Peugeot 205: 205 van 1998 ,distributieriem vervangen,vliegwiel

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Ik weet grotendeels via HAYNES en de 205 site hoe de distributieriem vervangen moet worden. Maar bij mijn 205, laatste type is het onduidelijk voor mij hoe het vliegwiel gelockt moet worden en hoe de riemspanning af te stellen. Wie helpt me op weg? Zie ook de foto s. Alvast bedankt
[url=http://img152.imageshack.us/i/2051998001...][img]http://img152.imageshack.us/img152/2636/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
[url=http://img152.imageshack.us/i/2051998005...][img]http://img152.imageshack.us/img152/4697/...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

frank51

Geplaatst door frank51 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

het is zo n simpel motortje ik doe altijd een 10 mm in de nokkenas tandwiel en zet een streepje op het krukas tandwiel en blok.
werkt prima.
de spanning van de riem is op het trekkende gedeelte net geen 90 graden als je de riem tussen duim en wijs vinger neemt.
je moet het wel een beetje aan voelen natuurlijk.
officeel is er een armpje met gewichtje voor of een seem meter.

groetjes jan.

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

De manier van Jan gaat prima, maar als je het toch officieel wil doen, dan moet je voor de blokkering van de krukas het kleine gaatje (meest linkse) hebben op de onderste foto.

frank51 (0), 13 jaar geleden

alvast bedankt voor de info, Hans, als ik het linkse gaatje gebruik om te blokkeren hoe zie ik dan op welk moment ik dit moet doen, uiteraard als het nokkenas tandwiel t.o.v. het gaatje staat maar ik begrijp dat ik dan misschien nog een keer rond moet gaan met het nokkenas tandwiel. Zie ik een uitsparing? bedankt Frank (een fanatieke DHZ er )

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Als de uitsparing in het nokkenastandwiel voor z'n gat zit, moet je de pen ook zo'n beetje in het vliegwiel/krukas kunnen prikken ongeacht stand. Meestal doe ik eerst de krukas zover verdraaien, met draairichting mee, dat nokkenas zo'n beetje op het oog voor z'n gaatje zit zonder pen, en dan eerst zoeken naar blokkering vliegwiel/krukas, door kleine beetjes heen en weer te draaien totdat je voelt dat de blokkeerpen in het vliegwiel-gaatje pakt. Daarna, eventueel door beetje verdraaien van alleen de nokkenas, de blokkeerpen in nokkenas. Zorgen dat het gaatje op de onderste foto gangbaar is, zonder oxidatie en eventueel een beetje vet aan de blokkeerpen.
En nee.....je ziet geen uitsparing. Bij mijn weten is het is een gaatje in het vliegwiel, maar die is niet te zien, of je moet de krukas eerst zover doordraaien dat je mogelijk??? het gaatje in het vliegwiel kunt zien door het grotere ronde gat op de onderste foto.

frank51 (0), 13 jaar geleden

Hans bedankt voor je duidelijke uitleg. Toch knap dat een professional de moeite doet een leek dit uit te leggen. Thanks Frank

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.