👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Ik rijd met veel plezier in mijn Peugeot 306 1.4i uit 1995. Bij veel korte ritjes moet ik af en toe wat olie bijvullen, maar dit geeft in de dagelijkse praktijk geen problemen. De laatste tijd valt me op dat tijdens het rijden de temperatuur op de meter in de auto wel eens stijgt tot 100 graden of soms net iets meer. Omdat ik weet dat dit nadelige gevolgen kan hebben voor de koppakking wil ik graag weten waar dit door komt, en hoe ik het eventueel kan voorkomen.
Vorige week heb ik nieuwe koelvloeistof in het systeem gedaan, maar dit heeft het probleem niet verholpen. Ik heb zojuist de motor warm laten lopen voor de deur en geconstateerd dat de radiator bij ongeveer 80 graden warm wordt. Volgens mij betekend dit dat dat de thermostaat/bypass klep goed werkt, klopt dat?
Echter pas bij 100 graden gaat de ventilator draaien. Volgens mij is dit een beetje laat? Ik zou dit liever bij 90 graden al zien. (Tenzij de meter in de auto niet klopt, hoe kan ik dat controleren?)
Op diverse andere fora heb ik gelezen over een een 'zwart bitron kastje...voor het linker voorwiel' welke regelt wanneer en met welk toerental de ventilator gaat draaien, maar deze kan ik bij mijn auto niet vinden.
Hebben jullie enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
De koelvloeistof is wel een beetje bruin, maar er drijft geen olie op, en de temperatuur sensoren zijn ook schoon.
Ben benieuwd naar jullie reacties!
Groet
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Frebus je maak je zorgen om niets ,.
koelvloeistof kookt niet bij 100 gr. C en door de 0,5 bar ook niet al was het alleen maar water. Groeten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar