Bij de latere type Peugeot 205, 1100cc benzine, komt de waterpomp gewoon los door distributieriem te lossen, twee schroeven in het pomphuis los te schroeven en het ding eruit te halen.
Aan de achterkant van die pomp zit een (groen) kunststof stuk op het blok, waar twee waterslangen op aangesloten zijn. In dit stuk zitten twee schroeven die ik losmaakte, maar het kunststof onderdeel blijft muurvast zitten. Toch denk ik dat langs daar ergens koelvloeistof lekt, en niet zo'n klein beetje. Kan dit onderdeel losgenomen worden? Wat is de truuk?
De pomp zelf lekt niet, lekgaatje blijft mooi droog, maar aan de achterkant lekt het zo'n liter per uur. Durft zo'n blok daar al eens te scheuren?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het groene achterdeksel wil wel eens scheuren. Moet er zo afwillen, maar zal vast ge-oxideerd zitten. Probeer eens of je het groene deksel kunt draaien en op die manier het deksel er uit kunt "gymnastieken" Deksel zal in ieder geval compleet met O-ring vervangen moeten worden. Het risico is te groot dat je het deksel beschadigd tijdens demonteren met geweld.
Wat ook regelmatig voorkomt/voorkwam is/was lekkage via de O-ring tussen blok en waterpomphuis, dus kijk nog eens goed of de lekkage hier toevallig niet vandaan komt.
Alvast dank voor de snelle respons. Het lekte wel degelijk aan de achterkant van de pomp, vooraan in distributieriembehuizing bleef alles mooi droog. Ik zal bij het monteren toch een nieuwe o-ring op het pomphuis zetten, zeker spelen kost niet zoveel. Dat kunststof stuk beweegt dus ook niet in de langsrichting, draaien zit er niet in. Misschien langs binnen een houten blokje ertegen zetten en proberen eruit te kloppen? Ik zou dat ding toch vervangen.
14 jaar
Wat ik bedoel is de O-ring tussen motorblok en alu blok waar waterpomp en groene deksel inzit = waterpomphuis. Dus niet de O-ring van de waterpomp in de distributiebehuizing.
Om deze O-ring te vernieuwen moet de hele mikmak eraf, dus distr.riem, motorsteun en dan het alu blok. Best even werk, maar met als voordeel dat je dan beter bij het groene deksel kunt.
Ziezo, even gaan "gymnastieken", weer een nieuwe term bij in mijn gereedschapskoffer. Zachtjes heen en weer getikt, wat siliconenolie ertussen, en inderdaad, hij moet er zo af. Met de wetenschap dat ie eraf moet, durf je al wat meer. Het stuk ziet er niet gebarsten uit, maar de ring is gescheurd, en de groef waarin hij loopt, is er nu ook aan, meteen alles nieuw zetten.
Of het lek van daar kwam, of tss blok en pomphuis, dat kon ik langs nergens zien, zelfs met een spiegeltje en een lamp kon ik na twee uur nog niet bepalen waar het gedruppel echt vandaan kwam. Nu ligt de riem er toch al af, misschien even doorwerken en de complete behuizing eraf halen, tenminste als het inderdaad wel eens vaker langs daar ging lekken. Een alternatief is natuurlijk een goed afdichtingsmiddel, de verleiding is groot...
14 jaar
De reden dat ik die O-ring noemde? Het lijkt soms net alsof het groene deksel lekt, maar blijkt dan toch door die andere O-ring te komen. M.a.w. soms lastig te achterhalen omdat (koel)water rare routes kan nemen alvorens op de grond te druppen.
Als je de distr. toch los hebt liggen, zou ik even doorsleutelen om het hele waterpomphuis te demonteren. Eenmaal eraf, kun je het huis en de passing netjes schoonmaken aan de zijde van het groene deksel en voordat je het huis weer monteerd, kun je het nieuwe groene deksel monteren en zo als 1 geheel weer terugplaatsen.
Afdichtmiddel? Brrrrrrr!
Ik ga inderdaad maar even doorwerken, beter wat meer werk dan half werk voor helemaal niks. Maar nu eerst in bad, die koelvloeistof neemt inderdaad rare routes: via mijn ellebogen naar mijn oksels. Wordt vervolgd, nog eens bedankt...
14 jaar
't Vervolg:
het hele pomphuis verwijderd (daar zat een spoortje van lekkage op), en het kunststof achterdeel gaan halen bij de dealer (dat stuk was ook kaduuk, aan de boord waar de rubber tussen geklemd zit), samen met drie nieuwe O-ringen (1 voor pomphuis, 1 voor kunsstof achterdeel, 1 voor waterpomp). Totaal 42 euro kwijt, dat viel al goed mee. Distributieriem stond er nog maar tienduizend km op, en de waterpomp leek mij ook nieuw, waarschijnlijk samen met riem vervangen). Zelf een tooltje gemaakt om de riemspanner op druk te zetten, het moeilijkst was het gewicht vinden om aan dat tooltje te hangen.
Lang verhaal kort gemaakt: hij start, oef, hij draait, en voorlopig lekt hij niet meer. Morgen proefrijden en hopen dat ie niet te veel geleden heeft van het heetrijden door te lage koelvloeistofstand (dochterlief snapt het nog steeds niet, rood lampje is: stoppen en papa erbij halen ;-)
Hans, hartelijk dank, weer eens fijn geholpen via Problemcar.
14 jaar
Prikt het niet meer onder je oksels nadat je in bad bent geweest?
Je lijkt me een hele handige doe het zelverd! d.i.y.s.
Bedankt voor de terugkoppeling en uiteraard graag gedaan.
[quote=hans4074]Prikt het niet meer onder je oksels nadat je in bad bent geweest?.[/quote]
Net als jam op tafel, haat ik kleverige koelvloeistof op m'n armen, jakkes..
[quote=hans4074]Je lijkt me een hele handige doe het zelverd! d.i.y.s..[/quote]
Is ooit ontstaan uit noodzaak, het was 'do it your self', en anders kon ik het niet betalen. Intussen kan ik het wel betalen, maar is het een gewoonte geworden. LoMax staat trouwens voor Low cost, Maximum pleasure.
[quote=hans4074]Bedankt voor de terugkoppeling en uiteraard graag gedaan.[/quote]
Het is dankzij de behulpzaamheid van mensen als jij, dat klussers als ik toch de gekste dingen klaar krijgen.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar