close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 106: Temperatuur schommelingen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: HDZ, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 44

Hoi allemaal,

Ik ben een vrouw van 35, ben hier nieuw. Sinds kort heb ik een Peugeot 106 uit 1999 met maar 73000 km op de teller.

Oke, ik zal proberen het probleem kort te formuleren:

Sinds ik de auto heb (februari 2017) viel het al op dat de temperatuurmeter schommelt, hoe harder ik rij hoe meer de meter stijgt tot ongeveer driekwart, laatste witte streepje voor het rood, soms net erover. Als ik zachter rij daalt de meter ook gelijk tot in het midden.

Hierover gebeld met garages maar advies was om door te rijden want een auto van deze leeftijd zou best rond de 100 graden mogen worden.
Vreemd, maar oke.

Tot ik 2 weken geleden reed en de temperatuur meter na een kilometer of 5 in het rood vloog, ik heb de auto direct stil gezet, ANWB gebeld en al uitgelegd dat de auto daarvoor ook al afwijkt qua temperatuur maar dus niet zoals nu ineens het geval was.

Wat ik zelf al bedacht had was een defecte waterpomp en dat werd bevestigd door de ANWB en later ook door de Peugeot dealer. Dus, nieuwe waterpomp en distributieriem. Vervolgens werd ik gebeld dat ook de koppakking lek zou zijn. Nadeel van zo'n dealer is dat je gelijk de hoofdprijs betaald en niet mee kan kijken als ze met de auto bezig zijn, dus het enige wat ik kon doen was dan maar aannemen dat het klopt. Reparatie kosten: 915 euro.

Auto opgehaald en mee gaan rijden maar ondanks de reparatie schommelde de temperatuur meter nog steeds, hetzelfde probleem als in het begin dus, voor de auto echt te heet werd. Dus vervolgens de auto weer terug gebracht.

Daarna hebben ze de thermostaat vervangen en ook de sensor van de temperatuurmeter maar het probleem met de meter blijft bestaan. Ze hebben d.m.v. een laptop de werkelijke temperatuur gemeten tijdens het rijden en die is goed, tussen de 83 en 89 graden, dus ook al staat de meter in principe te hoog, kennelijk is de temperatuur wel goed.

Ik ben normaal niet iemand die naar dealers gaat maar had dit keer geen keuze. Radiateur vervangen zou nog een optie zijn, maar zou daar weer 300 euro kosten. Het advies is om gewoon te gaan rijden aangezien de laptop aangeeft dat de auto dus niet te warm wordt.

Ik heb nu al reparatie kosten gehad van rond de 1000 euro, hetzelfde bedrag als ik voor de auto heb betaald! Toch voelt het niet goed om maar gewoon door te rijden met een temperatuurmeter die eigenlijk altijd te hoog staat.

Waar ik zelf bang voor ben is dat de auto dus wel constant iets te warm wordt om welke reden dan ook en dit ten koste gaat van de koppakking.

Hopelijk is hier iemand met verstand van zaken!

Bedankt alvast!

Geplaatst door

Peugeot106. (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik neem aan dat ze bij de garage/dealer ook de doorstroming van de radiateur gecontroleerd hebben ?
Worden beide koelslangen van de radiateur heet na een rit ? blijft er 1 slang koud/lauw dan is er geen doorstroming (radiateur verstopt) .
aangezien de temperatuur meting via de laptop goed is kan het ook een afwijking van de temperatuur meter zelf zijn .

* voel na een rit eens aan de radiateur slangen of deze beide heet worden ,
indien deze beide heet worden zou ik -als ik jou was- het advies van de garage/dealer opvolgen en er mee blijven rijden , misschien als laatste optie de temperatuur meter vervangen, er is al het 1 en ander vervangen dus het geld wat je er nu nog insteekt stijgt boven de waarde van de auto uit.

succes .

limbra 1520
vip badge

7 jaar

beste vrouw van 35, ik lees nog niets over of de werking van de koelvin correct is. ook zijn deze auto best gevoelig voor lucht in t koelsysteem en zijn ze lastig te ontluchten. ook maakt deze motor dacht ik gebruik van meerdere temperatuursensoren. ik weet niet welke er is vervangen? zou even chassisnr moeten hebben om te kijken wat er precies in zit.

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.

Het verhaal van 1 koude en 1 warme slang, dat was al gecheckt door de ANWB maar dat zou volgens hem te maken hebben met een kapotte waterpomp. Het zou dus goed zo kunnen zijn dat het wel de radiateur is want inderdaad, 1 slang bleef koud en 1 wel warm.

Het klopt hoor, teveel geld erin steken is de auto op zich niet waard. Maar ja, het is een erg mooie 106 sport met zeer weinig km 's. altijd lastig te bepalen waar de grens ligt als je eenmaal ermee bezig bent.

De auto staat inmiddels bij een garage in Meppel waar ze verder gaan kijken en proberen te ontdekken waar het probleem zit. Ik heb jullie reacties even doorgestuurd naar de monteur, wie weet heeft hij er wat aan.

De koelvin lijkt mij niet het probleem, gezien de auto vooral problemen heeft bij hogere snelheid, in bv file blijft de temperatuur constant, of klopt mijn logica hierin niet..

Lucht in het koelsysteem zou kunnen, maar wordt dat niet ontlucht bij het vervangen van de koppakking?

In ieder geval bedankt voor het meedenken! Ik laat wel weten hoe het afgelopen is, het zal me benieuwen.

Peugeot106. 0

7 jaar

Update wat betreft mijn auto.

Vandaag de auto weer opgehaald. Radiateur is goed. Wederom nieuwe thermostaat erop gezet, koelsysteem is ontlucht, het probleem met de temperatuurmeter is alleen niet opgelost, blijft een te hoge temperatuur aangeven. De werkelijke temperatuur blijkt toch echt een stuk lager te liggen en gewoon goed te zijn.

Ik ga er dus gewoon mee doorrijden, ga ervan uit dat het goed is.

Bedankt voor het meedenken!

Peugeot106. 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.