven, volgens mij hebben ze het op een cursus er eens over gehad dat dat een onstabile stationiare loop zou kunnen veroorzaken omdat de injectie tijden dan wel erg kort worden,de 5 mm injector heft dat op maar kan tijdens acceleratie en zware belasting weer problemen geven(inhouden)
Je kunt ze niet zo maar verwisselen, bij de latere type's gasebe's kan de software worden uitgewisseld door AG via Datacommunicatie maar volgens mij kon dat bij de oudere nog niet.Je zult dat dus eens moeten vragen aan de specialist(en dat ben ik dus in dit geval zeker niet)

oldtimer 0
badge

17 jaar

Klopt volgens mij ook, oldtimer.
Ik dacht dat het alleen voor de 2 liter motor gold.
Later zijn er volgens mij weer gewijzigde injectoren in gekomen en andere software.
Volgens mij met een kleinere doorlaat.
Ik heb al gezegd dat Marcvalk met die auto langs een gasinbouwer moest, die kan dit zo nakijken.
Die kan gasdrukken meten en injectietijden en software bekijken.
Stel dat je op goed geluk die injectoren gaat verwisselen en er toch gewijzigde injectoren in komen komt de software ook niet meer overeen.
dat kan alleen die gasinbouwer zien, een gewone garage kan er niet veel mee.
Volgens mij kan de peugeot dealer wel de software bekijken.
Tenminste van dit type.

primera p11 0

17 jaar

Goedemorgen heren,

Ik heb gisteren de auto opgehaald, en hij rijd tot nu toe weer perfect.

De monteur heeft het volgende gedaan. Allereerst is de auto weer helemaal opnieuw afgesteld op benzine, vervolgens is hij naar de gasspecialist gegaan, en daar bleek na metingen de gasdrukverdeler defect te zijn. Het was ook geen elektronische, dus ze hebben er een nieuwe op gezet die nu ook aangesloten is op de gascomputer. De rekening met specificaties krijg ik nog, maar dat zal volgende week vrijdag zijn.

Nu maar hopen dat de storing wegblijft.

Ik laat nog van me horen.

Groet marc

marcvalk 0

16 jaar

marcvalk,

Nog wat nieuws te melden?
Zie ook mijn eigen post voor een update !

KRG 0

16 jaar

Gasdrukverdeler ? Wat bedoelen ze precies, de verdamper of zo ? Gasdrukverdeler is een term die ik in combinatie met een SGI installatie nog nooit eerder gehoord heb.

pieterp9094 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.