Als mijn peugeot 406 (2.016v uit 1996, handgeschakeld) koud is schakelt de auto erg zwaar, alsof je door een pot zeer dikke stroop heen roert. De auto is wel zonder gekraak in een andere versnelling te zetten maar je moet behoorlijk kracht zetten op de versnellingspook.
Als de auto een paar kilometer gereden heeft verdwijnt de klacht volledig. Pas na een nacht stilstaan komt de klacht weer terug.
Ik heb (preventief) mijn versnellingsbakolie laten verversen. Hier leek echter niets mee aan de hand en het heeft de klacht niet doen verdwijnen.
Zowel de versnellingsbak als de koppeling zijn niet nieuw meer (260.000 km) maar verder geven deze onderdelen geen klachten.
Hoe kom ik er achter waar dit aan ligt?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt mij op één van de kabels van de bediening,kabels eraf bij de versn. bak en dan koud de hevels bewegen kijken of ze zwaar gaan.
De klachten zijn inmiddels verholpen, achteraf bleken er 2 oorzaken tegelijkertijd te zijn. De auto schakelde in eerste instantie waarschijnlijk slecht als gevolg van enkele droge koppelingen tussen de bediening en de bak. Zoals beschreven heb ik preventief de versnellingsbakolie laten vervangen.
Achteraf bleek dat de snelfitter hiervoor 80W90 olie heeft gebruikt in plaats van 75W80. Bij temperaturen onder de 10 graden was de bak, als gevolg van deze iets dikkere olie, nauwelijks te schakelen.
Na het vervangen van deze olie door de juiste zijn die klachten verdwenen en met het smeren van de koppelingen tussen bediening en bak schakelt hij weer als nieuw.
De snelfitter gaf aan andere olie te hebben gebruikt omdat ze de juiste niet op voorraad hadden en ze dachten dat de bak niet zo gevoelig was. Wel dus....
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar