close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 205: differentieel peugeot 205 diesel

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel

hallo,

ben nieuw hier op deze site. zal me kort voorstellen;
ben een particulier met als hobby sleutelen aan diverse auto's en woon in de Noordoostpolder.

ik heb de navolgende vraag:
mijn vrouw heeft een Peugeot 205 diesel uit 1997 die prima bevalt. echter nu maken de lagers van het differentieel lawaai of het differentieel zelf en wil ik dit vervangen. het zijn niet de aandrijfassen of wiellagers, deze zijn oke. auto heeft 270.000 km gelopen. Welk wiel ik ook van de grond haal en terwijl de motor draait de versnelling ingeschakel, het geluid (rommelend) is aanwezig.

van de sloop een andere bak opgehaald. als ik de bak bekijk lijkt het alsof ik om het differentieel te vervangen de 3 boutjes van de telleraandrijving los kan halen en vervolgens het differentieel van de bak kan verwijderen.
als dit zo is kan ik de bak op zijn plaats laten zitten en slechts door het verwijderen van de aandrijfassen het differentieel onder de auto vervangen (natuurlijk wel de keerringen vervangen). is er iemand die dit kan bevestigen of zie ik iets over het hoofd waardoor ik toch beter de bak in zijn geheel kan verwijderen en het zakie compleet kan overzetten?

graag hoor ik of dit mogelijk is.

vr.gr, Rick

Geplaatst door

Rick1969 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik zou niet kloten gewoon bakkie kompleet overzetten stelt niks voor

hoi Robby,

bakkie compleet overzetten kan natuurlijk, echter wordt de auto nog dagelijks gebruikt en reparatie moet buiten plaats vinden dus ben nogal weersafhankelijk. daarom mijn vraag of het differentieel "los" vervangbaar is, dus onder de auto. lijkt mij minder werk op zo'n manier

Rick

Rick1969 0

14 jaar

kijk eens buiten wat een mooi weer 2 tot 3 uurtjes is heel de klus klaar dat diff omzetten weet ik zeker dat dat langer duurt plus als je diff echt goed kapot is zit er in heel je bak ijzerslijpsel wat ook niet gunstig is en dadelijk heb je een bak open en is het niet precies hetzelfde ,mijn advies kompleet overzetten maar dat moet je zelf maar weten ik denk dat je anders heel de zaterdag bezig bent,en bakkie overzetten peace of caké,de aandrijfassen is het meeste werk maar die moeten toch eruit gepakt worden,verder nog 6 tal bouten en de bak ligt op de grond

plus jij weet niet zeker of het je diff wel is??????

eerst vandaag de keerringen besteld. als deze binnen zijn volgende week hopen op mooi weer en dan vermoedelijk toch de hele bak maar overzetten. zal als de oude er onderuit is toch het diff. proberen los te halen omdat ik gewoonweg wil weten of deze los vervangbaar is.

Rick1969 0

14 jaar

bakje wisselen is sneller dan een diff vervangen! Om het duiff te kunnen vervangen moet de bak er onderweg en uitmekaar, dan is een bakje wisselen een stuk sneller

als alles in 1 behuizing zou zitten heb je helemaal gelijk; differentieel van deze bak lijkt er echter tegenaan vast te zitten met 4 grote en 4 kleine bouten. daarom hoopte ik dat iemand zou reageren die vaker 205 versnellingsbakken heeft ge(de)monteerd. ik ben er niet zeker van dat bij deze bak het versnellingsbakhuis helemaal uit mekaar moet worden gehaald.

Rick1969 0

14 jaar

Het dif huis is zo te demonteren.
Verwijder beide aandrijfassen, dan het huis van je dif.
Tandwielen kunnen er zo uit. Als je toch al een bak van de sloop hebt liggen ga je daar eerst s lekker op spelen!
Goed kijken hoe t allemaal los gaat en inelkaar zit!
Hele bak hoeft daar echt niet voor gedemonteerd worden.

205freak 0

14 jaar

kijk, dat is het antwoord waar ik op hoopte en ik vermoedde. wist het echter niet 100% zeker maar gaat een hoop tijd schelen op deze wijze. bedankt voor je reaktie.

