Peugeot 106 1998: Toerental probleem

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: HDZ, Motorinhoud (cc): 1124, Vermogen (kw): 44

Ik ben geen fan van dat Autel spul.
Ik denk dat je kennis dat ding nog als deurstopper of als versiering kan gebruiken, maar auto's moet je er niet mee uitlezen.

Timbert

Geplaatst door Timbert (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Timbert (0), 8 jaar geleden

Goedendag,

Sinds een aantal maanden heb ik een toerental probleem.
In september was dit probleem zo erg dat na het starten van de auto het toerental enorm fluctueerde en ik er niet eens mee kon rijden, aangezien de motor uitviel. Bij afremmen voor bijvoorbeeld een rood verkeerslicht en het intrappen van de koppeling, daalt het toerental tot ongeveer 500 rpm en schiet dan weer iets omhoog. Die maand heb ik het gasklephuis vervangen en toen reed hij weer enigszins normaal.

Niet veel later kwam het probleem weer terug (gelukkig valt hij niet meer uit en kan ik er wel mee rijden).
Gasklephuis schoongemaakt, maar mocht niet baten.

Vervolgens de auto laten uitlezen en deze gaf een error op de stappenmotor, deze heb ik vervangen en het probleem leek tijdens de testrit te zijn verholpen, tot ik hem parkeerde en het toerental weer ging schommelen.

In dit forum heb ik gelezen dat het aan een vacuümslangetje kan liggen, maar ik heb op alle slangen en leidingen met remmenreiniger gespoten zonder resultaat.

Wat ook opvalt is dat het probleem verergert als de motor warmer wordt.

Zou eventueel de lambda sonde het probleem kunnen zijn? (Je zou zeggen van niet, aangezien hij als error de stappenmotor aangeeft?)

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, alvast bedankt!

Groet, Tim.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Weet je de exacte foutcode nog? Tekst en/of nummer?

Een lambdasonde probleem of een klein vacuüm lekje kan wel voor schommelen van het toerental zorgen.
Maar niet dat oplopen tot 5000 rpm of hoger. Dat is meer een stappenmotor probleem.
Het kan natuurlijk in de stekker en/of de bedrading van de stappenmotor zitten.

Timbert (0), 8 jaar geleden

De eerste melding weet ik nog wel, maar dit was voor het vervangen van het gasklephuis: P0118 THROTTLE POTENTIOMETER FUNCTION. Na het vervangen van het gasklephuis waren er geen fouten meer gevonden.

De melding die jij bedoelt weet ik niet. Een kennis van mij heeft hem uitgelezen bij zijn garage en zei dat er een storing in de stappenmotor zat.

Trouwens, die 5000 rpm deed ik zelf door het gas in te trappen, zodat naderhand het probleem zichtbaar zou zijn.

Timbert (0), 8 jaar geleden

Ik ben nog maar even een rondje gaan rijden...

De motor lijkt prima stationair te draaien rond de 1000 toeren en bij het wegrijden gaat ook alles prima, tot ik het eerste rode verkeerslicht tegenkom.
Het lijkt alsof het toerental te snel daalt en hij hem niet vast kan houden..

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Of het nummer van de foutcode klopt niet, of de tekst is fout.
P0118 = Koelvloeistof temperature sensor, signaal te hoog.
De door jouw gegeven omschrijving is ook geen probleem van de stappenmotor, maar een probleem met de gasklep positie sensor.

Als het schommelen alleen rond de 1000 rpm is, dan KAN de lambdasonde dat veroorzaken.
Maar ook een verkeerd mengsel door b.v. een defect in de map-sensor of valse lucht kunnen het veroorzaken.
Valse lucht aan de inlaatkant heb je grotendeels uitgesloten, maar het kan ook een lekje in de uitlaat zijn.

Timbert (0), 8 jaar geleden

Apart, ik lees overal dat de foutcode P0118 inderdaad de koelvloeistof sensor is..
Ik heb nog een foto van de foutcode met tekst:


Maar dit was natuurlijk vóór het vervangen van het gasklephuis.

Het zou wel heel toevallig zijn als de stappenmotor die ik vervangen heb ook niet goed werkt, maar is niet onmogelijk.
Ik zal eens kijken of ik hem nog een keer kan laten uitlezen binnenkort...

Timbert (0), 8 jaar geleden

Gisteren ben ik langs de garage geweest om m'n ECU uit te laten lezen met een degelijk apparaat van Snap-on.
Foutmelding was hier: Gasklepstand sensor circuit. De foutmelding is gereset en kwam daarna niet direct terug.
Helaas heb ik een dag later precies hetzelfde gezeur.
Momenteel ervaar ik bij een koude start dat de motor steeds uitvalt nadat ik hem gestart heb. Ik moet echt flink wat gas bij geven om hem draaiende te houden. Daarna kan ik wel rijden met een trillende motor (alsof hij op 3 cilinders loopt).
Als de motor eenmaal goed warm is, dan rijdt hij wel redelijk normaal.
Tevens reed ik gisteren op de snelweg en had de auto heel veel moeite met snelheid maken. Heel langzaam liep de teller naar 120 en maximum was 130, sneller ging die echt niet, en dat bij vol gas even.
Zegt iemand deze symptomen iets?
Bedankt alvast!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum