Peugeot 406: toerental blijft op 3000 toeren hangen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v

Als ik mijn auto start komt hij direct op 3000 toeren, of soms valt hij direct uit als ik geen gas geef. Tijdens het rijden laat ik mijn gas los maar blijft deze een 3tal sec hangen, dus als ik gewoon schakel is het alsof ik sleep op mijn koppeling. Als ik wil afremmen op mijn motor blijft hij rijden zoals op cruiscontrol. Ik heb mijn stappenteller veranderd maar het bleef het zelfde. Ik persoonlijk(ben wel een leek) denk dat het iets te maken heeft met mijne automatische shok. Want als hij kou staat kom tij op 3000 toeren maar blijft mijn gas niet hangen. Maar na 5 min is het juist hetzelfde. En mijn toerenteller blijft eventjes hangen en zakt traag terug. Ik hoop dat er iemand is die meer weet. Dank bij voorbaat.

molstor

Geplaatst door molstor (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

Verontreiniging van het gasklephuis of een defecte, dan wel niet goed werkende stappenmotor regeling stationair.
Gaskabel in orde? Afstelling van de gaskabel oké.....niet te strak afgesteld?

vlinder10 (0), 15 jaar geleden

Hoi,
Ik kom hetzelfde tegen met mijn Peugeot 206 bouwjaar 1998. Hij blijft nu al niet meer hangen op 3000 toeren doordat er 'iets' is vervangen, wat mij zo'n 300 euro heeft gekost.
Mijn wagen heeft nog steeds dat hij over de 1000 toeren gaat en dan bij het gasgeven stilvalt. Hij wil nooit direct terug starten en je moet heel wat doen om hem in gang te krijgen. We hebben al vernomen dat dit altijd zo is zolang hij nog koud staat.
Daarom heb ik altijd hemelse schrik om voor een rood licht te komen staan bij het begin van de rit.
Wij zijn ten einde raad en weten niet meer wat doen. Zelfs de garagist vindt het niet.

306 cabrio (0) PRO, 15 jaar geleden

Als het alleen bij koude motor is, denk ik aan een temperatuursensor. De garage moet eens meting gegevens doen bij koude motor.

vlinder10 (0), 15 jaar geleden

Is het dan ook normaal dat mijn uitlaat nog maar juist vernieuwd is en er alweer een gat in zit en dat hij serieus stinkt en zwarte rook uitwerpt?

harry4203 (510) PRO, 15 jaar geleden

vlinder, zo'n auto moet zowel koud als warm gewoon prfect lopen, het lijkt er idd erg op dat er gewoon een temp-sensor defect is.

molstor (0), 15 jaar geleden

Ik heb het gasklephuis laten reinigen maar heeft niet geholpen.
Maar het is zoals je zegt bijna altijd als mijn auto kou staat.
Maar als hij dan warm staat blijft de gas een 3tal sec hangen.
Heeft dat dan ook met die sensor te maken?
Alvast bedankt.

molstor (0), 15 jaar geleden

[quote=hans4074]Verontreiniging van het gasklephuis of een defecte, dan wel niet goed werkende stappenmotor regeling stationair.
Gaskabel in orde? Afstelling van de gaskabel oké.....niet te strak afgesteld?[/quote]
Wat bedoel je met niet te strak?
Kabel is eerder een beetje slap.

TrafficBandit (0), 15 jaar geleden

Je toerental wordt geregeld door de luchttoevoer naar het inlaatspruitstuk te regelen. In stationaire toestand wordt de luchttoevoer door de stappenmotor geregeld en als je gas geeft wordt dit door de gasklep geregeld. (Gasklep wordt ook wel smoorklep genoemd omdat de motor geen gas krijgt maar feitelijk gesmoord wordt (=minder lucht))

Zo te horen heb je alleen een probleem als je geen gas geeft. Je moet het dan dus zoeken bij de stappenmotor. Deze kan kapot gaan of zo vervuild raken dat ie niet meer werkt. Schoonmaken of vervangen is dan de oplossing. Het kan ook dat de aansturing van de stappenmotor niet goed functioneert omdat de elektrische bedrading bijv. kapot of beschadigd is. Controleer dat dus ook.

Een tweede mogelijkheid is dat er "valse lucht" wordt aangezogen. Dit is lucht die niet via de gasklep of de stappenmotor het inlaatspruitstuk binnenkomt, maar via een lekke pakking of een gat in het inlaatspruitstuk. Aangezien de motor op 3000 toeren blijft zal het waarschijnlijk om een niet al te groot gat gaan want anders zouden de toeren veel verder oplopen. In dit geval moet je het inlaatspruitstuk een keer goed controleren, kijk of er ergens beschadigingen op zitten en check of alles goed vast zit.

Succes er mee.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.