Rick1969 0

14 jaar

[quote=Rick1969]kijk, dat is het antwoord waar ik op hoopte en ik vermoedde. wist het echter niet 100% zeker maar gaat een hoop tijd schelen op deze wijze. bedankt voor je reaktie.[/quote]
Pas juichen na de wedstrijd........, je bent er nog lang niet ;)

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

ik zal eerst het diff. van de sloopbak af halen. mocht dit me om een of andere reden toch niet handig lijken, vervang ik de bak gewoon in z'n geheel. Keerringen heb ik inmiddels binnen dus als het zaterdag droog is en niet te hard waait hier kan ik aan de slag. iedereen bedankt voor de reakties tot op heden. Als de auto weer oke is zal ik dat laten weten.

groeten, Rick

Rick1969 0

14 jaar

P Kelder.

Heb hier in de schuur twee blokken liggen met de bak ernog aan vast. Van beide bakken kan ik zo het difhuis demonteren zonder de bak van het blok los te halen.
Waarom zou het onder de auto dan niet kunnen?

205freak 0

14 jaar

dat zal best wel kunnen alleen is niet zeker of bij de vragensteller dan ook het probleem opgelost is,als het bakkie goed is kompleet vervangen mooi dicht laten is mijn mening kwa tijd maakt dat niks uit,en waarom ben je zo bang om het bakkie te vervangen,stelt niks voor

was begonnen maar zit jammer genoeg niet mee....
auto aan voorzijde opgekrikt, wielen verwijderd, luchtfilter en accu weg, alle elektrische aansluitingen en 2 schakelstangen van de bak verwijderd. dacht vervolgens de linker aandrijfas uit de bak te halen door de fuseekogel links uit de fusee te verwijderen. fuseekogel wil slechts ongeveer 1,5 cm. naar beneden. onder de rechter veerpoot een krik geplaatst om de stabilisatorstang daar omhoog te krijgen zodat 'ie links meer naar beneden duwt. ook dit helpt niets.
heb ik speciaal gereedschap nodig en zo ja, kan iemand me hiervan een afbeelding mailen zodat ik deze mogelijk na kan maken?

en wat ik nu gezien heb wordt het toch de hele bak vervangen omdat het subframe in de weg zit om het differentieel los te vervangen. maar eerst die rotte fuseekogel er uit krijgen.

Rick1969 0

14 jaar

[quote=Rick1969]was begonnen maar zit jammer genoeg niet mee....
auto aan voorzijde opgekrikt, wielen verwijderd, luchtfilter en accu weg, alle elektrische aansluitingen en 2 schakelstangen van de bak verwijderd. dacht vervolgens de linker aandrijfas uit de bak te halen door de fuseekogel links uit de fusee te verwijderen. fuseekogel wil slechts ongeveer 1,5 cm. naar beneden. onder de rechter veerpoot een krik geplaatst om de stabilisatorstang daar omhoog te krijgen zodat 'ie links meer naar beneden duwt. ook dit helpt niets.[/quote]
De bout moet er helemaal uit, die borgt de pen....
Verder gaat met een koevoetje o.i.d. de draagarm makkelijk naar beneden, zodat de pen eruit gaat.

Beunhaas 1085
badge vip badge

14 jaar

bout was er al helemaal uit en heb een groot bandijzer tussen subframe en stabilisatorstang gezet, maar geen resultaat. Alles staat al in de WD-40.
ook met een kogelvork er tussen wil de kogel niet ver genoeg naar beneden.

Rick1969 0

14 jaar

die bout eruit dan de opening waar de fuseepen doorheen gaat even met bijteltje ertussen slaan zodat ie wat verder open gaat dan lange pijp op de draagarm en onder je chassies even wat kracht erop en flop hij gaat eruit

hoi Robby, wat ben je er vroeg bij vandaag....
zal zo de tip uitproberen. beitel dan ertussen laten zitten?
had vannacht ook zelf wat bedacht. de kogelvork is niet dik genoeg om de fuseekogel er geheel uit te duwen. als ik nu stalen strips op de fuseekogel leg en dan opnieuw de vork er tussen sla, moet 'ie verder open gaan.

Rick1969 0

14 jaar

Diff vervangen van de bak moet kunnen. inderdaad even met een hefboom blk naar boren schuiven. baksteun loshalen helpt hierbij ook om wat ruimte te krijgen. Ikzelf heb het met een gti gedaan en dacht nog dat het problemen kan geven aangezien de vertandingen misschien op elkaar waren ingesleten. (bij een ketting vervang je ook niet alleen de ketting en maar 1 tandwiel). Echter die tanden zijn zo hard dat inslijten niet gebeurt.

@205freak..16v Gti'tje gaat nog lekker hoor. wanneer ga je aan jouw project beginnen?

Succes en anders bel/mail je maar!


[i]Onderdelen graag aanbieden op Marktplaats o.i.d[/i]

Moderator Problemcar

timdemon 0

14 jaar

met Robbies tip en hetgeen ik zelf had bedacht alsnog die fuseekogel er uit gekregen. De andere kant ging soepel.

De bak inmiddels vervangen voor de bak van de sloop. koppeling zag er nog goed uit dus deze laten zitten.
nadat alles weer in elkaar zat en 2 liter 75W80 in de bak te hebben gegoten, de auto gestart met de wielen van de grond. als ik de auto in de 2e versnelling (of een hogere) zet, is het " rommelende " geluid weer terug. buiten de auto is het nagenoeg niet te horen, maar in de auto des te meer.

aan beide aandrijfassen is geen rare slingering te zien als ze draaien en ook het tussenlager van de lange rechter aandrijfas leek goed toen 'ie los was. buitenste homokineten knakken niet en op de binnenste voel ik geen overmatige speling.

wiellagers geen speling of bijgeluiden als ik deze met de hand ronddraai.

iemand een idee wat de oorzaak van dit geluid kan zijn? om zomaar lukraak beide aandrijfassen en wiellagers te vervangen vind ik zonde.

Rick1969 0

14 jaar

dus de bak voor jan met de korte achternaam vervangen?

wil je eens een opname maken en op youtube plaatsen, en hier een link dumpen?

Bij een 205 zijn het 9 van de 10 keer de assen als je last hebt van rommelende geluiden e.d. Zowiezo zijn de dieselbakken ook behoorlijk sterk.

Anders eens proberen zonder assen te laten lopen met wielen vd grond.

W11081 0

14 jaar

http://www.youtube.com/watch?v=UyqNS0veq....

Zal maandag even een duidelijker filmpje plaatsen.

"Anders eens proberen zonder assen te laten lopen met wielen vd grond"; hoe bedoel je dit Willem?
garagekrik staat al in het midden onder het subframe en als ik een versnelling inschakel draaien de assen toch echt mee. weliswaar onbelast maar wel beiden in een scherpe hoek qua homokineet. vanaf ongeveer 30 km/uur maakt de auto een rommelend geluid.

Rick1969 0

14 jaar

je kunt een wiel op de grond laten staan en dan motor laten open en gewoon opschakelen en ander wiel opkrikken differentieel zorgt ervoor dat een wiel kan draaien wel niet als een gek wat dat wiel vliegt dan rond natuurlijk en dan de andere kant en ook met je stuur draaien tijdens test,kijken of links of rechts verschil maakt,gaat je versnellingspook ook op en neer???zo ja homokineten kapot

en doet dit je uitlaat niet die ergens tegenaan slaat??ga eens rijden zet hem vrij en laat hem eens uit rollen wat dan??

hoi Robby,

uitlaat komt nergens tegenaan, ik weet hoe dat klinkt maar dat is dit 100% niet.

in mijn vraagstelling bovenaan dit item heb ik al aangegeven dat het geluid hoorbaar is als ik het ene wiel opkrik en de andere nog op de grond staat. dit is dus bij beide zijden het geval en daarom dacht ik aan het differentieel, of een lager in de bak. het zal toch toeval zijn als beide aandrijfassen tegelijk rot zijn, of is dit vaker het geval? aandrijfassen op de sloop hier kosten 30 euro per stuk. mogelijk dat ik de mijn oude bak, die kennelijk toch gewoon goed was, kan omruilen. alternatief is 2 nieuwe welke worden geadverteerd op de bekende internetverkoopplaats voor 65 excl. btw/stuk. wordt dus 155 incl maar komen nog verzendkosten bij dus wordt al gauw 175 euro.

weet jij of ik dan weer opnieuw de keerringen in het differentieel moet vervangen? in deze keerringen zitten namelijk kunststoffen opstaande randjes die bij het monteren van een aandrijfas ombuigen en vermoedelijk de as in het diff. borgen. of zouden de keerringen welke ik nu nieuw heb gemonteerd nogmaals dienst kunnen doen, zodat ik slechts wat versnellingsbakolie hoef bij te vullen.

heb nog niet met de auto zelf gereden nadat ik de andere bak heb geplaatst. zal dit morgen proberen en de auto terwijl deze snelheid heeft in de versnelling laten uitrollen en daarna ook in z'n vrij. het resultaat hiervan laat ik natuurlijk weten.

