Peugeot 406: onderhoud bij dealer

Bouwjaar: 1996

Mijn P406 voor het eerst in onderhoud bij dealer gehad.

deze rekent standaard pakketprijzen. heb hier echter een vraag over: stel ik laat een a-beurt uitvoeren. In de checklist staat dat dan het brandstoffilter wordt gecontroleerd en afhankelijk van de toestand wordt vervangen.

Als nu blijkt dat het filter vervangen moet worden, welke kosten worden er dan in rekening gebracht? is dat dan alleen de prijs voor het materiaal (filter), of ook nog voor de montage/demontage van het filter?

Voor zover ik weet moet het filterhuis nl toch al open om de conditie te checken, en om dan nog eens E54 (is standaardprijs voor materiaal+montagetarief) bovenop de prijs voor de beurt....... Ik krijg het gevoel dat ik de gewerkte uren dubbel betaal 1x in de kosten voor de beurt en 1x in de kosten voor het vervangen van het filter.

In bovengenoemd geval komt er bovenop de pakketprijs van de beurt E77 bij voor het monteren van 3 filters........... (+E48 voor het materiaal, maar dat lijkt me logisch)

Is dit standaarbeleid bij peugeot, want dan ga ik het onmiddelijk weer zelf doen.........!!

Kan iemand mij vertellen wat een airco-controle inhoud en bij welke hoeveelheid koelmiddel de airco opnieuw gevuld dient te worden? want ook hierbij heb ik mn twijfels....

alvast bedankt voor de reactie, gr Arjan

jabijl

Geplaatst door jabijl (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

Arjan,
Het onderhoud aan mijn P406 doe ik zelf, dat is prima te doen. De airco verdamper moet een bepaalde vulgraad hebben. De verdamper verliest altijd koelmiddel over bepaalde tijd. Bij mijn p406 uit 2001 was de verdamper voor deze zomer leeg. Heb ik bij laten vullen, kosten weet ik niet meer maar dit zijn ook standaard tarieven.
Ik weet niet hoe handig je bent, maar de D-riem bijvoorbeeld heb ik pas zelf gedaan, kosten 120 Euro (riem, geleiderol,spanrol) Kosten bij de dealer 350 euro.

Groeten,
Erwin

arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden

een airco beurt, incl afvullen zal tussen de 100 en 150 liggen, incl vloeistof en olie voor de compressor.

jabijl (0), 18 jaar geleden

heren, dank voor de reactie.

Mijn vraag ging echter met name over de manier waarop de dealer omgaat met kosten voor een "kleine beurt" en de extra kosten voor vervangen onderdelen en hoe de airco test er inhoudelijk uitziet. Misschien dat iemand daar nog iets meer over kan zeggen?

primera p11 (0), 18 jaar geleden

De airco word getest op eventuele lekkages, en er word gekeken hoe laag de temperatuur is bij de uitstroom openingen.
Daar kunnen ze al een heleboel uit halen omtrent de staat van de airco.
En het interieur filter word ververst.

romafol (0), 18 jaar geleden

Goedkope filters kun je trouwens ook rechtstreeks bij een revisiebedrijf kopen... Veel goedkoper dan bij de dealer.
Adressen www.wilmink.nl/filters/

jabijl (0), 18 jaar geleden

ik heb de monteur bij de dealer gesproken, en deze gaf aan dat hij bij de airco-controle alleen kijkt of de knoppen functioneren en of de airco "gevoelsmatig" goed werkt. niks geen controle op lekkage of slijtage aan onderdelen. Aangezien dit mij verbaasde heb ik dit topic geplaatst. Ik nam inderdaad aan dat bij een behoorlijke airco controle toch zeker het gehele systeem bekeken wordt op mogeljike slijtage etc.

in ieder geval bedankt, ik weet genoeg. volgende x niet meer naar de dealer maar een airco-specialist in de arm nemen (laten we hopen dat ik voorlopig (nu de airco hervuld is) weer een aantal jaar vooruit kan )

gr, Arjan

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Een airco is een gesloten systeem.
Het is niet zo dat je even een reservoir met koudemiddel bij kan vullen.
De controle is dus visueel en kijken of tie koude lucht afgeeft.
Is wel gebonden aan een uitstroom tenperatuur, dus dat is te meten.
Dat is het enige wat je kunt controleren.
Is er wat met de airco dan kunnen ze niks anders doen dan de boel leeghalen en opnieuw afvullen en eventueel het filterdroger vervangen.
Dat is dus niet het interieurfilter, wat sommige vaak denken.
En er word bij het koudemiddel een detectievloeistof en een smeermiddel toegevoegd.
Detectievloeistof is van een groene of oranje kleur.
Als er lekkage is dan kun je dit door middel van een lamp met een speciale bril zien.
want de vloeistof is fluorescerend, dus als tie lekt ergens zie je de vloeistof oplichten.
Het is normaal dat een airco koudemiddel verliest.
Dit heeft met de dichtheid van de vloeistof te maken.
Normaal moet de airco elke 2 jaar geserviced worden, dus eventueel leeghalen en opnieuw vullen.
Maar de meeste gaan er wat aan doen als tie er mee ophoud, of onvoldoende koelt.
Een airco zou ik niet meer willen missen in mijn auto, maar als er wat mee is kost het veel geld.
En dan heb ik het niet over een keertje afvullen, maar over kapotte onderdelen.
condensor, verdamper en compressor zijn flink aan de prijs.
een airco moet je minimaal elke maand een tiental minuten gebruiken ook in de winter.
Want hij kan heel slecht tegen stilstand.
Als je deze regel in acht neemt kun je er veel plezier van hebben, en gaat tie een autoleven mee.

jabijl (0), 18 jaar geleden

primera, bedankt voor je aanvulling. Geeft me toch wat meer inzicht in het onderhoud van airco. Maar ter indicatie:

op moment dat de airco "voldoet" aan de verwachtingen en dus oogenschijnlijk goed functioneert, zou jij dan het advies geven om de airco te laten hervullen. Dit is nl wat de dealer in mijn geval gedaan heeft.

Airco is leeggehaald en hervuld. Er kwam 600gr koelmiddel uit bij die hoeveelheid functioneert de airco nog naar behoren. Conclusie na hervullen was dus dat het niet nodig was geweest........ je moet dus per definitie gaan hervullen wil je zeker weten dat de airco nog functioneert naar behoren....Begrijp je dat ik deze manier van controleren een beetje halfslachtig vind?

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Heel kort door de bocht kun je zeggen, als er koude lucht uit komt werkt de airco.
Zegt niets over de staat waarin de airco verkeerd.
Maar twijfel je, dan vult een dealer hem al snel opnieuw af.
Omdat het een gesloten systeem is kun je er verder weinig mee.
Als een klant twijfelt aan de werking en er een aantal jaar niks aan gedaan is word al snel gezegd dat tie opnieuw afgevuld moet worden.
Je kunt ook zeggen ik laat de airco een keer opnieuw afvullen dan werkt alles tenminste weer naar behoren en je hebt een bedrijfszeker systeem.

jabijl (0), 18 jaar geleden

heb je wel gelijk in. Het is inderdaad zo dat de airco nu naar alle waarsch weer een aantal jaren zonder problemen mee kan.

allen bedankt voor de reacties.......

heemskerk4251 (0), 18 jaar geleden

Ik heb vanaf 1995 een airco. Eens per jaar naar de STEK-man om hem te laten controleren. Zij sluiten de 2 slangen aan en kunnen zien of er nog genoeg koudemiddel in zit of niet. Meestal OK. Om de twee jaar koudemiddel vervangen (wordt afgezogen een half uur lang) en opnieuw afgevuld met de vereiste hoeveelheid. Tevens wordt tijdens dezelfde handeling olie gewisseld in de aircopomp. De STEK-man heeft mij verteld dat de meeste airco's kapot gaan door het onvoldoende gebruiken in de wintertijd. Hierdoor verdrogen afdichtingen, verdwijnt de olie (nog eerder dan het koudemiddel)en overlijdt de pomp door gebrek aan olie. Dus mijn devies: het eerste jaar controleren, en het tweede jaar servicen. Overigens hoort de STEK-man in de motorruimte een sticker te plakken waarop staat wanneer het systeem voor het laatst is afgevuld. Dus voor mensen die een tweedehands auto met airco overwegen: zoek de sticker, en als die er is en hij ( die sticker dus)is jonger dan twee jaar, dan weet je of er zorgvuldig met die auto is omgesprongen.

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

Cees,
Daar vraag ik me af: kun je de olie zelf bijvullen in een bepaald reservoir, of ligt dat anders? Ik dacht namelijk dat het smeermiddel in het koelmedium in de verdamper zit.

Gr. Erwin

heemskerk4251 (0), 18 jaar geleden

Erwin,

Ik ga af op wat de STEK man mij heeft verteld. In dat bedrijf stond ook een opstelling van een Airco die aangedreven werd door een elektromotor. Het ding was tegen de muur gemonteerd. Waar de pomp was gemonteerd zat een oliespoor op de muur. Hij zei letterlijk tegen mij dat die pompen altijd zweten, en als je dus niet regelmatig onderhoud pleegt,het na een jaar of vier einde oefening was. De pomp loopt droog en overlijdt.

Ik heb daaruit begrepen dat er in de pomp een oliereservoir zit, dat op de een of andere manier door middel van het 'serviceapparaat' afgevuld wordt.

gr.

Cees

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

Okee, bedankt. Ik zal nog eens navragen bij de dealer hoe dat precies zit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum