Hallo,
Weet er iemand ofdat het motormanagement door een andere sensor wordt aangestuurd als de watertemperatuursensor die in het dashboard zit?
Heb namelijk het vermoeden dat mijn wagen vanaf de start denkt dat de motor op temperatuur is waardoor hij teveel benzine naar de motor stuurt wat dan weer resulteert in witte rook. Het viel me namelijk op dat de wagen pas na dikke 100 meter witte rook verspreid en de wagen zakt vanaf koude start meteen naar 800tr/min terwijl ik me dacht te herinneren dat de motor bij koude start eerst een tijd op 1200tr moet lopen.
Alvast bedankt voor de reacties
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vroeger was het gebruikelijk om 2 sensors te gebruiken. 1 voor het dashboard, 1 voor de motor computer.
PSA (Citroen/Peugeot) is daar al een tijd geleden vanaf gestapt.
Metertje (en/of waarschuwingslampje) wordt tegenwoordig door de motorcomputer aangestuurd.
Te veel benzine krijg je pas als de sensor te koud gaat aangeven. Maar dan heb je ook een hoog staionair toerental.
Meestal als de sensor te warm aan geeft gaat de auto schokken en stoten omdat het mengsel dan te arm is.
In dit jaargetijde is witte rook na een koude start heel gewoon.
Vertrouw je het toch niet, dan motor KOUD uitlezen. Dus na een nachtje buiten slapen bij de garage.
Laat de sensor koelvloeistof-temp. controleren! Niet alleen op correcte waarde, maar ook op lekkage t.h.v. de sensor zelf. Als deze lek is bestaat de kans dat er koelwater via de bedrading opgezogen wordt en terecht komt in de motorEBE.
[quote=hans4074]Laat de sensor koelvloeistof-temp. controleren! Niet alleen op correcte waarde, maar ook op lekkage t.h.v. de sensor zelf. Als deze lek is bestaat de kans dat er koelwater via de bedrading opgezogen wordt en terecht komt in de motorEBE.[/quote]
Auto afgelopen woesdag naar de garage gedaan voor:
* Gerammel bij gas geven op een bepaald toerental
* Een zoemend geluid wanneer hij warm was voornamelijk in een bocht (zie topic: raar geluid in bocht)
* Groot onderhoud incl. bougies
Heb meteen aangekaart dat hij nogal veel witte rook produceerde bij het starten.
Garagist vertelde in eerste instantie ook dat dit normaal was maar heb toch gevraagd de temperatuursensor eens na te kijken (Hans bij deze bedankt voor de tip, jij was de enigste op alle forums die het probleem serieus nam)
Conclusie na meerdere dagen sleutelen:
* Temperatuursensor lekte waardoor er koeling in de EBE kwam.
* Multiriem vertoonde schuurtjes deze is ook vervangen
* En last but not least katalysator zal los en deze rammelde bij een bepaald toerental! (verklaard samen met de temp. sensor de witte rook)
* Zoemend geluid in de bochten is nog niet verklaar, mijn garagist ging vandaag zelf een stuk rijden om te luisteren ofdat er nog geluiden waren!
Hmm ja geen zorgen maken hé (no hard feelings)
Heb mijn wagen voor analyse bij mijn oude vertrouwde garagist binnen gedaan waardoor ik op een kleine 1000 euro uitkom. Bij de erkende dealer was dit bijna het dubbele...omdat ik altijd bij de erkende dealer ben geweest had ik wel gevraagd niks te veranderen zodat ik mijn garantie eventueel nog zou kunnen claimen. Duurste kosten post was natuurlijk de katalysator en 3 keer raden... Valt niet onder garantie! Kunnen ze de rest natuurlijk ook vergeten.
En nu kan ik ook met zekerheid zeggen dat hij me geen zever verkoopt.
Zoveel mankementen voor een wagen met iets meer dan 27.000km en 2.5 jaar oud! Een regelrechte schande. Een individueel mankement zou ik nog begrijpen maar hier durf ik gerust schande tegen te zeggen.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar