close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 205: wiellager achter vervangen, peugeot 205XS uit 88.

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: xy8

Hallo,


De auto is afgekeurd op de achterwiellagers omdat deze geluid maken, nu heb ik de boel gedemonteerd en zie ik 2 conische lagers in de trommel zitten per kant.

De nieuwe lagers (60 eu p.s!!) zijn niet conisch en zijn gewoon 1 grote per kant. (nieuw type?)


Hoe moet ik hiet tewerk gaan?
Ik denk dat de conische bussen in de trommel zitten geperst en deze eruit moet worden en de nieuwe niet conische lagers er dus weer in geperst moeten worden?




Ik denk dat ik maar naar de sloop ga om gebruikte trommels te halen met goede lagers, en de nieuwe lagers terug breng... ?

Geplaatst door

W11880 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Moet idd in en uigeperst worden.

Sloop is ook een optie, alleen moet je hopen dat het geen kromme trommel is en goede lagers heeft.

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Wat raar dat je dan van conische naar rechte lagers gaat, gaat het nieuwe rechte lager dan niet binnen de kortste keren kapot ivm de axiale krachten die hij moet verwerken?


Maar dus als ik het goed begrijp, moeten de conische bussen waar de lagers zitten eruit geperst worden, waarna de nieuwe rechte lagers er weer in moeten?

W11880 0

18 jaar

Dat weet ik zo niet. Moet ook eerlijk zeggen, dat ik nog nooit zo'n wiellager heb vervangen in 6 jaar tijd bij de dealer.

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Heb de lagers terug gebracht en voor 40eu 2 gebruikte trommels gekocht.

Veel gemakkelijker en veel goedkoper!

W11880 0

18 jaar

mmm, 1 kant is niet goed als ik de naaf moet vast draai zit de trommel vast...

Zit er verschil in de verschillende bouwjaren mss? en zit er verschil tussen links en rechts?

W11880 0

18 jaar

Klopt, dit zit in de conische lagers. deze mag je niet te vast aandraaien maar moet je "afstellen ", hierna moet je de moer borgen, meestal is dit een kroonmoer met splitpen ofzo.

Controleer de andere kant voor de zekerheid ook nog maar even, anders loopt er dat lager binnen 100km uit.

Afstellen, gewoon met de hand aandraaien, en voelen of er nog speling op het lager zit ( bij voorkeur het wiel even monteren), je moet hem zo draaien, dat je de speling nog net wel/net niet voelt. Hierna wiel een paar keer ronddraaien, en speling opnieuw controleren.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

Blijkbaar zijn de dus 2 verschillende merken trommels, ze zijn onderling niet wisselbaar, wel volgens de franse auto onderdelen hier, maar het lagerhuis is anders... beetje jammer van een franse auto onderdelen specialist...

Maargoed, heb er voor een gebruikte vervangen, en de andere oude trommel het lager eens goed ingevet en hij is goedgekeurd :)

W11880 0

18 jaar

Gefeliciteerd.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

[quote=W11880]en de andere oude trommel het lager eens goed ingevet en hij is goedgekeurd :)[/quote]
hiermee heb je dus alleen niet het probleem opgelost, misschien tog even verder kijk naar een nieuw lager

aardbei64 0

18 jaar

Nouja, het probleem was dat ie niet goedgekeurd was omdat het lager geluid zou maken... ik hoorde zelf niks... en aan de lagers zelf was eigenlijk ook geen serieuze sltijtage te zien... er zit ook totaal geen speling op.

komt ook niet vaak voor dat deze lagers versleten zijn is me verteld...

W11880 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.