Peugeot 406: Toerental valt terug bij versnellen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI 110 PK

Sinds enkele weken valt regelmatig het toerental even terug als ik het gaspedaal intrapl.
Ik merk dat het beste als ik bv in de 4e of 5e versnelling rijdt met bv een snelheid van 90km/uur. Als ik dan het gaspedaal geheel intrap, loopt het toerental even op en valt bij ca, 2300 toeren weer terug naar 2000 om vervolgens weer op te lopen
Het is een gevoel alsof de koppeling slipt, maar dat kan natuurlijk niet omdat ik daar op dat moment niet aankom.

Zou het iets met de turbo te maken hebben? Is zoiets af te stellen?
wie heeft advies?

Bij voorbaat dank, Jan

jan.schreurs

Geplaatst door jan.schreurs (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

Jan loopt bij het oplopen van je toerental naar 2300 ook de snelheid op ? Als snelheid zelfde blijft maar toerental loopt op is het inderdaad de koppeling die slipt.

Mart76 (0), 16 jaar geleden

wat is de kilometerstand Jan?
ik heb zelf een 406 HDi 110 PK en ik was bij 210.000 km aan de beurt voor een nieuw vliegwiel en een nieuwe koppelingsplaat.
Je kunt je koppeling vrij eenvoudig testen. Ga maar eens 30 km p/uur rijden en schakel op naar de 4e versnelling. Als je nu vol gas geeft ( ruim 4500 toeren) en de koppeling met een abrupte 'klap" laat opkomen, moet de auto gaan bokken. Als je nu merkt dat de boel niet gaat bokken, maar de "klap' als het ware geabsorbeerd wordt door dekoppeling. Dan is de koppeling aan zijn einde.
kost een paar centen, maar daarna kun je gewoon weer ruim 2 ton vooruit!

Erwin2907 (0), 16 jaar geleden

[quote=Mart76]wat is de kilometerstand Jan?
ik heb zelf een 406 HDi 110 PK en ik was bij 210.000 km aan de beurt voor een nieuw vliegwiel en een nieuwe koppelingsplaat.
Je kunt je koppeling vrij eenvoudig testen. Ga maar eens 30 km p/uur rijden en schakel op naar de 4e versnelling. Als je nu vol gas geeft ( ruim 4500 toeren) en de koppeling met een abrupte 'klap" laat opkomen, moet de auto gaan bokken. Als je nu merkt dat de boel niet gaat bokken, maar de "klap' als het ware geabsorbeerd wordt door dekoppeling. Dan is de koppeling aan zijn einde.
kost een paar centen, maar daarna kun je gewoon weer ruim 2 ton vooruit![/quote]
Nou, als ie dan nog niet kapot was, is dit inderdaad de juiste manier... als je dit doet geef je de aandrijflijn wel erg op zijn lazer.

Mart76 (0), 16 jaar geleden

ik heb geloof ik niet gezegd " herhaal dit dagelijks vijf keer de komende week."
voor een eenmalige manier om vast te stellen of je koppeling op is, is dit helemaal niet extreem schadelijk.

Ben het met je eens dat het niet een dagelijkse actie moet worden want dan ga je echt dingen slopen.

Maar misschien heb je een goede tip voor Jan. Want daar gaat het per slot van rekening om.
:-)

Erwin2907 (0), 16 jaar geleden

Ja, gewoon luisteren of het toerental niet onevenredig met de snelheid stijgt. Want op dat moment slipt de koppeling. Je kunt nog best even rijden met een slippende koppeling. De koppeling zal het eerste slippen wanneer het overgebrachte koppel het hoogst is.
Ik vind het zelf vanzelfsprekend dat je dat hoort, maar mijn vriendin hoort nog niks vreemds wanneer er een wiel ontbreekt. Het ligt dus ook een beetje aan de persoon die rijdt ;-)

jan.schreurs (0), 16 jaar geleden

Alvast bedankt voor jullie reacties tot zover


Pieter:
Als het toerental oploopt loopt ook de snelheid op, maar dan valt plots het toerental terug (bv van 2300 naar 1800 (snelheid loopt dan ook niet meer op op dat moment) om vervolgens weer op te lopen evenals de snelheid. Al die tijd is het gaspedaal volledig ingedrukt gehouden.

Mart,
Km stand is 224000


Allen:
Het lastige is dat het euvel niet constand optreedt
Ik heb de indruk dat de snelheid inderdaad niet oploopt als het toerental zakt, maar zal er eens speciaal op letten als het zich weer voordoet.
Ik snap niet goed dat het met de koppelingsplaten te maken kan hebben als ik gewoon rij, en zonder aan de koppeling te komen meer gas geef? Ik heb wel de indruk dat het vaker voorkomt als de auto warm is.
Nu jullie het toch over een mogelijk koppelingsprobleem hebben:
De koppeling pakt inderdaad pas vrij laat.
Het hele gezin (5 personen) rijdt regelmatig in de auto,(niet bevorderliojk voor de koppeling natuurlijk) en soms blijft de koppelingspedaal beneden hangen (1 keer in de 3 maanden komt dat voor) als je dan de pedaal met de hand omhoog haalt is weer alles OK. Het lijkt dan alsof er een veer even over de "dode hoek" heen geholpen moet worden.
Ik zal morgen koppelingsplaten eens testen door in de 1e versnelling met de rem erop, de koppelingspedaal los te laten. Als de auto dan afslaat is de koppelingsplaat nog OK heb ik altijd geleerd(?)

Jan

Erwin2907 (0), 16 jaar geleden

Dat de koppeling hoog oppakt is normaal. Als het een benzine auto was geweest zou ik denken aan de ontsteking die af en toe uitvalt. Gezien het een diesel is kun je dan eigenlijk alleen maar in de richting van de brandstof toevoer denken.
Mijn advies is om er eens een monteur mee te laten rijden om een grove indicatie te krijgen. Dat kost je de wereld niet.
Overigens: is de onderbreking in het gas geven iedere keer even lang, of varieert het?

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

Als het de koppeling niet is zijn er een paar andere dingen waar ik aan zit te denken bij deze auto, Luchtmassameter, lekkage in turbo slangen, intercooler. Eventueel iets met de verstuivers maar dat komt bij de HDI volgens mij niet zo vaak voor. Hoe lang is het geleden dat ie een beurt heeft gehad ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.