close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: Ventilator werkt niet

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

Beste Lezers,

Ik heb een probleem waar ik ondertussen slapeloze nachten van krijg:


Ventilator van mijn 307 SW werkt niet. De airco werkt ook niet, en na 4 garages afgelopen te zijn lijkt er niemand te zijn die mij verder kan helpen (of uberhaubt kan vertellen wat het probleem is). De auto meerdere malen laten uitlezen, maar geen resultaat. Motor loopt tijdens dit warme weer warm (90 graden +) en de aanjager lijkt niet te werken. Airco doe ik aan en deze werkt ook niet.

Is er in hemelsnaam niemand die misschien zou kunnen weten wat het probleem is en/of dit voor mij zou kunnen oplossen?

Er was 1 garage die me aanbood om het probleem te zoeken, maar daarvoor hadden we minimaal 10 uur voor nodig. Of ik ff het aantal maar uurtarief wou aftikken.

Geplaatst door

Peugeut307SW (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat heb jezelf al gecontroleerd en wat is er door de garages gecontroleerd?

wkhoek 0
badge

11 jaar

De auto is meerdere malen uitgelezen. Geen resultaat..

Aanjager is getest door middel van directe voeding: Aanjager slaat aan.
Aircopomp is test, en deze werkt naar behoren.
Zekeringen zijn getest en werken.

Peugeut307SW 0

11 jaar

Dat wordt dus meten is weten. Ik denk dat je in 1 tot 1 1/2 uur behoorlijk wat meet weet.

306 cabrio 0
badge

11 jaar

Misschien eerst even een mogelijk misverstand uit de weg helpen? Je geeft aan....ventilator werkt niet, en even verderop praat je over aanjager.
Werken zowel de koelventilator (dat ding bij de radiateur) als de kachel-aanjager/blower niet? Of lees ik het niet goed?

hans4074 0
badge

11 jaar

dat ding bij de radiator werkt niet. blower in de auto werkt wel gewoon. Krijg dus lekker warme lucht binnen in de auto als het warm is buiten :)

Peugeut307SW 0

11 jaar

[quote=306 cabrio]Dat wordt dus meten is weten. Ik denk dat je in 1 tot 1 1/2 uur behoorlijk wat meet weet.[/quote]
volgens een niet bij naam te noemen garage duurt het meten minimaal 10 uur.

Peugeut307SW 0

11 jaar

Kun je de laatste 8 cijfers van het chassisnummer eens plaatsen?

hans4074 0
badge

11 jaar

Begin simpel,krijgt de fan spanning?
Zo ja,fan defect,zo niet,dan verder kijken,zekeringen,relais,aansturing,begin bij het begin.
Dat klusje duurt echt geen 10 uren,tenminste,anders ben je wel een enorme beunhaas.

hobby-monteur 0

11 jaar

[quote=hans4074]Kun je de laatste 8 cijfers van het chassisnummer eens plaatsen?[/quote]
Beste Hans,

De laatste 8 cijfers van mijn chassisnummer zijn:

83798289

Peugeut307SW 0

11 jaar

[quote=hobby-monteur]Begin simpel,krijgt de fan spanning?
Zo ja,fan defect,zo niet,dan verder kijken,zekeringen,relais,aansturing,begin bij het begin.
Dat klusje duurt echt geen 10 uren,tenminste,anders ben je wel een enorme beunhaas.[/quote]
het ligt in ieder geval niet aan zo een relais bij de radiator. Die heb ik namelijk vervangen. Gaat om een element met van die weerstandskrullen (of hoe je zoiets ook mag noemen).

Beunhaas? Dat is nog best zacht uitgedrukt.

Peugeut307SW 0

11 jaar

Wat klopt er nu niet? De laatste 8 cijfers van het chassisnummer of je opgegeven brandstof (diesel) en HDI? Als de laatste 8 cijfers kloppen praten we over een 2ltr benzine (zogenaamde RFN motor)

hans4074 0
badge

11 jaar

Misschien een domme vraag, maar wat heb je in dit geval aan het chassis nummer?
Of is dat puur voor het juiste bedradingsschema?

Simpel gezegd zij er niet veel zaken die roet in het eten kunnen goeie.

Je geeft aan dat de airco niks doet, draaiet de pomp wel als je hem inschakeld?
nee word de pomp wel aangestiird als je hem inschakeld?
nee werkt de airco schakelaar wel?
ja schakeld het relais wel?
ja heeft het relais aan bijde zijden spanning
ja dan heb je een draadbreuk vanaf het relais naar de pomp
nee dan is het relais defect of als hij helemaal geen spanning heeft op het contact (bijde zijden) dan ligt er een zekering uit.
Let op relais word geschakeld vanuit de voeding van het dashboard (tenminste vaak wel)
De spanning van de pomp komt vanuit de zekering kast en loopt alleen door de contacten van het relais.

Verder geef je aan dat de fan niks doet.
Komt er wek spanning op de fan?
nee schakeld het thermocontact wel?
nee deze defect
Ja heeft hij spanning aan bijde zijden?
Peugeot heeft idd vaak een relais direct op de fan, schakeld deze wel?
Nee krijgt deze wel spanning?
Ja dan is hij toch echt defect of niet goed aangesloten
Nee dan zit het ergens tussen thermocontact en relais.

TvH85 0

11 jaar

[quote=TvH85]Misschien een domme vraag, maar wat heb je in dit geval aan het chassis nummer?
Of is dat puur voor het juiste bedradingsschema?[/quote]
Is inderdaad grotendeels voor het electrisch schema maar ook handig voor mogelijke onderdeelnummer(s) en verdere informatie mocht het nodig zijn. Op die manier kun je m.i. iets gerichter antwoord geven en/of zoeken naar een mogelijke oorzaak.

hans4074 0
badge

11 jaar

[quote=hans4074]Wat klopt er nu niet? De laatste 8 cijfers van het chassisnummer of je opgegeven brandstof (diesel) en HDI? Als de laatste 8 cijfers kloppen praten we over een 2ltr benzine (zogenaamde RFN motor)[/quote]
yes, ik zie het nu pas welke fout ik heb gemaakt.

het is 83798209

Peugeut307SW 0

11 jaar

Mijn laatste indruk is na lang nadenken de BSI. Weet jij of dit misschien de hoofdoorzaak kan zijn? --> Hans

Iemand misschien meer advies? Of een tip voor een garage die dit binnen zeer korte termijn WEL kan verhelpen?

Peugeut307SW 0

11 jaar

zo ingewikkeld is dat koelsysteem niet. je hebt die gmv-module vervangen las ik. (weerstand koelvin met 2 stekkers erop) komt er wel voeding op de 2plg zwarte stekker hiervan? dit relais wordt geschakeld door de motorcomputer.(uitlezen, test regelorganen uitvoeren voor diagnose) op aansluiting 3 van de 4plg stekker van deze gmv-module komt nog een voeding vanuit zekering 8 in de zekeringkast onder de motorkap. (deze wordt wel geschakelt vanuit de bsi, maar dat de bsi de oorzaak is geloof ik niet zo) zou ook zeker eens nazien of de bsi en motorcomputer juist geprogrammeerd staan.

harry4203 2650
badge vip badge

11 jaar

Airco slaat ook niet aan...

Peugeut307SW 0

11 jaar

ja, en? motorcomputer geeft ook de airco al dan niet vrij. dus uitlezen, kijken en meten.

harry4203 2650
badge vip badge

11 jaar

Ik denk dat het ook wel handig is om te weten of de airco en de fan niet aangestuurd worden,of dat de airco niets doet omdat de fan niet draait.

hobby-monteur 0

11 jaar

Dit vraag ik me ook af. Een monteur vertelde me ook dat dit ook kan voorkomen als dd aircopomp niet goed funtioneert.

Peugeut307SW 0

11 jaar

je zegt dat de koelvin niet inslaat als de motor warm wordt. dit heeft niets met de airco te maken. denk dat je eerst deze storing moet oplossen. wellicht wanneer dit is opgelost werkt de vin ook weer op de airco.

harry4203 2650
badge vip badge

11 jaar

Ik denk dat Harry op de goeie weg is, eerst maar eens even de stekker van de temperatuursensor er af met draaiende motor gaat de koelventilator dan wel naar de hoge snelheid dan werkt het koelsysteem in elk geval wel en hoef je alleen nog maar te zoeken in de airco.(drukken enz)

oldtimer 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.