Peugeot 406: navigatie 406 jan 2004

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 90 pk

Ik heb een ex lease 406 hdi van jan 2004. Er zit een goed werkende telefooncarkit in. Volgens de onderhoudshistorie die erbij zit is de af-fabriek navigatie (siemens-navtech) al eens vervangen. Ik merk nu bij het opgeven van een bestemming dat het apparaat enorm lang bezig is om de routeberekening te doen. Ik ben al onderweg terwijl het systeem nog rekent en zoekt. Ook onder het rijden reageert het systeem traag en geeft het zelfs helemaal op nadat ik het routeadvies voor 4 afslagen heb geweigerd omdat ik gewoon op de autosnelweg wil blijven.
Zonder route-opgave houdt het systeem de actuele locatie goed bij, doch ook daar soms uitval of traagheid (ik was al bij Den Helder en op het display stond nog Heerenveen). Mijn zwager heeft een 406 van april 2004 en daarbij werkt het systeem goed. Weet iemand wat er met mijn navigatie aan de hand is en wat eraan te doen is? Is er in 2004 nog een verbetering in het syteem geweest, waardoor het monteren van een ruilsysteem een optie is? Doet Peugeot Nederland hier nog iets aan ?
De Bovag-garage die de auto heeft geleverd heeft heel kien bij de koop de navigatie van de garantie uitgesloten.
Graag jullie adviezen. Arjen.

arie406

Geplaatst door arie406 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

als deze navigatie fabrieksaf aanwezig is..valt deze gewoon onder bovaggarantie als ik het niet mis heb.....

is dit een achteraf gemonteerde navigatie wordt het een ander verhaal..

arie406 (0), 15 jaar geleden

Het is een af fabrieksnavigatie systeem. Echter heeft de garagist meteen aangegeven dat deze onbetrouwbaar zou zijn en dat hij er geen garantie op wilde geven.
Op de bijgaande link vertelt iemand over soortgelijke problemen:
http://www.navigatieforum.nl/Forum/viewt...

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

de garagist kan wel aangeven dat deze onbetrouwbaar is, en daarom garantie uitsluit, maar hij geeft bovag garantie...en volgens de site van de bovag..valt dit gewoon onder bovag garage...

zou mooie boel zijn dat garage;s die bovag garantie geven...zelf dingen gaan uitsluiten!! buiten de bovag voorwaarden om...

arjen, die bovag garantie krijg je niet gratis...die betaal je...wordt doorberekend in de occasion prijs....die garage die navigatie laten repareren/vervangen.
hiermee vraag je niks te veel van de garagist. het valt immers onder je bovag garantie.

Richard9710 (0), 15 jaar geleden

Wat arie aangeeft is uiteraard eerste keus. Maar iets wat vaak gebeurd bij navigatie systemen is dat de lens van de cd/dvd lezer vies wordt. Daardoor kan het systeem niet goed de info van de cd/dvd lezen en doet er daardoor lang over de berekeningen.

Door de navigatie open te maken en de lens met een wattenstaafje en alcohol schoon te maken kun je het probleem vaak weer oplossen. Mocht je voor eigen rekening de navigatie willen gaan vervangen, probeer dan dit eerst, als je de navigatie sloopt maakt dat niet uit aangezien je deze toch wilde gaan vervangen.

arie406 (0), 15 jaar geleden

Bedankt Arie en Richard. Goed om in het achterhoofd te houden van die Bovag-garantie.
Heb ik het juist dat de unit achterin zowel de computer als de CD-lezer bevat? En kan ik e.e.a. losschroeven en de behuizing openen om bij de lens te komen? Nog tips hoe dit aan te pakken?

Nico_den_Haak (0), 15 jaar geleden

Hallo Arie,

In de navigatiecomputer van je 406 zit een CD loopwerk. Dit is een vervelend loopwerk, wat ook in oudere Sony autoradio's werd gebruikt. Ik zeg vervelend omdat je het bovendekseltje van het loopwerk moet loshalen om bij de lens te komen. Bovendien zit het verweven met de lade waar de cdrom in geladen word. Een veertjes, beugel constructie waar je snel wat verkeerd aan doet als leek. Op zich is het schoonmaken van de lens niet moeilijk, in dit geval kom je er alleen lastig bij. Het is een vervelende constructie, bovendien moet je oppassen met een flatcable die naar de bovenkant van het deksel loopt. Ik heb er in het verleden al diverse schoongemaakt door niet de hele bovenplaat te verwijderen, maar slechts gedeeltelijk los te schroeven. Door goed op te letten of mijn palletjes van het laadmechanisme niet verschoven, en mijn flatcabletje heel bleef, heb ik de lens met wat vijven en zessen kunnen reinigen. Ik gebruik er alcohol 96% voor, en met de droge kant van de wattip nawrijven.

De patient had er daarna weer prima zin in. Dit navigatiesysteem werkt overgens uitstekend, ben er zelf heel tevreden over.

Groet,

Nico den Haak.

arie406 (0), 15 jaar geleden

Hee Nico
Bedankt voor je uitvoerige beschrijving. Ik ben blij dat ik er nog niet aan heb zitten prutsen als ik dit zo lees. Goed om te lezen dat er hoop is. Nu nog een paar handige handen vinden die dit klusje voor mij kunnen gaan doen.
Groet
Arjen

peugeottechnieker (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik heb ook eens de nav antenne moeten vervangen bij 1 die steeds de weg kwijt was.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Dat de garage de navigatie uit gesloten heeft van garantie zegt wel iets over dit systeem bij de 406.
er zijn veel problemen mee geweest, kijk maar eens op www.autoweek.nl.
Kijk onder het kopje my review, dan zul je zien dat je niet de enigste bent met dit probleem.
Maar als je het wilt proberen, volg de tips van Nico of check ook de antenne, want het apparaat waar de lezer inzit is echt een pokkeding en is snel overstuur of het mechanisme is kapot, spreek uit ervaring.
Ik heb dit geprobeerd zonder ervaring, lensje schoonmaken, moet zo gepiept zijn,apparaat was helemaal overstuur.
Het is echt priegelwerk, dealer wisselt hem gewoon om voor een ander.

arie406 (0), 15 jaar geleden

Bedankt. Primera kun je misschien beschrijven hoe ik het apparaat het beste los koppel van de carosserie en de behuizing ?

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Het apparaat heb ik er zelf niet uit gehaald, had degene gedaan van wie de auto was.
Ik heb alleen aan het loopwerk en het lensje gezeten.

Nico_den_Haak (0), 15 jaar geleden

Hoi,

Afdekrubber kofferklep achterste rand loswippen. afdekplaat aan de binnenkant kofferbak tussen de achterlichten losschroeven. Onderin zitten drie schroeven. Dan rechtstandig! omhoog schuiven, aan de bovenste rand zitten vier clips die in de carossorie gehaakt zitten. Zorg dat je die niet verliest. Hoe het bij een sedan of break zit weet ik niet, dus hier volgt de beschrijving voor het uitbouwen van de navigatiecomputer bij een coupé.

De binnenbekleding moet gedeeltelijk los. Boven het rechter achterlicht zitten wat drukkers die eruit moeten. De navicomputer zit dmv vier weerhaakjes in een frame gehaakt. In het front van de navicomputer zitten vier gaatjes. Hierdoor steek je vier precies passende spijkers om de weerhaken terug te drukken. Zelf gebruik ik oude Philips autoradio U beugels, die er zo inpassen. Dan schuif je de navicomputer zo uit het frame, pas op voor de stekker van de GPS ontvanger. Klein beige stekkertje, tweedraads. Moet je aan een kant wat indrukken, om los te kunnen schuiven. De hoofstekker van de computer is een bekende waarbij je eerst het kleine vergrendelingetje overdwars over de stekker moet wegklappen. Zit ook vergrendeld met een klein drukkertje bovenop de stekkker. Indrukken, beugeltje rustig opzij klappen, en voila de stekker is eruit. Pas op voor het audio relais wat daar los bijhangt, normaal zit die naast de computer met een clip op de carrosserie vastgeklikt.

Bovenkant van de navicomputer schroef je zo los. En dan TADAA, het loopwerk komt in zicht.

Met kleine kruisschroevedraaiers de hoekschroefjes van het deksel van het loopwerk loshalen. Rechts vooraan zit een klein metalen u haakje aan het deksel wat om een plastic pal grijpt. Zorg dat die straks weer over het plastic palletje grijpt waar ze nu ook omheen zit. Voordat je het deksel weghaald, eerst het veertje van de aandrukker loshalen en niet weg laten springen. Nu héél voorzichtig enkel de RECHTERKANT!!!! van het dekseltje ietsje oplichten. Links zitten namelijk de dunne flatcable's die je niet om zeep wilt helpen...

Zorg ervoor dat de aandrukker van de CDrom ook vlak tegen de deksel aan blijft liggen. Mocht ie naar beneden schieten, even de grote zwarte u beugel onder het deksel terugschuiven tot de aandrukker weer vlak tegen de binnenkant van de deksel aanligt. Wanneer het tot nu toe allemaal goed gaat bent u best handig. Rechterkant van het deksel dus ietsje oplichten. Nu zien we de lens!!!

Nu nemen we een wattip met alcohol, en rustig wrijvend maken we die lens prachtig zuiver. Met de droge kant napoetsen, en alles mag weer in mekaar. Deksel weer op de plek, waarbij we goed opletten dat de kleine metalen u beugel aan de rechter voorkant van het deksel, weer mooi over het plastic palletje grijpt. We letten op dat de aandrukker mooi vlak binnenin strak tegen ons dekseltje aanligt. Schroefjes vast, veertje aandrukker terug, en victorie begint zich van ons meester te maken. Computer dicht, en weer terug de auto in. De twee stekkers weer vast, en nu eerst testen. Wil de cd er niet in, en blijft ze steken is toch de aandrukker naar beneden gedonderd... Ha ha, weer loopwerkdeksel verwijderen zoals hierboven beschreven, en nu GOED opletten.

Loopwerk weer open maken, en de beugel die de aandrukker bedient opzij schuiven tot de aandrukker vlak tegen de bovenplaat ligt.

Opnieuw testen, en eureka nu doet alles het natuurlijk wel...

Veel succes,

Groet,

Nico den Haak.

Nico_den_Haak (0), 15 jaar geleden

Hoi,

O zalig zijn zij, die onwetend zijn!! Eerst moet me even een opmerking van het hart over de algemene betrouwbaarheid van dit navigatiesysteem volgens gebruikers in autoweek. Het is een beetje dom en naief om te denken dat een CD laser in lengte van jaren zonder enig onderhoud perfect blijft werken. Bij geen enkele fabrikant is dit het geval. Dit ding is de spil die de noodzakelijke digitale info verstrekt aan de computer. In een auto is het vochtig, stoffig en vuil. Dus om de paar jaar moet zoiets schoongemaakt worden. Doe je dat niet, is storing het enige logische vervolg. Lastiger wordt het wanneer het prisma onder de toplens uiteindelijk vol vuil raakt. Niet alle lasers hebben onder de toplens een extra lens die het prisma eronder voor vuil beschermd. Ik heb deze laser nog nooit volledig gedemonteerd, zoek dus nog een defecte navigatie computer voor een wetenschappelijk post mortum onderzoek ha ha...

Dit om straks ook dat te kunnen repareren.

