close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: trillende remmen voor

Bouwjaar: 2001

Hallo Kenners,

Als ik rem trilt de auto flink, vooral bij 70 km/h. Ook lijkt de rem ongelijkmatig te werken, dat voel je vooral goed wanneer je bijna stil staat. Het wordt ook steeds erger. Ik denk aan kromme remschijven, maar een tijdje geleden zijn de voorwiellagers vernieuwd. Kan dat er mee te maken hebben? Kortom: kan het nog wat anders zijn dan een kromme schijf?
P.s. ik heb geen vreemde rem-akties gehad de laatste tijd.

Groeten,
Erwin

Geplaatst door

Erwin2907 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

indd kromme remschijven....doordat deze krom is voel jij als het een ware een schokkend gevoel met name het laatste stukje net voor dat je stil staat.

ook remschijven kunnen slijten erwin...zijn ze niet aan de dunne kant? dan volgt kromtrekken meestal snel.

heeft volgens mij niks met de wiellagers te maken, daar kan praktisch niks mis mee gaan....

arie549 0
badge

18 jaar

Ik hoop dat Arie gelijk heeft.
Als het trillen van de remschijven na vervangen snel terugkomt is de kans groot dat bij het vervangen van de wiellagers een naaf krom is geperst.

oldtimer 0
badge

18 jaar

laat anders direct na het monteren van de nieuwe schijven de eventuele 'slingering' meten dan weet je het meteen!!

master 0

18 jaar

Dus eerst even pruissisch blauw tussen de nieuwe schijf en de naaf om te kijken of ie helemaal mooi aanligt?

Erwin2907 0

18 jaar

master, inderdaad, ik doe dat met de oude ook nog omdat ik zeker wil weten of de trilling daarvandaan kwam.

Erwin2907 0

18 jaar

De 406 staat er wel bekend om dat hij last heeft van trillende remmen. Slingering meten na montage is idd een slimme optie.
Indien de slingering wel binnen de gestelde toleranties blijft wellicht eens de rubbers van de wielophanging aan een nadere inspectie onderwerpen.

Santa 0

18 jaar

Santa, welke rubbers kunnen dat tril gedrag veroorzaken? draagarmen? Ik heb geen brug, maar huur er morgen een, dus alles wat ik dan mee kan nemen is mooi megenomen.

Erwin2907 0

18 jaar

Santa, welke rubbers kunnen dat tril gedrag veroorzaken? draagarmen? Ik heb geen brug, maar huur er morgen een, dus alles wat ik dan mee kan nemen is mooi megenomen.

Erwin2907 0

18 jaar

Bekijk gewoon alle rubbers en controleer op overmatige speling, ook de stuurkogels bekijken.
Houd er wel rekening mee dat speling bij ophangingsrubbers soms beter te checken zijn wanneer de wielen belast zijn.
Daarom de zaak ook even checken wanneer de wielen vrij hangen. Je hebt dan toch de brug tot je beschikking....
Maar zoals jij de kwaal beschrijft lijkt het toch het meest op kromme schijven.

Santa 0

18 jaar

ok, de schijven en blokken heb ik net gehaald, morgen gaat het spul er onder en zullen we het zien.. pruissisch blauw en de slagschroevendraaier in de aanslag...

Erwin2907 0

18 jaar

De oplegvlakken van de naven ook goed schoon en vlak maken. Hiermee zal de slingering door het opleggen zo klein mogelijk zijn en is het thermische contact tussen schijf en naaf het beste zodat de schijven gelijkmatig af kunnen koelen. Ik hoor het wel !

pieterp9094 0
badge

18 jaar

Inderdaad Pieter, daarna ga ik de aanlegvlakken nog blauwen om er zeker van te zijn dat er niet het probleem is dat Oldtimer beschreef (schotelvorm van de naaf door materiaalvervorming bij het inpersen van het lager). Overigens denk ik niet dat dat het geval zal zijn omdat de lagerwissel door een heel goede monteur gedaan is, maar je weet het maar nooit, fouten maken we allemaal.

Erwin2907 0

18 jaar

De oude remschijven waren ca. 22 mm dik, dat is dus 2 mm te dun. Dat zal het probleem geweest zijn, want de trillingen zijn nu weg. Verder zagen alle rubbers onder de auto er goed uit, dus op naar de keuring. eindbalans 108 euro plus 25 euro huur voor de brug, valt weer mee. Bedankt weer voor het meedenken.

Erwin2907 0

18 jaar

Rustigaan remmen de eerste 500 km, dan kunnen de blokken op de schijven inlopen.

pieterp9094 0
badge

18 jaar

De remmen zitten er nu een kilometertje of 1000 onder en nu beginnen ze weer te trillen, dus krom te trekken. De schijf linksvoor ziet er wat kleur betreft als nieuw uit, de schijf rechts voor heeft een heeeel licht blauwige gloed over het oppervlak. De geleidepennen van beide klauwen waren perfect gangbaar. Ook de aanlegvlakken heb ik heel grondig gereinigd. De remcilinders terugdrukken met de waterpomptang ging ook redelijk. Wel met weerstand, maar dat lijkt me normaal. Kan het dan zijn dat de remcilinder toch niet goed is en stropt, waardoor de blokken niet goed lossen na het remmen? Of kan nog het in de slang voor de remcilinder zitten? En als ik nu de remcilinder en rechter schijf vervang, kan ik dan de oude blokken (net nieuw dus) nog gebruiken of kunnen die ook onveilig zijn geworden door de verhitting?

Erwin2907 0

18 jaar

Is dit ook de kant waar het lager vervangen is Erwin ?

pieterp9094 0
badge

18 jaar

De lagers heb ik beide laten vervangen omdat de andere dan altijd kort erna aan de beurt is.

Erwin2907 0

18 jaar

Hoe is het nu met de remmen Erwin ? Nog steeds trillen of heb je al iets kunnen doen ? Zoek hier maar eens in het forum, ik herinner me een topic bij een diesel waarbij uiteindelijk vervangen van de naaf het probleem op deed lossen. Groetjes

pieterp9094 0
badge

18 jaar

Ik heb de auto van de week naar de keuring laten brengen en evraagd of ze de remmen eens kritisch wilden bekijken. Men heeft niets kunnen vinden, alles was okee (remzuiger waar ik bang voor was ging ook soepel genoeg.) Men heeft wel een gebroken kantje gemaakt aan de blokken, zodat de trilling wat gedempt wordt, maar schijf is nog steeds krom. Als ik weer tijd heb ga ik even meten of het 1 schijf is of allebei. En dan terug naar de shop met die kromme schijf en mogen ze een nieuwe leveren. Als het spul dan weer krom raakt moet ik toch dieper gaan zoeken.

Erwin2907 0

18 jaar

Intussen is van de week de auto naar de garage gegaan waar met nieuwe remschijven origineel Peugeot heeft geplaatst. Na 500 km nog geen nieuwe trillingen. Volgens de garage kan het gekomen zijn daardat ik de nieuwe blokken niet voorzien heb van een gebroken kantje met de vijl.

Erwin2907 0

18 jaar

Ik lees dit topic met interesse. Kunnen jullie mij vertellen wat een gebroken kantje is. En ook vraag ik me af hoe dat pruisisch blauw werkt. Ik heb nieuwe blokken nog nooit gevijld, of ontvet, dat laatste is me ook wel eens aangeraden.

Treb 0

18 jaar

een kantje breken zeg je ook wel als je bedoelt: er een schuine kant aan maken. En pruissisch blauw is een hele dunne pasta die je op een vlak smeer dat op een ander vlak komt. Je kunt dan aan de afdruk zien hoe het vlak draagt (bijvoorbeeld op een paar punten of over het hele vlak). Dit kun je bv ook gebruiken om de ligging van een as in een glijlager te bepalen. Het blauw smeer je dan op de as, daarna in het lager leggen en ronddraaien. Als je dan de as eruit haalt zie je het draagbeeld. Ik hoop dat dat duidelijk is wat ik net getypt heb. Laten zien is makkelijker. Tot slot: Pruissisch blauw is echte troep. Als je het op je vingers krijgt moet het afslijten en dat duurt ff een paar weken. ideaal dus voor werkplaatsgeintjes.

Erwin2907 0

18 jaar

Wat voor functie heeft afgevijlde blokken? alvast bedankt.

ak73 0

18 jaar

Erwin, denk erom, niet de poot op de rem als je voor het stoplicht staat te wachten.
Dat deed mijn vrouw ook altijd en ik had ook geregeld weer kromme schijven.
Nadat ik dat eruit had geslagen is het nooit meer voorgekomen, sterker nog, de al weer iets trillende schijven trokken vanzelf weer recht.

oldtimer 0
badge

18 jaar

Je vrouw zit nu zeker in een Blijf van mijn lijf-huis................

306 cabrio 0
badge

18 jaar

En wat nou als je op heiling staat te wachten?

ak73 0

18 jaar

handrem?

Treb 0

18 jaar

Ja daar dacht ik ook aan, maar dan gebruikt je toch ook remschijven (als je auto het heeft).

ak73 0

18 jaar

Ja, da's ook wel weer zo. Tot nu hebben al mijn auto's achter trommels.

Treb 0

18 jaar

En daarbij worden de voorremmen het zwaarst belast en dus het heetst. Ik heb eigenlijk ook nog nooit van kromme achterremschijven gehoord, alleen kromme voorremschijven.

MisterE 0

18 jaar

Bedankt daar had ik niet aan gedaht, voortaan handrem erop-:).

ak73 0

18 jaar

Ik heb nog nooit kromme schijven gehad. Maar het zal wel weer zo'n typisch "nog nooit gehad" geval zijn waar mijn 406 goed in is. Ik heb eigenlijk heel weinig problemen gehad in de 60.000 die ik er nu mee gereden heb in 1,5 jaar tijd. Helaas zijn/ waren die paar problemen vaak moeizaam op te lossen.
Zoals een af en toe zoemende radio, maar ik doe er niks meer aan. Als de radio weer gaat zoemen zet ik tegenwoordig een cd-tje op :). Ook de gas problemen zijn de wereld uit na bezoek aan een ECHTE specialist (eigenlijk geen Peugeot probleem). De 406 en ik zijn nog een tijdje tot elkaar veroordeeld, dus ik doe het er maar mee. Bovendien rijdt hij erg goed, dus da's dan een grote goedmaker van de Leeuw.

Kim: de schuine kant aan de blokken vijlen heeft een dempende functie, zo moet je het maar even zien. Volgens mijn garage (suzuki garage) had ik dat moeten doen bij de nieuwe remblokken. Kan vaak het probleem van kromme remmen voorkomen. Ik had er zelf weleens van gehoord, maar dacht dat dat vooral was om piepende remmen te voorkomen. Maar whatever, het trillen is nog niet terug gekomen met de nieuwe schijven en daar gaat het om (nu wel originele peugeot schijven).

Erwin2907 0

18 jaar

Bedankt voor uw goede uitleg.

Vraag over het afvijlen, mijn remmen (redelijk nieuw) piepen een beetje. MOet ik nu de bovenkant of onderkant van de blokken afvijlen. Zoja hoeveel moet ik het afvijlen? Alvast bedankt.

ak73 0

18 jaar

rondom aan de buitenkanten van de blokken. aan de rand dus. Niet te veel en als je de blokken inklemt in de bankschroef, doe dat dan voorzichtig en niet klemmen op het frictiemateriaal, maar op de stalen grondplaat van het blok.

Erwin2907 0

18 jaar

O.k bedankt, dus rondon schuine vijlen op remmateriaal, wat het ook maar heet-:). O ja waarom is het afvijlen aan boven -en onderkant niet voldoende?

ak73 0

18 jaar

omdat de beweging v/d schijf in de lengterichting van het blok is.

schijven zijn nog steeds recht, dus ga ervan uit dat het probleem opgelost is. Ik krijg helaas de titel van het probleem niet meer aangepast naar "opgelost"

Erwin2907 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.