Auto komt binnen met de bekende storingen P0171 mengsel te arm en P2191. Timing distributie gecontroleerd en die stond vreselijk fout. Ketting eveneens teveel lengte (72mm gemeten), dus complete distributie vervangen volgens voorgeschreven methode. Na reparatie, nieuwe software geladen en via menu vervangingsonderdelen, procedure vervangen distributie uitgevoerd incl. initaliseren van de regelcomponenten incl. snelwegproefrit inleren. Wagen rijd en trekt goed, maar bij max. belasten in 4e en/of 5e versnelling ontstaat motorstoring P0299, P2261 en P2262. Ook onder het rijden met deze storingen is er eigenlijk niets aan het motorvermogen te merken. Alles gecontroleerd wat los geweest is voor de distributie, immers deze P-codes zaten er voordien niet in. Daaraan niets kunnen vinden., dus verder gezocht. Diagnose traject gevolgd met als eindresultaat: geen oplossing. Vacuum in orde (geen lekkage en hoog genoeg), elektroklep vacuumregeling op achterzijde motorblok gewisseld, elektroklep dump valve gewisseld ondanks dat de test via regelorganen in gedemonteerde staat goed werkte...het maakt allemaal geen bal uit. Turbo defect? Vreemd, want dan had m.i. de code P0299 (te lage turbodruk) er al in moeten zitten vóór de reparatie. Wie helpt me op weg?
Ohw ja...ook het beluchtings-kapje van de elektroklep voor de zekerheid nog aangepast.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zet er de rookpot eens op. Ik denk dat je gewoon ergens drukverlies is. Geen elektrisch probleem maar ergens verlies tss turbo en cilinderkop. Achteraan motor , de aansluiting op de inlaat ?
Daarom ook de melding turbodruk te laag...
Kheb o.a.deze buis met rubber er na de reparatie nog af gehad om te controleren. Dacht er wellicht een scheurtje aan te treffen door het (te) vastzetten van de slangklem, maar niets aan te ontdekken.
Rookpot zal uitsluiting geven. Toch nog eens controleren zou ik zeggen. Is er daar geen schuifafdichting met o-ring .
De aansluiting op het gasklephuis achteraan de motor ?
Ja klopt. Is niet echt een O-ring, maar meer een rubber mof in de hard kunststof pijp. Ik zal eens kijken of er bij een collega garage een rookpot te leen is. Zelf hebben we hem niet en zullen em vast ook niet aan mogen schaffen. :-(
rookpot is goed idee, maar heb helaas met deze storingen al verscheidene turbos moeten vervangen. haal de kat er eens af, en kijk eens naar de klep van de waste-gate(je weet wel wat ik bedoel denk ik)
Dank jullie wel voor de hulp. Weet welke klep je bedoeld. Kan bijna ook niet veel anders zijn als de turbo zelf, maar kan de link niet leggen waarom nu en voordien niet? Misschien door combi van herprogrammeren en een nu weer correcte distributie-timing?
je weet t he, t leven bij peugeot zit vol verassingen. haha.
Zeg dat wel Harry. Heb elke keer het voornemen er niet weer in te stinken en toch gaat het op een gegeven moment weer mis. Voorlopig ligt de turbo ernaast. Klep van de waste gate was zo slecht nog niet, maar inwendig aan de drukzijde toch veel verontreiniging. We gaan het morgen weer proberen met een andere (ruil)turbo.
We wachten af. Sterkte.
Nieuwe (ruil)turbo er op en het probleem is hiermee opgelost. Merk eigenlijk geen verschil in trekkracht/vermogen, maar storingen komen niet meer terug. Bedankt voor de hulp.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 5008 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar