close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: Tikkende motor

Bouwjaar: 1997

Hallo,
Ik heb een heel groot probleem. Het zit namelijk zo dat mijn motor een heel vervelend tikkend geluid maakt. Het is alsof de klepspeling veel te groot is afgesteld. Echt een metaal op metaal geluid. Het geluid doet zich alleen voor wanneer er vermogen van de motor wordt gevraagd. Hoe harder ik het gaspedaal intrap, hoe harder hij tikt. Als ik het gaspedaal loslaat verdwijnt het geluid. Maar op stationair doet hij het toch weer. Na een beetje experimenteren ben ik er achter gekomen dat wanneer ik de bougiekabel van de eerste cilinder (aan vliegwielzijde) ontkoppel, het tikkend geluid onmiddellijk stopt. Ik heb ondertussen het hele kleppenmechanisme nagekeken en schoongemaakt, er zitten zelfs nieuwe klepveren in (omdat iemand had geschreven dat het misschien de klepveren waren -> maar niet dus). Ben nu helemaal hopeloos en ik hoop echt dat iemand mij hiermee verder kan helpen.

Alvast bedankt,

Groetjes Spliffy

Geplaatst door

spliffy322 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

zoek het maar in de zuiger, als ik jou prognose zo lees.
in eerste instantie kun je nog met een endoscoop de cilinder in,
ok te kijken wat het is,maar ik denk dat het alleen maar extra werk is.

Ik herken dit geluid als een kantelende zuiger. Dat wil zeggen dat de passing van zuiger in cilinder buiten de marge licht. Is de motor een keer te heet geweest? Te weinig olie? Oliepomp verstopt? Bij belasting wordt de zuiger met meer snelheid op de ciklinderwand gedrukt door de reactie karchten van de drijfstang en zweeft niet. Jargon: kantelende zuiger. Je trekt de bougie los, geen belasting, betekent geen kanteling van de zuiger en dus geen geluid. Kortom clinder 1 in combinatie met zuiger is overleden. Dat wordt op zoek naar een slopmotortje o.i.d.

Groet,

Jaap. Ervaringsdeskundige ten aanzien van bovenstaande schade. :-(

Jaap Jansen 0

19 jaar

Bedankt voor de reacties. Ik heb een keer met te weinig olie gereden en ik denk dus dat ik echt op zoek kan gaan naar een andere motor :-(.

Groetjes,
Spliffy

spliffy322 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.