close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 106: Te lage spanning op brandstopomp

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Goedenavond , ik ben al een paar dagen bezig met een 106 die geen benzine krijgt . De pomp werkt , deze heb ik er uit gehad en spanning op gezet . Ik heb de zekering doorgemeten en de is ook goed . Op het moment dat ik spanning meet op de pomp krijg ik 2 volt . Mijn logische gedachte was dus om het dubbelrelais te vervangen . Afijn dit gedaan en de auto liep weer als een zonnetje . Maar na een kwartier was het probleem weer terug ... Ik weet nu alleen niet waar ik zoeken moet ...
Met vriendelijke groet ,
Nick

Geplaatst door

Nicktilli (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de spanning inzakt tijdens belasting (de pomp), dan lijkt het op een slecht contact of mogelijk een hoge weerstand in de draad. Contactje nummertje 6 van de stekker van het dubbel relais toevallig niet ingebrand? Even op de gok gekeken op het schema waarvan ik denk(?) dat het de juiste is........als de spanning op de pomp op het moment 2 volt is, welke spanning meet je dan op zekering F9 in de zekeringskast in de motorruimte ?

hans4074 0
badge

11 jaar

Goedemorgen,
spanning op de stekker is belast en onbelast gelijk .op zekering f9 meet ik dezelfde waarde als op de stekker van de pomp . de stekker van het dubbel relais is naar mijn idee goed ( geen ge'oxideerde contacen en of geblaakerde stekkers .) ik zal vanmiddag even meten op het dubbelrelais , welk contact is de uitgaande hoofdstroom naar de zekering toe ? .
met vriendelijke groet ,
Nick

Nicktilli 0

11 jaar

De voeding voor F9 (brandstofpomp) komt vanaf het dubbelrelais op nummertje 6. De cijfertjes staan in ieder geval in de binnenkant van de stekker van het dubbelrelais. Om misverstanden te voorkomen is het handig als je even de laatste 8 cijfers van het chassisnummer plaatst. Hiermee kan het exacte schema erbij gehaald worden.

hans4074 0
badge

11 jaar

goedenavond ,
De laatste acht cijfers van het dubbelrelais zijn : 52783225.
Ik ben zojuist weer aan het meten geweest ,
ik krijg met beide relais 2.08V op contact nr.6 na het relais .
het hele circuit krijgt dus blijkbaar maar 2.08V na het relais met zowel het oude als het nieuwe relais.
ik vraag mij nu af of mijn dubbelrelais wel functioneert .
Met vriendelijke groet ,
Nick

Nicktilli 0

11 jaar

[quote=Nicktilli]goedenavond ,
De laatste acht cijfers van het dubbelrelais zijn : 52783225.[/quote]
Je bedoeld de laatste 8 van het chassisnummer i.p.v. het dubbelrelais ;-)

Het schema van m'n gok zonder chassisnummer was van een L3 norm en jij hebt al een L4 norm volgens chassisnummer. Heel veel verschil zit er niet in het schema voor wat betreft dubbelrelais-aansluitingen, maar voor de brandstofpomp moet je bij de L4 norm stekkernummertje 12 hebben i.p.v. 6.
Het dubbelrelais is in feite niet veel anders als 2 relais naast elkaar in 1 huisje.
1 van die inwendige relais geeft (na correct inschakelen, dus daarvoor is ook een massa nodig) ca. 12V spanning op 4 - 5 - 6 - 12 - 13 en 14. M.a.w.....als deze hele groep maar 2,08V krijgt is het niet alleen de brandstofpomp die een te lage spanning krijgt
De voeding voor dit inwendige relais komt binnen op 8 en 15, dus maak de dubbelrelais-stekker eens los en meet eens op 8 en 15. Hoeveel Voltjes meet je daar? Als dit ook te laag is, kijk dan eens naar de dynamo-aansluitingen. Onder de grote moer op de dynamo horen 2 draden te zitten...1 komt rechtstreeks van de accu dus is accu-spanning en de andere draad gaat naar 8 en 15 van het dubbelrelais. Deze draad is dus ook accu-spanning en wordt als het ware onder de moer van de dynamo-aansluiting doorverbonden.

hans4074 0
badge

11 jaar

Hallo ,
Haha jaa ik bedoelde chasisnummer i.p.v het dubbelrelais.
Ik heb weer even gemeten , en ik krijg op contacten nr.4 nr.5 nr.6 nr.12 nr.13 en nr.14 allemaal maar 2.08V zoals je schrijft .
Ook krijg ik op contacten nr.8 en nr.15 12V .
kan het mogelijk zijn dat ik geen massa krijg op het relais ? Of is dit onwaarschijnlijk .
heb je voor mij de contactnummers waar ik massa op zou moeten krijgen ?
Bij voorbaat dank,
Nick

Nicktilli 0

11 jaar

Goedenavond ,
ik ben er eindelijk uit ! het blijkt dat ik geen massa krijg op contact nr.7 van het dubbelrelais .
Ik heb gisteravond een aparte massa gelegd naar het contact toe en de auto loopt weer netjes nu .
Nick

Nicktilli 0

11 jaar

k'Was effe vergeten om de massa nog voor je uit te zoeken. Het net binnenkomende mailtje maakt me "wakker". In principe zit je goed met nr.7, echter.....dit hoort een gestuurde massa te zijn vanuit de EBE=computer. Vanuit de EBE loopt deze massa via de schok-sensor/bots-schakelaar naar pootje nr.7 van het dubbelrelais. Het zal toch niet zo zijn dat de bots-schakelaar de boel zit te flessen? Als het goed is, zal deze botsschakelaar ergens in de motorruimte net achter de accu zitten (?) Druk er eens op. Je voelt gelijk of er "iets" inklikt op moment dat je er boven op drukt.

hans4074 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.