Hallo,
Sinds een tijdje heb ik een peugeot 206 sw 1.6 benzine uit 2005. In het begin had ik een probleem met de gasklep en map sensor gezien de diagnosecomputer vd monteur dit aangaf en de motor geregeld in storing stond, in beveiligde modus ging rijden en stotterde. Dit is nu verholpen. Maar als ik nu een rit op de snelweg heb gereden, en ik weer een woonwijk inrij, geeft de auto soms een paar stoten en valt uit. Het blok is dus goed warm. Verder rijdt hij goed.. bobine misschien?
Gr
Frank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dan maar weer beginnen met uitlezen.Evt. uilezen rijdend.
Gaat op dat moment ook het motordiagnoselampje branden? Hoe is de vorige storing verholpen (en is dit dus uiteindelijk wel verholpen)? Is de gasklep ook opnieuw ingeleerd na het vervangen/reparatie? Verder kan een slechte stekker/stekkerverbinding op het gasklephuis een oorzaak zijn.
Sorry voor mijn late reactie. Hans, de motordiagnoselamp gaat niet branden tijdens de storing. De storing van het diagnoselampje lijkt wel voorbij te zijn. Het bleek toen te zijn dat de stand v.h. gaspedaal niet correspondeerde met de stand van de gasklep omdat deze elektronisch geregeld is. Deze blijft nu wel weg en de auto gaat ook niet meer in veilige modus.
Nu is dus de gasklep geheel vervangen, map-sensor is vervangen, stekker v.d. gasklep is ook vervangen en de stekker v.d. map-sensor is ook al een keer (voordat ik de auto had) vervangen. Stekkers zien er goed uit verder.
Onlangs heeft de monteur de bdp-sensor ook vervangen en leek het even dat de auto het goed deed. Helaas komt de storing weer terug.
Het is dus echt zodra de motor op temperatuur is (olie-temp boven 90 graden op het dashboard) deze niet rustig wilt rijden. Als ik constant doorga op de snelweg, is er geen enkel probleem. Het ontstaat juist als ik hiervan af ga, ik rustig ga rijden. Niet altijd, maar wel vaak. Dan lijkt de motor even geen ontsteking te hebben, in ieder geval geen response meer op het gaspedaal. Dit duurt een paar seconden en dan pakt hij weer op. Mocht ik daarna de koppeling indrukken tijdens het uitrollen, wil de auto nog wel eens uitvallen.
Gister bijvoorbeeld parkeerde ik de auto in, liet hem even stationair draaien en toen viel hij na ongeveer een minuut gewoon spontaan uit.
Er lijkt echt iets te zijn dat de motor te warm wordt ofzo als deze niet voldoende rijwind meer heeft en dan moeilijk gaat doen. Geen idee welke sensor hier irritant aan het doen is..
Overigens slaat de auto geen storingscodes op, dat maakt het probleem ook nog eens complexer.
9 jaar
Wat voyager al zegt is de enige oplossing. Data loggen tijdens het rijden en kijken wat er gebeurd als de auto stilvalt
Een software update van de motor en de addaptieve waarden volledig opnieuw inleren doen soms wonderen
Wilt de monteur nu inderdaad ook gaan doen, eens kijken wat er tevoorschijn komt. Maar zoiets moet toch een oorzaak hebben lijkt mij? Niet een idee waar het probleem mogelijk te vinden zou kunnen zijn?
Ik begrijp dat de huidige auto's veel geregeld zijn door elektronica dus dat heel veel te herleiden is met uitlezen.
Ik ben vergeten te melden dat de auto de nieuwste software niet lang geleden heeft gekregen en dat alles opnieuw is ingeleerd. Opnieuw laten doen?
9 jaar
Als de laatste software er al op staat is het goed. Helaas kan het probleem zich op veel plaatsen bevinden. Een slechte mengselregeling door valse lucht of een sensor die afwijkt. Dit is het beste met diagnosegereedschap vast te stellen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar