Peugeot 206: Tijdens rijden schokken, motorlampje en piepen

Bouwjaar: 2003, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: TU3JP, Motorinhoud (cc): 1400

Beste problemcar helpers,

Tijdens het rijden begon de 206 (benzine, 2003) te schokken (net of die op 3 cilinders liep) en het motorlampje ging branden en het piepje bleef doorgaan.
Gestopt, tijdje gewacht en toen was het lampje uit.
Uitlgelezen en storing "misfire".

Als eerste bobine vervangen en 1 injector opgehaald maar nog niet vervangen.
Lampje weer uit, rit van ongeveer 100 km gemaakt zonder problemen.

Volgende dag in de ochtend lampje weer aan direct na starten en eenmalig een pieptoon auto rijdt normaal (ongeveer 2 km geprobeerd) maar voor de zekerheid toch niet mee op pad gegaan.

Nu weet ik niet precies wat te doen. Ik wil en kan wel een injector vervangen maar welke?
De computer geeft geen precieze storing aan.

Dit probleem ongeveer 2 jaar geleden ook eens eenmalig gehad. Toen niets vervangen en het probleem kwam niet terug.
Nu lijkt het hardnekkiger. Heeft iemand tips voor dingen die ik kan doen of die vaak voorkomen.

Alvast bedankt!

206rijder

Geplaatst door 206rijder (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

lvstrijland (0), 6 jaar geleden

Bij het vervangen van de bobine ook de bougies nagekeken / vervangen? Alle 4 op het zelfde moment vastgezet? Ik kan dit namelijk niet terug vinden in je bericht.

206rijder (0), 6 jaar geleden

Goede vraag, vergeten te vermelden maar de bougies zijn ook vervangen en niet exact hetzelfde moment vastgezet maar wel op een manier vastgezet dat ik niet denk dat dit een probleem kan geven. Eventueel kan ik de bougies nog met momentsleutel vastzetten maar dat doe ik dan het liefst samen met bijvoorbeeld het vervangen van een of meerdere injectoren.

lvstrijland (0), 6 jaar geleden

Kleine verschillen in aanhaal moment hoeven inderdaad niet direct te leiden tot een 'misfire'.

Echter kun je wel aan de bougies zien wanneer ze bijvoorbeeld niet genoeg brandstof hebben gehad.

Zo zou je eventueel kunnen achterhalen welke injector er mogelijk verstopt is of niet goed functioneert!

Een wit uitgeslagen bougie betekend meestal een 'te arm' mengsel van brandstof en lucht. Het kan ook betekenen dat hij te heet wordt of dat de timing van je ontsteking niet lekker is.

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Weet je het nummer van de uitgelezen storing?

206rijder (0), 6 jaar geleden

Ik zag aan geen van de bougies iets bijzonders. Storing is ook niet lang geweest en toen reed die weer goed.
Nu dus wel een lampje maar reed gisteren gedurende paar km wel goed. Niet met de auto weg gegaan, want wil graag eerst weten wat er aan de hand is. Ik zal proberen de storing weer uit te lezen.
Het nummer weet ik nu niet meer, ging toen even wat snel.

Ik las wat over lekkage van T-stuk ruitenwisser boven injector 4. Ik zag hier niks aan maar begrijp dat dat niet betekent dat er geen storing hoeft te zijn.

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Als je een ohm-meter hebt, dan kun je eens de weerstand van alle 4 injectoren opmeten (met losgenomen stekker).
Wijkt er 1-tje veel af, dan heb je de boosdoener.

206rijder (0), 6 jaar geleden

Dat ga ik in ieder geval even proberen en ik laat de uitkomst weten.
Ik had geloof ik ergens gezien dat de waarde rond de 14 ohm moet zitten?

ford3600 (0), 6 jaar geleden

wat voorkomt is dat de injector van cil. 4 [ let op franse auto ] dus dichts bij de distributie door corrosie word dicht geknepen dit water lekt dan langs de ruitsproeier op de injector dus wanneer deze electrisch goed is kan hij toch stuk zijn .

206rijder (0), 6 jaar geleden

ok, ook bedankt voor deze tip. Ik zal in ieder geval dan de vierde injector vervangen.
Het lijkt echter een "wel / niet" storing. Momenteel nog wel een lampje maar zeker geen compleet defecte injector omdat ik bij het rijden niks merkte gisteravond.

206rijder (0), 6 jaar geleden

Ik heb de auto nog eens uitgelezen.

Nu de volgende codes:
P0300 - Overslag één of meerdere cilinders ontdekt
P0412 - Secundaire luchtinblaasklep circuit N112 onjuiste werking

Iemand enig idee of dit een logische combinatie is of zijn dit afzonderlijke dingen.
Gereset en opnieuw gestart. Lampje blijft eerste paar minuten uit maar de storing is natuurlijk niet verholpen. Ik ga even een stukje rijden om te kijken wat er gebeurt.

Weet iemand waar ik deze klep of eventueel de pomp vind?

Alvast bedankt voor het meedenken.

206rijder (0), 6 jaar geleden

Gisteravond laat nog eens gestart en toen direct weer lampje aan.
Storing P0412 weer terug.

Stukje gereden en toen gereset. Daarna gestart en lampje bleef uit.

Vanmorgen bij koude start weer lampje aan.

Ik heb zelf nog even wat zitten zoeken en ik begrijp dat die pomp / klep om emissie reden alleen in de eerste korte tijd na koude start iets doet.
Heeft iemand enig idee wat hier het meest defect gaat?
-pomp
-klep
-elektrische storing / bedrading
-zekering

hans4074 (0) PRO, 6 jaar geleden

Voor de P0412 gewoon even langs de dealer en de luchtpomp uit laten telecoderen in de BSI. De geribbelde slang die langs het luchtfilterhuis naar beneden naar de luchtpomp loopt, zal wel gebroken zijn, met als gevolg (regen)water in de pomp en defect.

206rijder (0), 6 jaar geleden

Het probleem met de random misfire lijkt verholpen (bobine vervangen).
Als dat toch onverhoopt weer terugkomt vervang ik injector 4.

Het nieuwe probleem P0412 zit er nog in.
Ik heb de slang losgehaald bij de klep bovenop het uitlaatspruitstuk. Als ik hierin blaas gorgelt het in de luchtpomp. Vol water dus. Ik heb het dekseltje van de klep gehaald en ook hier zat vocht in. Klep getest door de uitlaat even dicht te houden en de slang van de klep te halen. Je hoort en voelt dan lucht uit de klep komen. Deze sluit dus niet meer goed af en blaast uitlaatgas (en dus ook condens!) richting de pomp.

Normaal gesproken niet zo'n groot probleem om die klep te vervangen maar de 2 boutjes waarmee de klep op het uitlaatspruitstuk zit zijn helemaal verrot Ik heb nog geen poging gedaan maar als je ziet hoe dit eruit ziet is er weinig kans dat dit goed los komt.
Uitlaatspruitstuk zal dan los moeten maar ik ben bang dat er veel meer dingen volgen die ook niet los willen.
Het buisje dat op de kop zit (bij de verroeste schroeven) gaat naar boven en dan de klep in met een spiraalbuis. Zit dat erin geperst en is dat los te maken of moeten de 2 kleine schroeven los?

De tip over het uitschakelen van de luchtpomp bij de dealer is wellicht een goede optie. In eerste instantie was ik hier een beetje verbaasd over omdat ik me voor kan stellen dat het hier om een emissie ding gaat en dit niet voor niets bedacht is. Ik zal eens informeren of dit mogelijk is.
Is er hier iemand die dit eventueel kan en wil doen?

Alvast bedankt!

206rijder (0), 6 jaar geleden

Nog een foto van de 2 verroeste schroeven.....

206rijder (0), 6 jaar geleden

2 garages gevraagd en die kunnen de pomp niet uit programmeren.

Is er iemand hier die dit kan doen?

harry4203 (465) PRO, 6 jaar geleden

dealer geprobeerd? die moet t kunnen.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.