Hallo.
Ik heb al een tijdje problemen met de temperatuur van m'n 306 XT. Tijdens normale omstandigheden (stadsverkeer, provenciale weg) blijft de temperatuur keurig tussen de 90 en 95 graden, maar op de snelweg komt de temperatuur boven de 100 graden en blijft daar op hangen. Ik heb net een nieuwe koppakking en waterpomp erin laten zetten (olielekkage), en ook de thermostaat is hierbij vervangen, en hoopte dat hiermee ook de temperatuur beheersbaarder zou blijven. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Gisteravond heb ik gekeken of de ventilatoren het wel doen, en er blijkt dat de rechter ventilator (gezien vanachter het stuur) aanslaat bij een temperatuur van boven de 100 en weer afslaat bij een temperatuur net onder de 100 graden, terwijl de linkerventilator helemaal niets doet.
De thermostaat heeft een werkgebied van 92-97 graden, dus het gedrag van de rechterventilator klopt wel redelijk, maar wanneer dient de linkerventilator aan te slaan? Of is wellicht de ventilatormotor kapot?
Ik heb geen problemen met de kachel.
Alvast bedankt voor uw suggesties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat is het bouwjaar van de 306? 2007 lijkt mij een beetje jong voor de 306.....
De linker is wellicht voor de airco ??
Juist op de snelweg zou de auto goede rijwind koeling moeten krijgen.
Het probleem zou kunnen liggen in een niet goed functionerende radiateur. De doorstroming is dan niet goed meer. Je merkt er verder niet veel van, alleen vaak bij volle belasting. (zwaar beladen, berg op, aanhanger er achter en lange tijd hogere toeren (snelweg)).
Het bouwjaar is 1998 (volgens mij is het nog net het oude type 306)
De auto is inderdaad voorzien van airco, maar deze functioneert niet (blokventiel lek). De radiator lijkt me niet verstopt oid, bij inknijpen van de slangen, zie je duidelijk de koelvloeistof in de radiator vloeien.
Vanmiddag nog de relais van de ventilatoren bekeken. De relais is niet stuk, heb ze omgewisseld en de rechter fan blijft draaien. Wel komt er geen spanning te staan op de relaisinsteek van de linker fan bij ontkoppelen van de thermostaat.
17 jaar
denk dat de vinmotor stuk is, ze moeten in eerste instantie beide langzaam gaan draaien.
Hoe kan ik controleren of de vinmotor stuk is? verbinden met relais van rechter vinmotor?
Bovendien ... er staat ook geen spanning op het relais, dus kan ik nog niet met zekerheid zeggen dat de vinmotor stuk is.
17 jaar
rechtstreeks spanning op de vinmotor zetten. (vanaf accu bv)
ik ga het van het weekend proberen!
Wanneer behoort de linkerfan te draaien? Op het relais zal toch ook spanning moeten komen te staan (ik heb nog geen spanning kunnen meten)?
17 jaar
Ik heb zojuist rechtstreeks spanning op de vinmotor gezet (links en rechts) en beide motoren doen het prima ...
Achter de gril zitten 3 relais, twee groene (schakel) en een zwarte (wissel) eronder. Groen 1 stuurt de rechter vin aan, en schakelt bij loskoppelen van de thermostaat. Groen 2 stuurt ofwel beide vinnen aan, ofwel alleen de linkervin aan (afhankelijk van de stand van het wisselrelais eronder). In geen van beide standen van het wisselrelais gaan beide vinnen draaien bij loskoppelen van de thermostaat. Omwisselen van beide groene relais heeft geen effect en deze zijn dus niet defect. Bij spanning zetten op de zwarte relais hoor je hem 'klikken'.
Wanneer dient de linkervin te worden ingeschakeld? En is het uitgeschakeld blijven van de vin de oorzaak van de hoge temperatuur?
17 jaar
Ik ben benieuwd of je wat gehoord of ontdekt hebt met de temp. van je 306XT ,want ik heb exact hetzelfde al vanaf aankoop. Ik weet niet of bij mij beide vinnen draaien maar ze komen ook in bij +/- 108gr. En weet dus niet of bij 306 de vinnen 2snelheden hebben!
Ik heb trouwens een 306XT 1.6 uit 1995
Gr. Ron
17 jaar
zoals ik reeds schreef, is het volgens mij zo dat in eerste instantie beide vinnen op langzame snelheid moeten gaan draaien. wat zo te lezen bij jouw auto niet gebeurd. het wil nog wel eens gebeuren dat er toch ergens (onder de frontbalk bv) zich ergens een draadbreub bevind. dus de geribbelde isolatie verwijderen en goed kijken. probeer de stuurdraden van de relais te volgen, en meet of je verderop wel ergens spanning hebt bij warme motor.
Ik heb Haynes er ook nog op nageslagen en de rechtervin is voor de koeling, de linker is voor de airco. Beide worden aangestuurd door de airco. Maar ik heb dus ook een defecte airco ... (blokventiel lek).
Verder kwam ik op internet een electrisch schema tegen van de 306 '93-'95. Mijn 306 is weliswaar uit '98, maar Haynes geeft slechts de schema's van het systeem met 1 koelvin. Uit het 'oude' schema kan ik zowiezo concluderen dat de vins op twee snelheden moeten draaien (3 schema's, waarvan maar 1 met 3 relais). Zie ook de bijgevoegde afbeelding.
[url=http://imageshack.us][img]http://img337.imageshack.us/img337/6572/...[/img][/url]
[url=http://imageshack.us][img=http://img337.imageshack.us/img337/6572/...][/url]
Dus Harry heeft helemaal gelijk, sorry dat de eerste keer eroverheen heb gelezen. Ik kom zowiezo bij de relais, maar hoe kan ik achter de relais komen om te kijken of er een draadbreuk zit. Ik had al getracht de kabels te volgen, en onderaan bij de radiator komt er een behoorlijke kabelstroom uit. Van daar uit tot de relais heb ik nog geen draad kunnen vinden. Hoe kan ik de 'relaisplaat' demonteren?
17 jaar
je moet eigenlijk de voorbumper en het frame waar de koplampen inzitten verwijderen, dan kun je het geheel goed bekijken.
Klinkt als een klus ... Binnenkort maar eens proberen.
Ik kwam ook deze nuttige link nog tegen:
http://www.peugeotlogic.com/workshop/wsh...
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar