Peugeot 306: XUD 1.9TE blijvend incontinent?!?

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: XUD turbo

Mijn op zich prima rijdende 306 sedan heeft een probleem dat maar niet opgelost schijnt te kunnen worden: Ze lekt olie.
Vorige eigenaar heeft bij 220k kilometer al alle (!) keerringen laten vervangen. Toen ik de wagen kocht (bij 280k), was de carterpakking lek. Na dat die was vervangen, bleef het twee maanden lek-vrij. Maar helaas, er ligt nu weer olie op de straat. Gisteren heb ik de auto even op de brug gezet: de lekkage komt nu uit de richting van de dist. riem. (Keerring?)

Wat ik me afvraag: kan het zo zijn dat het blok teveel druk opbouwt waardoor er elke keer wat uit vliegt?

En: het klokje staat nu op 320k kilometer. Binnenkort is de distributie aan de beurt en moet ook deze lekkage aangepakt.
Zal ik er nog in investeren of toch maar naar de volgende wagen op zoek gaan? (Ik weet, da's persoonlijk zo'n keuze, maar wellicht heeft iemand hier nog een mooie zienswijze op?) Kan momenteel 'goedkoop' een Punto 1.3 MultiJet kopen...

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Jacquesplafond

Geplaatst door Jacquesplafond (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

fransen en incontinetie is niks vreemds......

peugeot diesels lopen bij beetje onderhoud zomaar 5 ton+..
wellicht is het nu een keering achter de distributieriem, mocht het dit zijn..zou ik er een nieuw riempje omdoen..keering er in en door kachelen maar...waarde heeft je peug nu toch niet meer...iedere km die je er nu meer rijdt is winst..

Jacquesplafond (0), 16 jaar geleden

Arie, Bedankt voor je reactie.
Mijn garage wil naast de riem ook alle rollen en de multiriem vervangen. Vooral dat laatste zit me wat dwars want deze zit er pas 20.000 km op.
Is dit ook echt allemaal nodig?

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

dat is een keuze die moet je zelf maken, het is indd wel wijsheid om alle rollen mee te vervangen, als 1 van deze rollen vastslaat....loopt ook de riem eraf, hoe nieuw die ook is..

als de multieriem slechts 20dkm zit, kun je er voor kiezen om deze te laten zitten..

dit zijn keuze's die jij en jouw portomonee moeten maken...ik zelf, maar dat is persoonlijk zou er niet te veel euro's er in pompen..alleen wat nodig is.
men loopt hiermee wel een bepaald risico, maar de restwaarde van jouw peug is bitter weinig, loopt de boel stuk....loopt men er financieel niet op leeg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.