auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot Peugeot 406 Coupe: Tikkend geluid na vervangen remschijven

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0L 16V

Hallo, Ik heb enige tijd geleden rondom alle remschijven en blokken vervangen van mijn peugeot. Voor iedereen die geinteresseerd is staan hier foto's van hoe ik dat gedaan heb: http://pg406coupe.forum2go.nl/losmaken-r...

Het is allemaal goed gelukt alleen hoorde ik na het vervangen van de remschijven iets tikken tijdens het rijden. Het leek net op het getik wat je ook hoort als er bijvoorbeeld een steentje is blijven vastzitten in het profiel van je band. Er zat echter geen steentje in het profiel en na enig zoeken ben ik er achter gekomen dat het getik veroorzaakt wordt door de slijtageindicatoren op de remschijf.

Slijtage indicatoren zijn een soort putjes op de remschijf, als de remschijf zover op is dat de putjes niet meer zichtbaar zijn dan moet de schijf vervangen worden. Iedere keer als zo'n putje het remblok passeert dan hoor je een licht tikgeluid. Dit gebeurt alleen tijden normaal rijden, tijdens het remmen is het weer weg. Alles zit goed vast en is voorzover ik kan beoordelen goed gemonteerd.

Als ik ergens helemaal gek van kan worden dan zijn het wel rare rammels en bijgeluiden tijdens het rijden ! Ik hoop dus dat er iemand is die een oplossing weet voor dit probleem.

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Br...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Br...[/img]

Geplaatst door

TrafficBandit (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dat geluid door die boringen in je schijf komen dat is zo glad als wat,wat ik niet zie op je foto sessie dat je na verwijderen van je schijven de naaf goed zuiver maakt met een staalborstel als hier wat troep op zit trek je je schijven niet goed recht op de naaf met als gevolg trillen bij het remmen,maar ik neem aan dat je dat wel gedaan hebt het ziet er allemaal professioneel uit

Ha Robby,

Bedankt voor je reaktie, de naaf was redelijk schoon, er zat wat grease op maar dat heb ik er af gehaald met remmenreiniger en daarna was de naaf brandschoon. Er zat geen roest of andere troep op waardoor de remschijf niet goed zat. Hij remt verder ook zonder te trillen.

Om uit te zoeken waar de oorzaak lag heb ik eerst de remcilinder wat ingedrukt zodat er wat ruimte tussen de blokken en de remschijf ontstond. Daarna heb ik de motor gestart en in z'n twee gezet om de voorwielen te laten draaien, op dat moment hoorde ik niets. Als je vervolgens met de hand het buitenste remblok licht tegen de schijf drukt hoor je het getik. Iedere keer als zo'n putje in de schijf het remblok passeert geeft ie een klein tikje. Erg vreemd al zeg ik het zelf !

TrafficBandit 0

16 jaar

en als je nu eens met een grotere boor de gaten wat afschuint wat ook misschien helpt je remblokken wat afschuinen de randen langs een slijpsteen houden en zitten die gaten zitten aan beide zijde als je nu een remblok tegen de schijf drukt hoor je die tik is dit ook met de andere remblok

Afschuinen van de remblokvoering is het proberen waard.
De remblokjes zitten toch niet te ruim in hun houders?

hans4074 0
badge

16 jaar

Ik heb inderdaad ook zitten denken om voorzichtig met de slijptol de randen van die gaatjes wat af te schuinen. Maar daarna dacht ik "ik zou wel gek zijn om de slijptol in een paar nieuwe remschijven te zetten" :)) Maar het is wellicht de enige oplossing, ik hoop echter dat er nog subtielere methodes zijn.

Mijn oude remblokken hadden inderdaad ook afgeschuinde randen dus het zou goed kunnen zijn dat het daar ook mee te maken heeft. Ik dacht zelf altijd dat het afschuinen van de remblokken was om piepende remmen te voorkomen. De remblokken zitten zonder speling in de remklauw voor zover ik kan beoordelen.

TrafficBandit 0

16 jaar

een slijptol is nogal grof gewoon een multidremeltje

Een heel andere mogelijkheid: heb je lichtmetalen wielen aan de auto?
Het beurt nl. nog wel eens dat het balanceerlood na vervangen van de schijven en blokken de remklauw raakt.
Dit omdat de remklauw veel verder naar buiten staat dan.
Kijk daar eens naar.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Bedankt voor de tip Petje.

Ik hoor het getik echter ook als de as draait zonder wiel er op en pas als ik het remblok licht tegen de schijf druk. Ik ben er dus vrij zeker van dat het geluid in dit geval tussen de blokken en de schijf vandaan komt. Ik zat eerst nog te denken aan een rotte homokineetkoppeling maar zodra er wat ruimte tussen de blokken en de schijf is hoor je niets meer en het is ook pas begonnen na het vervangen van de remmen.

TrafficBandit 0

16 jaar

De remklauw wel goed over de remblokken gezet? Het lukt nog wel eens dat het veertje van het remblokje niet TEGEN de klauw aandrukt maar half door het ventilatiegat steekt.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

[quote]De remklauw wel goed over de remblokken gezet? Het lukt nog wel eens dat het veertje van het remblokje niet TEGEN de klauw aandrukt maar half door het ventilatiegat steekt.[/quote]
Dat ga ik inderdaad nog even goed controleren.

TrafficBandit 0

16 jaar

als je de tik alleen hoort als de klauw aangedrukt word, vraag ik mij af wie die klauw aandrukt als je er mee rijd... Ik denk toch dat je wat over het hoofd ziet, zou toch dat wiellood eens controleren.

wkhoek 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.