Hallo, het was weer tijd voor de apk keuring... Ik breng de auto weg naar kwik fit. Gekeurd en afgekeurd. Na de reparaties gedaan te hebben(veer poten vervangen, en een paar lampjes) weer terug voor een herkeuring.
Nu nieuwe dingen erbij gekomen. Had de andere keurmeester zeker al de vakantie in zijn hoofd?
Nieuwe punten zijn nu lekkemrem cilinder links achter. Dat is duidelijk. Moet een nieuwe op en trommel rem goed schoon maken.
Mijn grootste probleem zit in het feit dat de co bij stationair te hoog is. En hij neemt teveel olie.
Na vandaag het een en ander bekeken te hebben blijkt dat er via de carter ontluchting teveel olie in de carburateur komt.
De stekkers buitenom zijn vies van de olie. Kan dit de reden zijn voor de afkeur? En wat kan ik het beste doen?
Ik heb maar 1 auto en heb deze zo snel mogelijk weer nodig voor mijn werk. Plus dat ik de apk zo snel mogelijk erdoor wil hebben.
De km stand is ondertussen 272853.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Was het co eerst wel goed ?
Een beetje carterdamp geeft nog niet meteen een verkeerd co.
Typisch kwikfit , auto opnieuw keuren , je keurt , repareert en herkeurt de afkeur punten , is dit goed , klaar.
Lijkt wel of hij de vorige keer maar half gekeurd is ?
Ik denk dat die andere keurmeester al de vakantie in zijn bol had.
Zelfs de banden die nu ineens een advies punt zijn stond eerder niet op papier.
Een stuurkogel stond wel als advies punt.
Wat betreft de co... Ik heb begrepen dat hetgeen waar de lucht erin komt schoon hoort te zijn.
Er komt zoveel olie omhoog dat het tussen de connectoren komt te zitten.
Tip die ik heb gehad voor de te hoge co was oktaan te verhogen voor de keuring.
En mischien dat slangetje van de carter ventilatie los te halen voor de keuring. Ik weet alleen niet of dat verstandig is? Of mischien iets in de slang te doen dat de ventilatie beperkt?
9 jaar
Ventilatieslang zeker niet verstoppen met voorwerpen.Octaangehalte verhogen kan, maar eerst alle olie uit de carb schoonmaken. een andere slang nemen(langer) en in de motorruimte een potje opstellen, dat slang in het potje(kun je later evt. weg halen) plaatsen. Zo vang je eruit geblazen olie, beperk je olie verlies en je motor ademt beter. Dan carb goed afstellen en niet vergeten het gat waarvandaan je de slang afgehaald hebt op de luchtfilter af te dopen. Slang alleen loshalen is afkeur omdat de dampen dan vrij in de lucht komen en dat mag weer niet.
p.s. voor de profs
Ik weet dat het niet helemaal volgens de voorschriften is, maar een acceptabele oplossing is het wel.
9 jaar
Is voor de oplossing met potje ook ergens een afbeelding te vinden?
9 jaar
Waar kan ik z'n potje vinden? Of moet het z'n potje van een lucht compressor zijn?
9 jaar
Motor even goed warm rijden voor de meting
Vlak voor de meting bedoel je? Dat wordt lastig. Ik weet van te voren niet hoe snel mijn peutje aan de beurt is.
9 jaar
Laat hem ergens anders opnieuw keuren.Ik denk dat ,dat de goedkoopste oplossing is.
Ferry
9 jaar
Het potje maak je van een oude oliefles. Die bevestigt je ergens in de motor ruimte. En zoals Jan aangeeft vooraf goed warm rijden. Ook als je niet weet hoe lang je op moet wachten blijft voldoende warmte over voor een goede meting. En niet onbelangrijk! Mijd die snelle fitter.
9 jaar
Had mijn 405 ook altijd last van,te hoog co,vlak voor de apk dat ding allerverschrikkelijkst op zijn staart trappen was bij mij de remedie.
9 jaar
Ik ben bezig geweest. Rem is gefixt. Ik heb daar wat hulp bij gehad.
Verder heb ik de carburateur schoon gemaakt. Zo goed als olie vrij nu.
Lucht filter schoon gemaakt, heb helaas nog geen nieuwe. Lucht filter huis en de overige delen olie vrij gemaakt.
De slang voor de carter ventilatie nu vast gezet met slang klemmen en een ander slangetje zit nu ook zoals het hoort. Vast dus. Verder aan de zijkant zit een plaatje met 2 aansluitingen voor dunne slangetjes. Deze heb ik ook weer strak vast gezet.
Ook 3 van de vier bougies heb ik eruit gehad om te kijken. Op 1 zat wat olie restjes maar voor de rest hebben ze een bruin kleurtje. Er zullen toch binnenkort nieuwe moeten komen denk ik.
Er is alleen een probleem met de kabel van de derdencilinder bougie. Ik krijg deze niet los. En dus ook de bougie krijg ik er niet uit.
Het lijkt er nu op dat het zaakje mooi afgesloten is.
Ik heb de auto gestart en er kwam nadat deze in de eerste instantie een beetje raar liep redelijk veel witte rook uit.
Ook liep het niet echt lekker stationair.
Olie is via de peilstok gecontrolleerd en het lijkt erop dat het alleen olie is dat erop zit.
Zou dit nu eerst genoeg kunnen zijn voor de co meting? Of kan ik nog meer doen?
9 jaar
Toch nog ff een vraag.. Ik ben nu 2 keer bij kwikfit geweest en beide keren afgekeurd.
Kan ik nu wel gewoon bij een andere garage terecht? Of moet het weer de kwikfit zijn?
9 jaar
Waar is hij op afgekeurd weer dat het co ? ja je kan zeker naar een andere garage gaan , maar daar zal het co niet lager zijn , want ieder bedrijf werkt met geijkte meters
Zoals ik al heb aangegeven ,ga naar een andere garage.Hoeft niet een dealer te zijn.Het makkelijkst is een garage in de buurt.
Ferry
9 jaar
Vanmiddag zal ik een flesje 5 in 1 oktaan verhoger halen.
Verder is het dus verstandig om de moter warm te draaien.
Ff stukje rijden dus. En toeren maken. Eerst maar eens een afspraak maken.
9 jaar
Je zegt dat je je luchtfilter schoongemaakt hebt, als alles onder de olie zit, is dan dat luchtfilter ook niet helemaal doordrenkt met olie?
Als er olie op een normaal papieren filter komt, neemt de doorlaatbaarheid van lucht aardig af, en krijg je meer onderdruk. Dat kan je CO ook beïnvloedden doordat meer brandstof aangezogen wordt.
9 jaar
Ik heb een afspraak gemaakt. 20 augustus is hij weer aan de beurt.
Wat betreft olie. Filter was en is droog. Ik zal de filter nog wel verder schoonspuiten met de compressor.
9 jaar
Zou ik niet doen , blaas je hem stuk , of heel voorzichtig doen, vervangen is beter.
Al gedaan. Nog steeds heel en er kwam evengoed nog genoeg stof uit.
Als hij deze keer door de keuring komt ga ik nog wel kijken voor een andere nieuwe filter en nieuwe bougies.
En dan bezig met de interval schakeling in te bouwen voor de ruitenwissers.
9 jaar
Volgens mij is een originele schakelaar waar interval op zit en een zekering monteren in de zekeringkast ( welke plek en amperage weet ik niet ) voldoende om de interval aan de gang te krijgen.
9 jaar
Nieuwe olie erin oude bevat te veel benzine bestand delen en de volgende keer niet naar de kwik fit die keuren een nieuwe auto nog af.
9 jaar
TS gaat voor het goedkope. Een luchtfilter die er vanaf uitlevering inzit, ga je niet ´schoonblazen´. Voor 6,- stop je er een nieuwe in.
Kwik shit ......
[quote=Ralf_Jensen]TS gaat voor het goedkope. Een luchtfilter die er vanaf uitlevering inzit, ga je niet ´schoonblazen´. Voor 6,- stop je er een nieuwe in.
Kwik shit ......[/quote]
sorry deze link snap ik niet
Jan, ik zie steeds weer, dat mensen zich laten lokken met die APK- actie voor 19,-. Hierboven is al meer geopperd om naar een goed garagebedrijf te gaan.
Bij een goede garage betaal je ca. 45,-. Maar als daar iets voor gedaan moet worden, dan helpen ze je netjes en vakkundig.
Bij de KS betaal je zelfs extra voor bijv. afstellen koplampen. Zoals de TS aangeeft, wordt hij nu al 2x afgekeurd, op iets anders.
Bij een garage helpen ze je verder om deze auto door de keuring te loodsen. Indien noodzakelijk wordt de auto ook warm gereden.!
En een luchtfilter blaas je niet schoon, die vernieuw je.
Dat bedoel ik ermee. Mensen worden gelokt voor ´goedkope´ keuring, maar uiteindelijk zijn ze verder van huis. ( heb zelf niet zo een heel beste indruk van KS).
Ff iets uit de wereld helpen... De reden dat had gekozen voor deze kwik fit was dat het dicht in de buurt van mijn werk zit.
Het had verder niks met de prijs te maken. Gelukkig was de herkeuring gratis.
Komende donderdag gaat ie naar een vertrouwd adres.
Dan maar een halve dag werken.
9 jaar
Ok. Auto is nu goed gekeurd. Lampje stuk en stuurkogel advies punt.
Meer niet.
Ik kom dus nooit meer bij kwik shit.
De co was heel erg laag. Tussen de 0,01% en 0,03%.
Maar dat idee van dat olie potje ga ik nog eens overwegen.
Bedankt voor alle hulp.
9 jaar
Mooi dat de auto goedgekeurd is.
Wat was nu de oorzaak van, die hoge CO% ? Daar ging het allemaal om.
Geen idee.. Zat met een lege accu vanmorgen. De monteur kwam ff langs om de auto weer op gang te helpen.
Na een stuk gereden te hebben is de auto gekeurd.
Ik heb de carburateur en ventilatie slang schoon gemaakt laatst.
En warme moter die op dat stukje rijden ook nog ff 4000 toeren heeft gemaakt.
Ik denk dat dat het verschil is geweest.
9 jaar
Carburateur? Als ik mij niet vergis heeft een 205 1.1 van 1991 toch echt injectie.
En maar afzeiken. De ene is niet de andere. Overal heb je rotte appels
9 jaar
Waar heb jij het over Michael?
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar