auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 307 2006: Temperatuur meter even in het rood

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: RFJ, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 103

Goedemorgen,

Mijn auto lekte koelstof dit lag ter hoogte van de wielen onder het blok.

Nu is de thermostaat vervangen en loopt de meter eerst op naar de 90 graden.

Maar nu loopt de meter dus eerst naar de 90 graden dan richting of in het rood met melding uiteraard dat motor te warm is en springt dan weer naar de 90 graden en blijft dan daar staan.

Motorolie blijft op peil ziet er ook netjes uit geen sludge van koelvloestof erin.

Iemand zo een idee ? Dank alvast

Geplaatst door

piet96 +175

al 16 jaar lid

Reacties

Koelsysteem goed ontucht?

harry4203 +5340
badge vip badge

3 weken

Jazeker
Of zijn er bij Peugeot extra aandachtspunten bij ontluchten.

piet96 +175

3 weken

Heb wel gemerkt dat als ik de auto na de rit direct afzet de koelvloeistof in hetreservoir omhoog komt en er via de dop uit wilt.
Laat ik de auto even na draaien gebeurt dit niet.

piet96 +175

3 weken

Je moet bij deze types de motor nadat ie warm is, een paar minuten stilstaan boven de 4200omw/min houden. Dit om de geregelde thermostaat te openen. (Of heb je een gewone geplaatst?) Anders zou ook gewoon de temperatuurvoeler stuk kunnen zijn.

harry4203 +5340
badge vip badge

3 weken

De stekker voeler of sensor word er op gestoken bedoel je of intern in de thermostaat iets mis.

piet96 +175

3 weken

. Heb het idee dat de thermostaat pas bij de 105 graden opent zou dat het laatste streepje dan wel net in het rood kunnen zijn.
Als dat eenmaal is gebeurt kun je verders door rijden en blijft de meter zoals op de foto.

piet96 +175

3 weken

. Deze is geplaatst overigens

piet96 +175

3 weken

Net nog eens gereden temp loopt op koelvin spring aan en temp loopt terug daarna rond de 90 graden.

piet96 +175

3 weken

Heb je alle nippels (kachelslang en thermostaathuis) open gehad bij warme motor? En daarna zoals ik schreef de motor een poosje boven de 4200omw/min gehouden? Dit laatste desnoods met de dop iets los. Zal dan wel iets overlopen, maar daarna zakt ie waarschijnlijk enorm.

harry4203 +5340
badge vip badge

3 weken

Nou die op het thermostaat huis is lastig heb je daar een tip voor.
De kachelslang bij schutbord is bereikbaar.
Ik had wel de dop eraf van het expansievat.

Super bedankt voor het meedenken zover.

piet96 +175

3 weken

Kromme punttang, of anders weghalen wat in de weg zit. Wel daar ontluchten!! En ook op de kachelslang.

harry4203 +5340
badge vip badge

3 weken

En toen brak de nippel bij thermostaathuis af ......

piet96 +175

3 weken

. Deze had nog een kunststof pijpje met zo'n ventieldopje erop zeker? Zit niks anders op dan dat huis te vervangen dan nu. Je kunt daar eigenlijk niks fatsoenlijks op verzinnen om te repareren.

harry4203 +5340
badge vip badge

3 weken

Balen dus

Dicht kitten of iets dergelijks mogelijk?

piet96 +175

3 weken

Nee, je krijgt t niet schoon/droog. Vlak maken en een plaatparker met een fiberringetje erin draaien heb ik ooit wel eens gedaan als noodreparatie.

harry4203 +5340
badge vip badge

3 weken

Zo'n huis is de duurte niet maar is weer wat gepuzzel natuurlijk om te vervangen.

Heb jij toevallig een handleiding om het goed te doen.


Hartstikke bedankt voor je hulp.

piet96 +175

3 weken

Heb ik zo niet, als je de motorsierplaat eraf haalt en het luchtfilterhuis demonteerd kun je t huis goed zien. Op de foto zie je waar de boutjes zitten. Als je een klein beetje kunt sleutelen is dat goed te doen. Zoek anders ff op youtube, staat vast wel iets op over thermostaathuis rfj-motor vervangen.

harry4203 +5340
badge vip badge

3 weken

Engelen geduld heb je met me top.

piet96 +175

3 weken

die boutjes voorzichtig los vast los vast los vast en steeds verder losdraaien als ze goed gangbaar voelen en wd 40 inspuiten die breken graag af door corrosie

Jij ook bedankt @Monteur Senior

Waar ik van baal is dat de vervanging gedaan is om het lekken te proberen op te lossen.
En ik nu een auto heb die warm loopt dit was voorheen nooit.
Ik had beter met reserve koelvloeistof in de kofferbak kunnen blijven rijden.

piet96 +175

3 weken

ik zou eerst eens gaan zoeken waar het lekt , wat ook weleens wil helpen bij het ontluchten het expansievat loshalen en een stuk omhoog houden en zonder dop warm laten worden en knijpen (schommelen) in de dikke slangen dan komt eerst de vloeistof omhoog totdat de thermosstaat opengaat en dan blub zakt het zaakje weer

jij schrijft ,hij gaat nu naar 90 en blijft daar staan dan denk ik dat jij een thermosstaat hebt met een andere temperatuur regeling zolang hij niet gaat koken is er toch niks aan de hand, voordeel hiervan is een warme kachel in de winter, en de expansiedop eens vernieuwen i.v.m. lekkage via die dop

Nogmaals, bovenstaande auto heeft een geregelde thermostaat, wanneer dit systeem niet correct wordt ontlucht onstaan bovenstaande klachten. Dus eerst waterhuis vervangen en correct ontluchten.

harry4203 +5340
badge vip badge

3 weken

Morgen verder sleutelen.
Die nippel aan voorkant op het motorblok is dat ook is dat ook een ontluchting voor het koelsysteem.
Want dan zijn er dus 3 stuks.

Ik wil het dan wel meteen goed doen ook met warme motor die 4200 toeren.

piet96 +175

2 weken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.