Rick1969 0

14 jaar

inmiddels met de auto gereden. geluid is nog hetzelfde als voorheen. in de auto lijkt het iets meer van links dan van rechts te komen. in de versnelling of in z'n vrij uitrollen maakt niet uit qua geluid. ook sturen heeft geen invloed op het geluid. vanaf 30 km/uur is het licht hoorbaar en neemt dan toe qua frequentie maar ook qua geluidsvolume. de versnellingspook schudt of klappert niet.

bij 80 km/uur wordt je hier echt niet vrolijk van.

Rick1969 0

14 jaar

Aandrijfas (sen) vervangen. En niet een van de sloop. Nieuwe kost ± 90,-.

S6

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

Niet alles heel goed gelezen, maar waarom kan het niet gewoon een defect wiellager of defecte wiellagers zijn?
Krik de wagen aan 1 voorzijde op verantwoorde (!!) wijze op zodat 1 voorwiel voldoende vrij is van de grond, trek em stevig op de handrem, start de motor, schakel de 4de versnelling in en ga het rechtuit rijden nabootsen tot ca. 80km op de teller. Ramen en portieren dicht zodat je het geluid in de cabine houdt. Ben je op die snelheid, trap dan koppeling in zet em in neutraal en laat het betreffende wiel uitrollen. Daarna dezelfde handeling aan de andere voorzijde.
Een ietsje gerommel/gegrommel zul je horen, maar overdreven gejank, gebonk of wat dan ook is niet goed.

hans4074 0
badge

14 jaar

aandrijfassen blijven dan toch ook meedraaien? ik heb aan beide zijden de remblokken ook al verwijderd gehad en zowel links als rechts is dan niets vreemds te horen en ook voel ik op geen van beide wiellagers speling.
geluid lijkt meer vanuit het midden van de auto te komen en mogelijk dat de binnenste tripodekoppelingen dat geluid veroorzaken.

Rick1969 0

14 jaar

Ja...das gewoon een kwestie van ervaring om geluid van aandrijfas en/of lager te herkennen en lastig vanachter de PC.
Een defect wiellager klinkt als een straaljager (F16 of MIG maakt niet uit) oplopend met draaisnelheid en daarbij hoeft er niet perse speling op een wiel voelbaar te zijn.
Misschien kun je ergens een stethoscoop bemachtigen om de oorsprong van het geluid beter te localiseren als je denkt dat het uit het midden komt?

hans4074 0
badge

14 jaar

vanmiddag naar de sloop geweest voor aandrijfassen. alleen de rechter, dus lange met tussenlager, hadden ze liggen voor een 205 diesel.

de naafmoer zat bij mij zo vast dat ik een 1/2 inch verlengstuk rot draaide en de moer geen millimeter was gedraaid. en ja, de borginkepingen had ik echt teruggeslagen. met de luchtsleutel van de overbuurman, die normaal daar voor trekkers wordt gebruikt, de moer toch los gekregen. de rest was simpel.

toen mijn aandrijfas er onderuit was bleek de tripodekoppeling te rammelen als de as werd rondgedraaid. dit was onder de auto gemonteerd niet hoor- of voelbaar. en Hans, uit ervaring kan ik melden dat dit ook het geluid van een Mig of F16 geeft.

de sloopas gemonteerd, de afgetapte bakolie weer terug in de bak en de krik onder het subframe gezet.

als ik nu het linker wiel op de grond heb en het rechter wiel in de lucht heb, is het geluid helemaal weg, ook bij 80 km/uur op de teller. het andere wiel maakt nog steeds herrie dus ook deze as, de korte, moet worden vervangen.
tijdens het proefrijden is de auto wel stiller als voorheen, maar vanaf ongeveer 60 km/uur hoor je 'm toch nog behoorlijk.

mocht iemand nog een goeie linker aandrijfas voor een 205 diesel hebben liggen voor weinig, doe mij dan svp een mailtje als je in de buurt woont. anders wordt het voor mij gewoon regelmatig de sloperij bezoeken.

Rick1969 0

14 jaar

Je hebt de aandrijfassen (en dus moeren los) er toch ook uit moeten halen voor het wisselen van de versnellingsbakken, of...............?

hans4074 0
badge

14 jaar

nee, assen konden gewoon in de naaf blijven zitten. alleen aan de bakzijde los geweest dus, en de rechter natuurlijk ook bij het tussenlager......dus moer nu voor het eerst los

Rick1969 0

14 jaar

Rick uit de Noordoostpolder,

Je hebt zelf aangegeven dat het niet de wiellagers en de aandrijfassen zijn. Je hebt de assen beoordeeld en goed bevonden. Nu blijkt het toch zo te zijn.
Zo zie je maar weer, dat ervaring wel telt met het beoordelen van defecten.

Enneh, id juichen na de wedstrijd, ........

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

beste Ralf,
de eerste keer dat jij reageert is na antwoord 27#, waar ik er achter ben dat het toch niet de bak of differentieel was. op dat moment denk ik, en de andere meedenkers, reeds dat het manco toch in de aandrijfassen of, hoewel bij deze auto in dit specifieke geval onwaarschijnlijk, in de wiellagers zit.
de enige opmerking die jij plaatst is dat ik nieuwe en geen 2ehands aandrijfassen moet aanschaffen. over de rest van de vraagstellingen weet je kennelijk niet mee te praten. je had bijvoorbeeld kunnen vragen of ik de assen gedemonteerd had ter beoordeling of dat ze nog onder de auto zaten.
deze laatste opmerking van jou vind ik dus een beetje flauw, want de beredenering om de oorzaak van het probleem vast te stellen klopte wel degelijk. ik had alleen de assen niet geheel onder de auto vandaan gehaald maar getracht ze "nog gemonteerd" te beoordelen. in tegenstelling tot de rest van de zeer zinnige opmerkingen en aangedragen oplossingen van "echte sleutelaars" zie ik het nut van jouw reaktie niet in. dit is van mijn kant uit naar jou niet kwetsend bedoeld, maar ik hoop dat je snapt dat achteraf commentaar leveren op anderen altijd makkelijker is dan het zelf aktief meedenken om een oplossing voor een bestaand probleem te vinden.

Rick1969 0

14 jaar

Beste Rick

Ik denk dat Ralf een poosje heeft meegelezen, tja! ik kan hem niet helemaal ongelijk geven.....
Je kunt het misschien wel flauw vinden, je bent immers zelf aan het klooien gekomen door het stellen van je eigen (eerste) diagnose.

Moderator Problemcar

P. Kelder 0
badge

14 jaar

hoi Paul,

ik vond het inderdaad wat flauw, omdat het m.i. makkelijker is achteraf ergens op te reageren als het toch anders blijkt dan de 1e veronderstelling, dan een zinvolle en tot de oplossing bijdragende reaktie te plaatsen. ik kon hier echt niets mee. de veronderstelling dat het in mijn geval het differentieel was, kwam niet uit de lucht vallen. een ervaren monteur heeft ook meegeluisterd en vermoedde hetzelfde. vandaar.
toch blijf ik dit een topsite vinden met veelal zeer nuttige oplossingen voor diverse problemen.

omdat ik vandaag nog een vrije dag had, net wederom op de sloop geweest en de linker as opgehaald. gaat er zo onder en hoop ik de wedstrijd uit te hebben gereden en alsnog te kunnen juichen.......ik laat het weten.

Rick1969 0

14 jaar

Dan wil ik, dan alsnog meejuichen met je.
Heb je je versnellingsbak kunnen teruggeven ??


S6


Ralf

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

hoi Ralf,

vind ik sportief van je. ik heb m'n versnellingsbak inderdaad kunnen terugbrengen en de linker aandrijfas inmiddels gemonteerd. nou, we kunnen gaan juichen want de auto is weer muisstil voor zover je dit van een oude diesel kunt zeggen. heerlijk, dat "lawaai" van de banden op het wegdek.

allen bedankt voor het meedenken en ik zou zeggen "tot een volgend probleem"

Rick

ps; onderwerp kan worden afgesloten

Rick1969 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.