Hallo,
Ik rijd in een 406 met een vialle LPi systeem. Nu gebeurde laatst op de snelweg dat de motor niet meer vermogen wilde leveren terwijl ik zo'n 120 op de snelweg reed. Als ik het gaspedaal indrukte gebeurde er weinig, en zakte de auto langzaam af naar 100 km/h Ik heb de auto toen op benzine gezet, en het probleem was niet meer aanwezig. Nu is mij dit in het verleden (4 jaar terug) ook wel eens gebeurd, en toen bleek het dat er een zekering kapot was die de popm in de vialle tank beveiligd. Uiteindelijk de zekering vervangen en toen was dit probleem weer voorbij.
Nu echter, toen ik de zekering wilde controleren, viet het mij op dat 1 van de injectoren aan de bovenzijde bevroren was, er zat een witte schuimlaag op en siste. Ik heb toen de ANWB gebeld en deze melde mij dat de injector lek was, maar dat hij dit aan de bovenzijde nog niet eerder had gezien.
Ik ben toen op benzine verder gereden en de volgende morgen de auto bij een LPG specialist gebracht.
Ik heb het probleem daar voorgelegd, en uitendelijk hebben ze 2 injectoren vervangen, ze zouden lek zijn.
Na een paar KM gereden te hebben reed de auto weer hopelooos, de auto aan de kant gezet en wederom zie ik dat dezelfde injector bevroren is.
De volgende dag de auto weer gebracht en dit gemeld. Wederom de injector vervangen. Een paar KM gereden en alles leek prima. In de avond pak ik de auto weer, en deze liep op gas weer voor geen meter. Bleek dat de zekering van de vialle pomp was doorgebrand, deze vervangen, en tot mijn verbazing begint dezelfde injector weer te lekken aan de bovenzijde. Ik zag gewoon de gas aan de bovenzijde omhoog komen.
De volgende dag weer terug, wederom gemeld, tevens gemeld dat ik het onwaarschijnlijk vind dat er 3 injectoren zijn gebruikt die nu allemaal lek bleken te zijn. (het waren tweedehands injectoren) De auto is daar gebleven.
In de avond de auto weer gehaald. Wat nu het probleem bleek te zijn is dat er teveel massa/stroom op de injector uitkomt, en dat het spoeltje in de injector doorbrand, en dus er iets gaat smelten, waardoor het gas aan de bovenzijde van de injector naar bovenkomt. Hij heeft toen een omleiding gemaakt zodat hij de stroom naar die injector aftapt van een andere draad (injector4)
Nu blijft deze injector inderdaad goed, maar mijn auto loopt nog beroerd, als ik wil versnellen hapert deze en is niet vooruit te branden. Stationair lijkt het wel goed te zijn. Ik dacht toen wellicht ligt de zekering er weer uit van de vialle pomp, bij draaiende motor de zekering eruit gehaald, en toen liep de motor ook stationair niet meer goed. Wat er volgens mij op duidt dat de vialle pomp gewoon functioneert?
Ik ben ondertussen 530 Euro armer en heb nog steeds een probleem dat mijn auto niet meer normaal op gas wil rijden. Het advies van de gas specialist zou zijn om de gas tank te vervangen (motor zit in de tank) maar wat voor garantie heb ik dat dit het problee oplost (dit is wederom zo'n 700 euro) Plus het feit dat de pomp het wel degelijk doet (test met de zekering eruit halen)
Mijn vraag, heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Nog 1 opmerking die ik wil vermelden is dat mijn huidige injectoren de kleur geel hebben, de injector die er nu in zit is paars (zou met motorinhoud te maken hebben) is dit een mix die uberhaput wel kan?
Alvast dank voor een eventuele reactie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi Boudie,
De injector moet geel zijn, geen paars. De pomp is aan vervanging toe als je hem hoort (achterklep open en luisteren). Dat je zekering eruit vliegt is vaak het einde van je pomp (wat geen 700 euro hoeft te kosten), maar eerst zeker weten voor je die vervangt. Ik heb mijn tank 2,5 geleden particulier laten vervangen en de pomp is ook gewoon los verkrijgbaar (300-350 euro gereviseerd).
Omleiden van stroom is sowieso geen oplossing. Ga langs een Vialle specialist (via Vialle.nl).
Achter je radiateur (klep open en kijk naar beneden) zit trouwens je gascomputer. Die kan ook problemen geven door vocht (niet raar als hij daar gemonteerd wordt).
Kabeltje omleiden is natuurlijk geen oplossing van het probleem.
Is je boordspanning niet gewoon te hoog?.
Meet de spanning eens op de polen van de accu tijdens het stationnair draaien.
Dit mag niet veel meer zijn dan 14.4 volt, als tie bijv een stuk hoger is kun je ook dit soort problemen krijgen.
Niks maar zo die pomp gaan vervangen, eerst dat andere probleem oplossen.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar