Peugeot 206 2005: Welke lambda sonde moet ik hebben

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: KFW, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Heb alweer hoop problemen gehad.
Het nieuwste probleem, nadat garage heet thermostaathuis, compleet, vervangen: auto ging stotteren. Ik zag dat rode lipje van de stekker (onderste lambda) was ook verdwenen.
Heb met de ODB gekeken, krijg foutcode = P0138,
02 Sensor Circuit Hoog Voltage Bank 1 Sensor 2.
Volgens internet en een monteur zou de onderste lambda zijn, die met de blauwe stekker waar dat vergrendel (rode) lipje is verdwenen.
Welke lambda sonde moet ik hebben?
Is deze de goede ? = https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-o...
Ze hebben ook van NTK maar die is erg duur € 91,33
En als ik het ga vervangen, is het makkelijker om uit te draaien met koude of warme uitlaat?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Viber

Geplaatst door Viber (180) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Plakkie (310), 4 maanden geleden

Als het om een lamdasonde gaat zou persoonlijk voor originele kwaliteit gaan.
De geboden alternatieven kunnen als nog foutmeldingen geven.

    Origineel hoeft niet per se, maar wel belangrijk om een sensor te nemen die volgens de servicebox op de auto hoort. De gelinkte sensor van Maxgear is bijvoorbeeld voor een euro3 franse uitvoering, als de ECU niet de franse software bevat klopt de sensor niet met wat de ECU verwacht en krijg je alsnog storing. - JGC (55), 4 maanden geleden
    Daar staat = Niet voor landenuitvoering Frankrijk
    Dus het is niet voor Franse uitvoering. Hoe weet ik welke moet ik anders hebben?
    wat is tegenwoordig "origineel"? Praktisch alles komt uit China of oost Europa. - Viber (180), 4 maanden geleden
    Als ik kenteken invoer op de RDW pagina dan is mijn benzine auto wel Euro3 - Viber (180), 4 maanden geleden

harry4203 (800) PRO, 4 maanden geleden

ik zou die fout eerst maar eens wissen, en kijken of ie terugkomt. stekker is waarschijnlijk los geweest bij vervangen thermostaat en veroorzaakt nu wellicht 1 maal deze fout. bovendien denk ik niet dat de auto hierop gaat stotteren.

    Zolang hij de foutmelding geeft zal hij blijven nukken.
    Heb regelmatig Peugeot onder handen.
    Zodra je de foutcode wist is de kans heel groot dat hij meteen weer lekker rijd. - Plakkie (310), 4 maanden geleden

Viber (180), 4 maanden geleden

Ik heb fout gewist, komt terug. Hier het hele verhaal dat begon ruim maand geleden: op ring Groningen in file alweer dat temp opeens omhoog en STOP.. Auto is door sleepdienst naar voormalige Peugeot garage gebracht, was mij te koud om buiten te sleutelen. Volgens garage zat een scheur in thermostaathuis, zonder overleg is deze vervangen incl thermostaat en nieuwe sensor. Beste prijs 380.
Heb daarna steeds in de gaten gehouden, de nieuwe thermostaathuis lekte ook fijntjes. Terug gegaan, en thermostaathuis is opnieuw vervangen, deze keer met een van aluminium, vorige vrijdag. Maandag ben heen en weer gereden naar Assen (2x30Km) en toen begon de auto vreemd te doen, daarna kreeg ik ook de code. De vergrendel lipje van de blauwe stekker is weg (kan gebeuren), dat is van de kabel van de onderste lambda. Zo te zien er zit nog een sensor vlakbij de lambda (foto) waar alleen een (1) draad op zit. Klopt dit wel? Met koude motor de expansievat was bijna leeg. Ik heb het gevuld tot net boven de minimum en heb motor stationair laten draaien. Koelvloeistof begon te stijgen in de vat en na zo'n 15-18 minuten liep over (foto).
Wat zou het aan de hand zijn?

Viber (180), 4 maanden geleden

. . .
    Dat het vaatje overloopt komt omdat er lucht in het systeem zit.
    Gewoon de dop op het expansie vat laten zitten.
    In de dop zit een overdruk ventiel de lucht zal dan daardoor ontsnappen.
    Aangezien de foutcode weer terug komt zit is er dus echt iets niet in orde.
    Een universele obd scanner kan niet alles uitlezen.
    Het beste is om de wagen uit te laten lezen met uitlees apparatuur van de dealer.
    Zeer mogelijk komt er dan meer informatie naar voren betreffende de storing. - Plakkie (310), 4 maanden geleden
    De enige in de buurt zou Hedin zijn in Groningen, voormalige Nefkens. Kunnen ze alles uitlezen? - Viber (180), 4 maanden geleden

JGC (55), 4 maanden geleden

P0138 is de achterste lambdasonde. Naar mijn weten gebruikt deze motor die sensor niet voor de regeling, dus ik ga ervanuit dat de foutmelding een symptoom is van het slecht lopen van de motor.
Als ik een beetje google op de melding kom ik ook vacuum lekken tegen bijvoorbeeld.

Wat overigens nog wel eens wil bij deze motoren is een gescheurd uitlaatspruitstuk. Je eerste lambda meet dan teveel zuurstof en regelt je motor rijk, dan krijg je ook P0138 omdat er te weinig zuurstof gemeten wordt.

Wat betreft koelsysteem, met dop los gaat de vloeistof koken en komt het naar buiten, dat is normaal bij deze motoren. Dop erop houden, als het er dan nog uitkookt nieuwe dop ivm kapot overdrukventiel. Als het dan nog steeds gebeurt heb je waarschijnlijk een lekke koppakking. Je garage kan meten of er uitlaatgassen in je koelvloeistof zit.

    O.K. zou komende week garage zoeken dat deze testen uit kan voeren.Kunnen ze ook meten of scheur in de uitlaatspruitstuk zit? Ga niet terug bij deze lui, ik vertrouw ze niet: een keer thermostaathuis (plastiek) vervangen, incl thermostaat en sensor voor € 380 dat alsnog ging lekken, en daarna opeens slecht lopende auto met de lambda sonde fout.
    Klopt dat wel, dat maar een (1) draad zit op dat grijze sensor (2de foto), net boven de lambda? - Viber (180), 4 maanden geleden

Viber (180), 4 maanden geleden

Was bij een garage hier in de buurt dat franse auto's doet, ze zeggen dat ze hebben Peugeot software en zou volgende week uitgelezen kunnen worden. Koelvloeistof in de uitlaatgassen kunnen ze niet meten..
Als ik de hitteschil van de uitlaatspruitstuk er af haal, kan ik dan zien of in de uitlaatspruitstuk scheur in zit? Kan ik zonder dat schild even rijden of wordt te heet?
Overigens, opeens kwam vrij veel witte rook uit de uitlaat en onder de motorkap, aan de waterpomp kant. In de olie zit geen water/koelvloeistof en in de expansietank zit ook geen olie. Nu, opeens, rookt niet meer. Koppakking is in augustus 2020 vervangen.

Viber (180), 4 maanden geleden

JGC, je had gelijk, zit scheurtje in de uitlaatspruitstuk, heb foto van gemaakt.
Welke moet ik hebben, of kan zoiets alleen bij de garage vervangen worden? =
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/s...

Dat met de witte rook, volgens mij wordt motor te warm, ventilator slaat niet aan

.

JGC (55), 3 maanden geleden

Sloop, voor 25 euro heb je een vervangende. Die dingen scheuren altijd zoals op je foto, is later een aangepaste versie van gekomen.

Ik heb het toen zelf gedaan met nieuwe draadeinden, moeren en een pakking. Kost de wereld niet, maar de lambdasonde in het spruitstuk krijg je er waarschijnlijk ook niet uit zonder schade (en spruitstuk is meestal onder de ring van de lambdasonde ook gescheurd).
Is wel een kutklus want je kunt er moeilijk bij. Flexibel verlengstuk op je ratel is eigenlijk een must.

    Als ik iets doe gebeurt dat buiten, heb geen garage. Met dit weer begin ik niet aan. Lijkt me een rot klus als ik zie hoe de moeren, draadeinden er uit zien. Van de sloop zou goedkoop zijn maar scheurt opnieuw. Weet niet hoe lang een monteur bezig is om te gaan vervangen alleen ik moet wel de goede kopen. Koop liever op internet, hier bij de automaterialen winkel zijn ze 2x of meer duurder.
    Zou deze de goede zijn? = https://www.autodoc.nl/nty/18599859 - Viber (180), 3 maanden geleden

JGC (55), 3 maanden geleden

Toen in 2020 je koppakking is gedaan is je spruitstuk er ook af geweest als het goed is. Grote kans dat de draadeinden aan de moeren gerot zitten, die komen er dan uit als je de moeren losdraait.

Het moeilijkste van de hele klus vond ik het bereiken van de moeren. Ik had alleen 3/8 doppenset, momentsleutel en wat ringsleutels. Je hebt hier eigenlijk een flexibel verlengstuk nodig, anders kom je er maar heel moeilijk bij.

0341F9 is wel het onderdeel dat ik toen bij mijn 206SW met KFW motor had. Voor dat geld is het geen dure set, aangezien pakkingen en alles erbij zitten (moeren zijn van koper, zelfborgend, vervormen bij vastdraaien).

Viber (180), 3 maanden geleden

Dit is de slechtste auto van 10 dat ik heb gehad, een hoop problemen gelijk na de particuliere aankoop.
Als ik het goed begrijp de lambda sonde storing zou verdwijnen na het vervangen van de inlaatspruitstuk.
Wat is bijzonder vind: 11 december werd thermostaathuis (incl sensor en thermostaat) vervagen. Ik hield het in de gaten en ontdekte dat bij de vloeibare pakking, lekte nog een beetje. Ben mee teruggegaan, monteur zetten met een pomp druk op de expansievat en zag het lek. Er is een andere, deze keer aluminium, thermostaathuis er op gekomen.
Sindsdien is alles in de waar, verlies ik (verdwijnt) koelvloeistof, moet steeds bijvullen. Onder de auto zie ik niets, droog. Ga ik alleen naar de winkel (2x 2Km), niets aan de hand.
Vandaag even gaan tanken, 2 x 7,5 Km (80 Km/u). Bij thuis komst = koelvloeistof in expansievat helemaal omhoog gekomen en rook (heb korte video gemaakt) in de buurt van kleppendeksel.
Temperatuur zat rond 70 graden, zelfs als ik de motor 30 minuten laat draaien komt niet rond 90.
Wat zou het zijn? Is waterpomp kapot of wat?
Gek word ik van

    Ik zie dat je kunt geen video plaatsen, mp4, van 10 MB..alleen foto's - Viber (180), 3 maanden geleden

Viber (180), 3 maanden geleden

Omdat de garage erg druk heeft en sommige monteurs ziek, kan ik pas op de 12de heen.
Heb nog getest: auto stationair laten draaien.
Als ik de kachel op warm heb en op max, stand 4, dan komt de koelvloeistof in de expansievat omhoog (dop was dicht) en temperatuur blijft rond 70-72 graden.
Ga ik de kachel op koud zetten en stand 2 dan daalt de koelvloeistof en na een tijdje gaat temperatuur op 90-92 graden.
Klopt dit wel??

    Lucht in het systeem? Je had destijds de kachelradiateur ook vervangen. Ontluchting zit op thermostaathuis en op de slang bij het schutbord. - JGC (55), 3 maanden geleden
    Kachelradiateur heb ik in Mei vervangen, destijds de boel ontlucht. Als de garage de thermostaathuis ging vervangen dan zouden ze toch de boel ontluchten daarna, of niet?
    Heb vandaag de ontluchting op de slangetje wel open gedraaid zodat koelvloeistof beetje er uit kon.
    Heb nog gekeken naar de nieuwe thermostaathuis, deze is van aluminium. Op de oude, die van plastiek was de ontluchting met een inbus, op deze van aluminium zie ik alleen schroeven, dus weet ik niet welke is. - Viber (180), 3 maanden geleden

Viber (180), 3 maanden geleden

Heb steeds meer het vermoeden dat de koppakking ook kapot is met dat vochtige rook uit de uitlaat en verdwijnen van koelvloeistof. Ik wacht wel af de afspraak bij de garage op de 12de, maar als koppakking kapot is dan kan ik misschien de auto weg doen, dat kan ik niet zelf vervangen, buiten.
Nieuwe koppakking, distributie riem, waterpomp en de uitlaatspruitstuk erbij is de auto niet waard, denk ik.

    Koppakking met distributie moet je al snel aan 600 euro denken. Als je distributie bijna aan de beurt is valt het mee, anders niet.
    Mbt waarde moet je zelf een afweging maken, hoe is de rest van de auto?

    Mocht je olie lekkage hebben op de voorkant van het blok aan de kant van dynamo, pak je dat ook meteen mee met een nieuwe koppakking. - JGC (55), 3 maanden geleden

Viber (180), 3 maanden geleden

Auto is bij garage geweest, ze vonden beetje raar dat de nieuwe thermostaathuis en ook de thermostaat met vloeibare pakking was gedaan. Na testen bleek dat ergens een lek zit in de koppakking. Deze is gedaan in augustus 2020 samen met de distributie riem. Sindsdien heb ik zo'n 19.000 Km gereden, dus de pakking is vrij snel kapot gegaan. Omdat ook de uitlaatspruitstuk ook vervangen moet worden misschien is verstandiger om de auto weg te doen. Hij is van 2005, met 220.000 op de teller.. Kijken wat ik krijg bij de sloper...zitten mooie, Peugeot, lichtmetalen velgen nog onder.
Heb geen olie lekkage, auto is droog, weet ik niet waar de koelvloeistof verdwijnt...

    Heb monteur nog gevraagd, aangezien ik geen olie in koelvloeistof zie en geen koelvloeistof in de olie.. Volgens hem wordt de koelvloeistof naar de uitlaat gedrukt, daarom ook het rook als motor warm is - Viber (180), 3 maanden geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum