Hallo allemaal,
Ik heb zelf als daily driver een Peugeot 206 1.4-8v Quiksilver uit 2003. Leuk autootje hoor! Rijdt ook fantastisch! Maar in die 11 maanden dat ik hem heb ik veel onderhoud aan gehad door nalatigheid van de vorige eigenaar. Nou heb ik het volgende probleem met de warme omstandigheden van deze week😅 Met 120 km/h of 130 km/h is wat te warm... koelwater temperatuur gaat wat boven de 90°C. Motortemperatuur is niks geks mee, maar echt snel afkoelen doet die niet meer dan. Koppakkingen zijn het niet, die zijn in februari al gedaan🙈 Zou het de radiateur ventilator zijn? Die draait wel, maar naar mijn idee niet op volle vermogen.
Daar komt nog een vraag bij ter bevestiging.
Sinds ik de auto heb schommelt de koelwater temperatuur wat heen en weer. Beetje afhankelijk van de weersomstandigheden en de snelheid die gereden wordt. Is dat normaal met een 206? Of met dit motorblok?
(Ik heb zowel een koelwater als motorolie temperatuur meter in het dashboard zitten)
Koelvloeistof is schoon, geen olie met koelvloeistof
Thermostaat + behuizing is in januari ook vervangen.
Waterpomp is vervangen met de distributieriem
De lucht wordt heel warm als de kachel op max staat
Radiateur is nog schoongespoelt
3 weken
Hoewel thermostaat vervangen is: is hij niet verstopt, en werkt hij correct? Misschien stukje vuil, thermostaatprostaat dan.
1 week
Lees nu pas nnauwkeuriger je oorspronkelijke post. Is een tu3 motor. Zoek je probleem bij waterpomp of thermostaat (ook al zijn ze vervangen, stukje losgekomen vuil van 1mm is genoeg om het "pisgaatje" van de thermostaat af te sluiten. Uitpakken en proper maken, desnoods voor 20euro opnieuw nieuwe thermostaat steken. En nadien CORRECT ONTLUCHTEN VOLGENS JUISTE PROCEDURE, dit is en blijft een klassiek probleem en niet alleen bij doehetzelvers. Succes!
1 week
Dat zou best nog wel eens kunnen. Hoe denk je over deze theorie? De radiateur ventilator? Ding draait wel en is niet helemaal stuk, maar hij draai naar mijn idee niet op volledig kracht als die zou moeten. Je hoort of merkt het ook amper dat die aanstaat. Koelwater moet voornamelijk koelen door de rijwind😅 Als ik file rij of in dit warme weer een keer stil sta, dan loopt het wel eens op boven de 90°C. Dan koelt wel weer af, maar langzaam. En lage snelheden wordt het koelwater temperatuur wat hoger.
1 week
De ventilator heeft 2 standen , de hoogste stand wordt onder normale omstandigheden eigenlijk niet aangesproken.
Als je de airco erbij aan zet zal hij meestal wel op hoge snelheid draaien.
Wijkt je meter niet af.
Heb je gemeten wat de temperatuur daadwerkelijk is.
Dit is m.i. normaal bij deze motoren: klein motorruim, uitlaatspruitstuk aan voorkant blok, heeft geen UGR etc. Kijk ook maar eens hoe snel hij op temperatuur is, dat gaat razendsnel bij deze auto's met een TU motor.
1 week
Temperatuur mag gerust 100 graden zijn bij deze motor, zolang het expansievaatje maar op druk blijft. Dop wil nog wel eens lekken, dan stroomt het uit het potje en gaat je motor wel aan de kook.
Verstopte thermostaat ga ik niet vanuit. De thermostaten voor deze motor zijn enorm simpel, vrij grote klep met een bimetaal, dat moet heel gek gaan wil die verstopt raken. Zelfs "dicht" laat deze thermostaat nog een beetje koelvloeistof door.
Verder zie je gewoon de temperatuur zoals gemeten ipv een pijl die kunstmatig op 90 wordt gehouden zoals andere merken dat wel eens doen. Precieze regeling op 90 graden is gewoon niet mogelijk met een bimetaal thermostaatje, die gaat altijd iets hoger of iets lager.
1 dag
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
Inwendige vervuiling bv. is de koelvloeistof schoon of roestbruin ?
Radiateur / condensor uitwendig verstopt.
Waterpomp te weinig opbrengst.
Thermostaat gaat niet ver genoeg open.
Hoe warm is de lucht als je de kachel op max zet en met de fan op max zakt dan de temp. meter.
3 weken