Hallo,
mijn zoon heeft net zn rijbewijs gehaald en een peugeot 206 uit 1999 gekocht. op zich heel tevreden, echter bij het afremmen / terugschakelen valt hij regelmatig onder de 1000 toeren en dan valt hij uit. We hebben al wat gezocht en de kabels nagelopen, temperatuur sensor vervangen en de gasklep positiesensor vervangen. echter zonder resultaat. Heeft iemand een idee / tip wat het nog kan zijn? ik zie ook regelmatig de stappenmotor vervangen. is dit de oplossing en wat kost dat ongeveer? kom er niet helemaal wijs uit. zie bedragen van 50 tot 750 euro, en voor een auto die 1000 heeft gekost..
En kun je die ook eventueel zelf vervangen ( als dat al het probleem is natuurlijk)
Alvast bedankt!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Loopt de motor zodra hij gestart wordt normaal en goed stationair,
zowel bij koude motor als ook bij warme motor ?
als de motor stationair loopt en je geeft gas en laat dan het gas weer los,
komt hij dan netjes terug op stationair toerental of slaat hij dan ook af ?
gasklephuis reinigen met remmen reiniger, incl. reinigen van de stappenmotor,
Controleren op vacuum lekkage, bij draaiende motor (stationair) de vacuum slangen/leidingen
inspuiten met remmen reiniger, als het toerental tijdens inspuiten veranderd is er
een vaccumlekkage,
Hoe is de staat van onderhoud ? bougies, luchtfilter etc .........,
op de Gok diverse onderdelen vervangen kan een dure hobby worden.
Hallo Limbra,
Bedankt voor je reactie.
Olie, oliefilter, luchtfilter en bougies hebben we meteen bij aanschaf vervangen. Motor start normaal en loopt ook stationair gewoon normaal door. Gasklephuis hebben we ook gereinigd ( was wel al schoon). vreemde is dat hij t niet altijd doet. ben er vanmiddag na het vervangen van de temp sensor zelf mee gaan rijden en vanalles geprobeerd om hem af te laten slaan.. lukte me niet. Vanavond stukje met mn zoon gaan rijden... en jawel. als hij onder het rijden de koppeling indrukt valt (soms) het toerentaal compleet weg en stop de motor. zodra hij de koppeling op laat komen en hij weer compressie krijgt loopt ie gewoon weer.
6 maanden
hmm, vreemd...., lijkt wel als of het bestuurder afhankelijk is,
niet verkeerd bedoeld hoor ...., maar aangezien je zoon net het rijbewijs heeft,
laat hij hem niet te laag in de toeren zakken voordat hij de koppeling intrapt ?
Wat je eventueel zou kunnen doen is de vacuum lekkage test (met remmenreiniger),
ook de stappen motor (stationair regelaar) zou je eventueel kunnen demonteren
en reinigen,
koppel de accu eens een tijdje los, en laat de auto na het aansluiten van de accu eens een tijdje stationair draaien.
Aan de achterkant van het motorblok loopt een kabelboom.
Deze ligt fabrieks af een beetje onhandig en wil daardoor nog wel eens doorscheuren.
Bij het intrappen van de koppeling en het loslaten van het gas kantelt de motor iets.
Mogelijk komt er 1 of meerdere draden tegen het motorblok aan en of word er een onderbroken.
Dit zou jou probleem kunnen veroorzaken.
Het zal geen gemakkelijke klus zijn dit zo van boven af te zien.
Je moet er echt onder kruipen met een goede zaklamp.
Vocht in de stekker van het motormanagment kan ook rare dingen veroorzaken.
Bedankt voor alle reacties!
Ik dacht ook dat het aan mn zoon lag :-) maar mij gebeurt het ook af en toe maar ook als ik naast hem zit en in de gaten hou wat hij doet.
Heb al behoorlijk aan alle kabels gerammeld en getrokken terwijl hij loopt maar dan valt hij niet uit. maar zal inderdaad dat nog eens checken en ook de vacuum test eens doen.
Is de stappenmotor iets dat je zelf kan checken en vervangen of daar beter voor naar een garage gaan?
6 maanden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 maanden