Peugeot 106: Soms op 3 cilinders lopen, zeer onregelmatig stationair lopen, p

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: HDZ, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 44

Hallo iedereen,

Ik heb hier een probleem met een 106 sport 1.1. van Mei 1999. Koud loopt de auto heel onregelmatig, regelmatig op drie cilinders, bokt en ook hoor je zachte plofjes in de uitlaat. Ook is er soms een probleem dat de auto koud moeilijk start, enkel met gasgeven. Warm start ze meteen. Soms wordt koud het toerental tot 1500 toeren omhoog gebracht, vaak valt dan ook heel even één cilinder uit.

Wegrijdend voel je koud dat de auto vermogen mist, iets hoger in de toeren gaat het beter.
Warm merk je met rijden dat koppel onderin ietsje achterblijft, en er is een licht inhouden rond de 2500 toeren. Vermogen is er verder genoeg, en de auto trekt verder gewoon prima door. Ook op hogere toerentallen. Motor klinkt dan gezond, kleppen 60.000km geleden gesteld, en toen is ook de distributie vervangen.
Motor is de TU1 (M), met Bosch MA3.1 computer motorcode HDZ. Het is een monopoint unit.

Wat is de geschiedenis:

Bougies vernieuwd, eentje was meer bruin dan de rest. Ook waren ze erg versleten.
Bougiekabels zijn redelijk recent vervangen, nagemeten met ohmmeter. Die gaf een keurig oplopende ohmse waarde, gelijk aan de toenemende lengte. Ook met bewegen van de kabel geen haperingen in weerstandswaarde.
Brandstoffilter vervangen, kwam vuile zwarte benzine uit. Voortaan wordt enkel merkbenzine getankt (Esso 95). Was voorheen willekeurig.

Injectiecleaner toegevoegd.

Met remmenreiniger rondgespoten bij inlaat, en rond de gasklep en de pakkingen. Gaf geen enkele reactie. Ik heb gezocht naar vacuum slangen, diegene die ik heb gezien zaten goed vast.

Stationair regelaar vervangen, de oude was totaal versleten. Oude regelde nauwelijks nog iets, en gaf ook een storing op met uitlezen.

Wat me ook opviel met live data, was dat de temp sensor (met warme motor), de juiste waarde gaf, maar de ontsteking stond constant te pendelen tussen -7 en + 14 graden. Dit moest toch een stabiele waarde zijn? Heb ik hier een afwijking te pakken?

Lambda regelt tussen 200 en 785 mV, net aan meer dan 500 verschil.

Gasklep potmeter ziet stationair wel gaslosstand, wel geeft de uitlezen met iets gasgeven al meteen aan dat er halfgas wordt gegeven. Ik weet niet of dat bereik klopt? Gaat zit zo vroeg al over?

Omdat de ontsteking zo’n onrustige waardes gaf, heb ik het bobineblok vernieuwd (Beru).
Ook vond ik dat de dunste massakabel vanaf de accu niet supervast zat op de body van de auto, ik kon die vrij gemakkelijk vaster zetten. Auto heeft ook een olie en filterbeurtje gehad.

Ik heb de accupool na de reparaties losgehad, om de adaptiewaarden te resetten. Inleerprocedure gevolgd volgens testkast, 5 minuten stationair en een rustige rit van 10 minuten.

Met warme motor is de situatie nu veel beter, al hoor ik soms toch nog kleine plofjes in de uitlaat. Maar nu pendelt het toerental vrijwel normaal rond de 950 rpm. Die situatie is al vrijwel weer normaal. Met rijden merk je vrijwel geen afwijkingen meer, en de auto trekt prima.
Koud loopt ze eigenlijk niet of nauwelijks beter ten opzichte van eerst.

Ik weet wel iets van auto’s, en heb de beschikking over een officiële een Peugeot diagnosecomputer.
Maar ik mis absoluut de echte ervaring van regelmatig sleutelen.
Mijn kennis houd hier aardig op. Wie heeft een idee, wat ik vergeten kan zijn?
Ik heb iemand ooit iets horen roepen over een mogelijk luchtlek in de uitlaat, bij de lambdasonde. Hoe kan ik dit eventueel vaststellen?

Alvast bedankt voor de input!

MVG,

Nico den Haak.

Nico_den_Haak

Geplaatst door Nico_den_Haak (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

kaleido 1 (1680) PRO, 8 jaar geleden

Heb je al eens compressie gemeten bij een koude motor ?

Nico_den_Haak (0), 8 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord.

Nee de compressie nog niet gemeten, daar heb ik net geen spullen voor.
Klinkt wel als een logische stap, ik zet 't op mijn lijstje.
Een vriend van me heeft veel meer gereedschap dan ik, mogelijk heeft hij een tooltje om compressie te meten. Ik zal er bij gelegenheid eens naar vragen.
Ik zat er ook aan te denken om eerst de klepspeling na te kijken, wie weet is er in 60.000km toch wat gebeurd.

Groet,

Nico.

kaleido 1 (1680) PRO, 8 jaar geleden

Dat kan zeker na 60.000 km.

harry4203 (465) PRO, 8 jaar geleden

zou idd zeker compressie meten, ook een lektest uitvoeren om eventuele lekke koppakking uit te sluiten. je meting van de gasklepsensor is normaal. temp-sensoren geven wel met grote regelmaat problemen. bij deze motoren loopt er ook koelwater door t inlaatspruitstuk, heb ooit een keer een lekke inlaatpakking gehad waardoor een inlaatkanaal gedeeltelijk was dichtgeslibt met dit soort klachten tot gevolg.

Nico_den_Haak (0), 8 jaar geleden

Oké, maar hiermee moet ik dan wel de hulp van een kameraad gaan inroepen. Ik kan zelf geen lektest uitvoeren, maar ga de suggesties op m'n lijstje zetten, en laten uitvoeren. Het kan even duren voor terugkoppeling komt, de auto is van een vriendin, en is dus maar af en toe hier.

Ik weet wel dat de koppakking jaren terug vermoedelijk ooit is vernieuwd, auto heeft inmiddels bijna 240.000 km gelopen, en heeft geen noemenswaardige oliesporen rond de kop. Ze is netjes droog. Aangezien deze motoren vrijwel altijd olie naar buiten lekken aan de zijkant van de kop, hadden we 't idee dat dit ooit al was hersteld.
Die onstekingswaarde Harry, die zo pendelt, is dan een oorzaak of een gevolg van mogelijk het probleem met de auto? Ik vind dat varieren tussen -7 en +14 graden zo raar. Of gaat dat de fout in, door het probleem wat de auto heeft?

Maar die inlaat gaan we ook meenemen, en eerst denk ik maar eens kleppen stellen.
Dan als het niet heeft geholpen, de compressie meten.
Toen we de auto kregen in 2010, is het het koelsysteem gereinigd, omdat ik vond dat er ja hoe zeg je dat? Wat bruinachtige residue in het systeem zat. Dat dreef erop. De radiateur was toen vrij nieuw, mogelijk heeft iemand van te voren ooit een antilekmiddel toegevoegd gehad. Ik vond de koelvloeistof troebel, en we hebben toen het hele systeem ververst. Het niveau is altijd constant, en de kachel doet het ook prima.
Maar mogelijk zit er dus ook daardoor troep in de inlaat?
De vloeistof er nu normaal uit.

Bedankt allemaal voor de input,

Nico.

Pieterb1 (0), 8 jaar geleden

Ik heb zelf ook een 106, waar ik ook een tijdje te maken had met een onregelmatig lopende motor.
Met name met koude motor was het nogal eens dat deze afsloeg.
Bougies waren recent vervangen, klepspeling was oke.
Ik heb de krukas sensor (voorzijde blok) eruit gehad, schoon geblazen van alle stof en andere kleine zichtbare deeltjes.
Hierna geen enkel probleem meer gehad, motor liep daarna ook regelmatiger.
Ik weet niet of bij jou een vergelijkbaar probleem aan de orde is, maar het is het proberen waard.

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 8 jaar geleden

Het schommelen van de ontsteking is denk ik een gevolg van het slechte lopen. De computer probeert hem te corrigeren. Om dit uit te sluiten zou je de pingelsensor kunnen lostrekken. Dan stopt hij met vervroegen, maar eigenlijk is de sensor alleen nodig bij acceleratie/belasting.

Mvg diagnoseoplocatie.nl

Nico_den_Haak (0), 8 jaar geleden

Oké, bedankt voor de extra info. De BDP sensor is ooit al schoongemaakt (zat best wel vuil op), maar zal ik nogmaals bekijken. Ook zal ik de temp sensoren bij koude motor uitlezen, dit is nog niet gebeurd omdat de auto eerst naar hier moest komen. Maar dat kan ik ook wel op locatie doen. Bedankt allemaal, zodra de oplossing is gevonden, zal ik die posten.

Fijn weekend,

Nico.

Nico_den_Haak (0), 8 jaar geleden

Hoi allemaal,

Gelukkig, het probleem is opgelost. Mijn kameraad heeft meegekeken, die heeft ook veel meer verstand van zaken als ik. De kleppen zijn opnieuw gesteld, en bij één inlaatklep was het foute boel. De voelermaat kwam er niet eens tussen. De rest was nagenoeg goed, in totaal drie kleppen bijgesteld, (0,2 inlaat en 0,4 uitlaat).
Ook het vacuumklepje incl slangetjes wat aan de carterontluchtig zat, goed schoongemaakt. Hier zat toch wel wat gele rommel in. Ze rijdt ook veel korte stukjes.

Je kent de auto niet meer terug, loopt nu perfect op vier cilinders. Eerst schommelde stationair nog wel behoorlijk. Maar ik heb er nu wat grote afstanden mee gereden, en alles lijkt nu prima in orde. Het leeuwtje heeft ook warempel wat extra koppel en pit gekregen. Iedereen dank voor het meedenken!

MVG,

Nico den Haak.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.