Peugeot 205: Stuurhuis speling

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8D

Hallo,

Ik heb een probleempje met een 205diesel.

De auto vertoond een vreemd bocht gedrag naar links, en de auto trekt wat naar links tijdens remmen, ook knoept ie met stuur naar links met het nemen van een oprit/drempel.

Na controle op de brug constateerde we dat het stuurhuis speling heeft aan 1 kant, ik heb de stuurhoes verwijderd en het blijkt ook echt uit het stuurhuis te komen, de stang die uit het huis komt vertoond duidelijk speling.

Nu is mn vraag, is dit stuurhuis (zelf) te reviseren. of opzoek gaan naar een gebruikte/nieuwe?

Oja, moet ik nog ergens op letten tijdens (de)montage?



MVG,

Willem

W11880

Geplaatst door W11880 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

Beunhaas (530) PRO, 17 jaar geleden

Reviseren is zonde van het werk , als het al kan, er ligt zat op de sloop, voor een paar tientjes heb je een goeie denk ik.

DDT (0) PRO, 17 jaar geleden

binnenste spoorstang met kogel is gewoon los te vervangen

W11880 (0), 17 jaar geleden

Ja maar de speling zal wel in het huis zelf zitten denk ik, niet in de binnenste stang die uit het huis komt.

Is het normaal dat de stang volledig droog is trouwens? dus de onder de binnenste stuurhoes, hoort hier geen vet in te zitten?

DDT (0) PRO, 17 jaar geleden

Willem, als de spoorstang tov. het stuurhius axiaal (er aan trekken) speling heeft en je ziet hem dan bewegen in de kogel-knots die aan de tandheugel van het stuurhuis zit, is het gewoon de spoorstang ,deze is los te vervangen. Is het radiale speling, tandheugel op en neer bewegen dan zijn het de bussen in het stuurhuis. IN de hoezen hoeft geen vet te zitten de tandheugel zelf moet wel een klein beetje vet aan zitten.

W11880 (0), 17 jaar geleden

Sorry als ik het niet begrijp, maar de stang die uit het stuurhuiskomt is toch verbonden met de spoorstang dmv een (binnenste stuur) kogel?

Ik bedoel dat de stang die uit het stuurhuiskomt (axiale) speling vertoond, niet de spoorstang opzich, zo als ik het zie tenminste.

DDT (0) PRO, 17 jaar geleden

Het eerste klopt als een bus, tandheugel die jij stang noemt is inderdaad verbonden met de spoorstang dmv een binnenste stuurkogel. Als de tandheugel axiale speling heeft dan zal je dit aan beide zijden moeten voelen, maar jij schrijft dat je dit maar aan een kant voelt? Als werkelijk de tandheugel speling heeft dan is dit soms nog af te stellen op het stuurhuis.

W11880 (0), 17 jaar geleden

ah ok nu wordt het duidelijker voor me.

Dat zat ik dus idd ook te denken, dan zou de andere kant dus ook speling moeten hebben... maar dat is niet zo, maar zal voor de zekerheid nog eens beter nakijken.

Maar als ik de binnenste stuurhoes deels verwijder zie ik toch echt dat de tandheugel speling vertoond in het stuurhuis, want als ik de tandheugel tegenhoud, en aan de spoorstang ga voelen, dan is er geen speling voelbaar....

W11880 (0), 17 jaar geleden

Goed heb nog even goed de speling gecontroleerd.

Het is toch geen axiale speling, en het is maar aan 1 kant.

Bij vastpakken spoorstang en tandheugel voel je duidelijk speling omhoog,laag en voor,achter. (radiale speling)
Dit gaat door tot in het stuurhuis dus.

Als je dus het wiel met beide handen horizontaal vastpakt en controleerd op speling, lijkt het alsof het axiale speling is, maar dit wordt dus veroorzaakt doordat de spoorstang en tandheugel vrij kunnen ''bewegen'' zeg maar.

Dus zouden het de bussen in het stuurhuis moeten zijn? en wat houd dat in, stuurhuis vervangen?