Dit (weliswaar oude) navigatiesysteem is uiterst gemakkelijk in bediening, en werkt bij goed onderhoud uitstekend. Ik ben er uiterst tevreden over.

Groet,

Nico den Haak.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Je hebt gelijk Nico wat betreft de omgeving van de CD laser, maar sommige hadden gelijk vanaf het begin problemen.
Daar heeft het systeem nooit goed gewerkt.
daar kon de lens nog niet vuil van zijn.

arie406 (0), 15 jaar geleden

Zoals ik al schreef heeft mijn zwager een 406 break van april 2004 met idem navigatie zonder enig probleem tot nu toe , maar ja die heeft net 60000 km gereden en deze van mij 160000 dus Nico's opm over stof en vuil kunnen best het verschil maken. Ik dank jou Nico hartelijk voor je uitgebreide beschrijving en zal verslag doen van mijn bevindingen als ik er tijd voor gevonden heb. Wordt vervolgd.
Groet van Arjen Egmond

Nico_den_Haak (0), 15 jaar geleden

[quote=primera p11]Je hebt gelijk Nico wat betreft de omgeving van de CD laser, maar sommige hadden gelijk vanaf het begin problemen.
Daar heeft het systeem nooit goed gewerkt.
daar kon de lens nog niet vuil van zijn.[/quote]
Hoi,

Overal heb je natuurlijk uitzonderingen. Bij nieuwe apparaten is er gelukkig ook nog de garantie wanneer het maar niet wil funcioneren. Uiteindelijk wordt dan alles wel opgelost. Slijtagedelen die nu de geest kunnen geven zijn vooral de laser zelf, door vervuiling of overmatig gebruik. De gps ontvanger, en het front end in de navicomputer zelf. Dan hebben we de slijtagedelen wel zo'n beetje gehad. Procentueel gezien maken de probleemgevallen maar een heel klein gedeelte uit van het totale aantal, het overgrote deel funcioneert over het algemeen goed.

Er kan overgens veel gerepareerd worden op electronicagebied, je moet enkel de kennis en de middelen hebben.

Groet,

Nico den Haak.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

idd Nico, er kan een hoop gerepareerd worden door een elektronicus.
Maar een dealer begint het gelijk om te wisselen met nieuw en maakt zo een apparaat echt niet open.
Bij die maat van me werd uiteindelijk de antenne en de lezer gewisseld, maar nog bleef het systeem vreselijk traag en als je een verkeerde straat in reed en opnieuw de route bepaald moest worden dan kon je beter effe stil gaan staan, want daar ging soms wel een minuut overheen voordat tie het weer gevonden had en soms vond tie het niet meer.
Die rijd nu weer met een tomtommetje rond en stopt er geen energie meer in.

Nico_den_Haak (0), 15 jaar geleden

Hoi,

Een minuut wachten bij het opnieuw route berekenen? Nee, daar wordt je niet vrolijk van. Heb je ook totaal niks aan. Vermoedelijk toch een laserprobleem. Indien het uitlezen moeizaam gaat, krijg je dit soort van problemen. Met een nieuwe laserunit had dit toch opgelost moeten zijn. Ik begrijp dat men die gewisseld heeft? Evt kan het aan een slecht leesbare kopie Cd rom liggen, zelf gebruik ik uitsluitend originele software.

Of zou men em enkel even schoongemaakt hebben, en dan tegen de klant zeggen...

Of de klant denkt dat de laser is gewisseld, terwijl deze enkel is schoongemaakt.

Ik repareer voor dagelijks werk tv's etc. wanneer ik tegen een klant vertel dat ik de voeding bijvoorbeeld heb gerepareerd, wordt het steevast begrepen als: Je hebt de voeding vervangen.

Nee, op componentenniveau gerepareerd zeg ik dan.

Ik zoek nog een defecte of slechte navigatiecomputer van een 406, kan ik eens zien wat voor laser erin zit. Volgens mij Sony.

Groet,

Nico.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.