DDT (0) PRO, 17 jaar geleden

Inderdaad als dit teveel speling is, stuurhuis vervangen (evt. gebruikt) is de gemakkelijkste optie.

W11880 (0), 17 jaar geleden

Ja is duidelijk teveel, weggedrag is ook behoorlijk slecht nu... dweilerig en gevoelloos in bochten.

Ga 'm idd vervangen voor een gebruikte, maar is dit normale slijtage eigenlijk, of moet ik het nog evt ergens anders zoeken wat dit heeft veroorzaakt?

DDT (0) PRO, 17 jaar geleden

Normale slijtage ? hangt oa. natuurlijk af van de tellerstand .
Gescheurde stofhoezen veroorzaken wel vroegtijdige slijtage, deze moeten uiteraard netjes heel zijn.
PS. advies is om ook evt. andere punten op speling te controleren ,met name fuseekogels buitenste stuurkogels en draagarmrubbers
Komt ook nogal eens voor bij dit model en kan ook een dweilerig gevoel veroorzaken.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Weet niet hoor maar, hebben jullie wel eens een 205 voor de keuring waarbij je NIET ac4 invulde op het rapport............

DDT (0) PRO, 17 jaar geleden

Moet inderdaad nogal eens ingevuld worden, maar neemt niet weg dat er toch gelukkig ook nog steeds mensen zijn die een adviespunt bij de APK serieus nemen en alsnog hetgeen laten vervangen.
Stuur/ophanging-delen voor een 205 kosten tegenwoordig ook géén drol meer.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Het uitlijnen is vaak het duurste van die reparatie inderdaad!

W11880 (0), 17 jaar geleden

Afgelopen keer was dit geen advies punt bij deze auto, stuurhoezen zijn in orde en de km stand is een goeie 220d.

De onderste draagarmen zijn nu bijna 2jaar oud en vertonen geen speling, aandrijfassen zijn ook z.g.a.n, vorig jaar vervangen.

W11880 (0), 17 jaar geleden

Goed, er zit een spelingsvrij stuurhuis onder, de auto is opnieuw uitgelijnd en het probleem is NIET weg.

Kan het zijn dat het stabilisator rubber wat uitkomt in de draagarm dit veroorzaakt, deze verdenk ik namelijk omdat deze de draagarm op zn plaats lijkt te houden en als ik aan het wiel trek (horizontaal) zie ik de draagarm bewegen in dit rubber, het rubber is verder wel gewoon heel.

Ook denk ik dit omdat tijdens remmen het stuur iets naar links gaat, en dus ook een beetje naar links trekt.
Het bochtgedrag naar links is ook niks verbeterd, nog steeds onvoorspelbaar vanaf zo'n 70kmh.

Ik zal het proberen te omschrijven, bocht naar links met zo'n 70kmh, insturen gaat goed, als de auto zn koers volgt dan stuurt ie ineens nog scherper de bocht door zonder dat het stuur beweegt, dit is gewoon onvoorspelbaar en niet goed.

Beunhaas (530) PRO, 17 jaar geleden

Rubbers vernieuwen lijkt me een kansrijke actie.

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 17 jaar geleden

Bovenste veerschotel lager?
Oiram

W11880 (0), 17 jaar geleden

Denk dat ik als eerst maar de draagarm rubbers eens ga vervangen dan.

W11880 (0), 17 jaar geleden

Heb de complete draagarm vervangen door een nieuw exemplaar, oude was nog geen 45d km oud... maar vetroonde wel wat sltijtage in de rubbers, maar het weggedrag is sterk verbeterd!

Oja, de bout die de fusee pen blokkeerd had wel zichtbare sltijtage! was echt een stuk vanaf gesleten aan de vlakke kant, en was een beetje krom, deze is ook vervangen dus, ook heb ik de bouten vast gedraaid toen de auto op zn pootjes stond, wat de vorige keer mss dus niet gedaan is.

Dus waar het nou echt aan gelegen heeft? fusee had voorheen geen speling trouwens.



De andere kant binnenkort ook maar doen alvast, zowiezo omdat de ene kant frisser is dan de andere.


Bedankt iedereen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.