Peugeot 406: Zacht, kortdurend fluittoontje bij hogere toeren en koude motor

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i 8v

Het volgende gebeurt met een koude motor, de eerste 10 minuten van de rit;

Ik accelereer, en vlak voor ik wil gaan schakelen, dus zo rond de 3000 a 3500 toeren, hoor ik een zacht, kort fluittoontje. Deze gaat ook met de toeren mee lijkt het, dus klinkt hoger bij een hoger toerental.
Deze stopt als ik de koppeling indruk en schakel.
Gebeurt alleen in de 1e en 2e versnelling.

Na 10 minuten, als de motor wat warmer is, heb ik hier geen last meer van.

Komt dit puur door het feit dat de motor nog koud is, of is hier wat anders aan de hand?

Oliepijl is overigens dik in orde, pas nog olie ververst ook.

Update:
Ik heb vanmorgen ff geluisterd voor ik vertrok.

Met de kap open, gaskabel bewogen, dan is het geluidje niet te horen.
Ik rijdt weg in de 1, kom in de buurt van de 3000 toeren en is het geluidje weer te horen.

Het fluitje heeft een vaste toon, gaat dus niet omhoog met de toeren.

Drulklager kan het niet zijn, daar het geluid niet hoorbaar is tijdens stilstaan, koppeling omhoog en gasgeven...

Kan het niet gewoon aanzuigen van lucht zijn ofzo? Wat ophoudt als de boel wat warmer is?
Na 5 minuten rijden was het weer verdwenen.

Ook weer alleen in 1e en 2e versnelling.

freddy406

Geplaatst door freddy406 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldtimer (0) PRO, 15 jaar geleden

geluid valt niet mee op de computer, laat er een pro naar luisteren.

freddy406 (0), 15 jaar geleden

Ik vergelijk het geluidje een beetje met een turbo die begint lucht te zuigen. Maar dan klinkt dat heel ver weg.

Ik wil morgenvroeg ff langs de P-dealer rijden, maar dan zal het geluid niet hoorbaar zijn... Is er dan toch een manier om te testen?
Kreeg al advies dat ik de bakolie moet verversen, maar denk dat dit weggegooid geld gaat worden.

Misschien stel ik me wel aan en hoort het zo, maar toch...

freddy406 (0), 15 jaar geleden

Ik ben ff langs de P-dealer gereden zojuist. Ik zei dat het geluidje nu niet hoorbaar was bij warme motor. Hij heeft ff gereden, daarna onder de kap gekeken of er misschien iets los zat, maar was niet het geval. Omdat ik zei dat het niet echt een fluittoontje was, maar meer aanzuiging van lucht, zei hij dat ik me geen zorgen zou hoeven maken en dat het waarschijnlijk niks is.

Tijdens rijden zei ie ook dat de drukgroep het niet kon zijn, omdat je die dan vaker of meestal zou moeten horen.

Dus volgens mij is het probleem opgelost, welke er dan volgens de P-dealer niet was :)

sel (0), 15 jaar geleden

V-snaar van dynamo en/of airco misschien?

freddy406 (0), 15 jaar geleden

[quote=sel]V-snaar van dynamo en/of airco misschien?[/quote]
Kan dit geluidje door de airco gemaakt worden indien ik deze niet aan heb staan dan??

Ik weet niet, dit is de eerste auto die ik heb met airco.

Erwin2907 (0), 15 jaar geleden

Komt het niet uit je versnellingsbak? Het is enkel te horen in de 1e en tweede versnelling en ook niet in de vrij. Ik kan het probleem niet helemaal bij de versnellingsbak plaatsen, maar gezien de symptomen zou je daar toch aan denken.
Je kunt er ook nog aan denken dat het motorblok meer kanteld in de lagere versnellingen, misschien zit het daar in.

freddy406 (0), 15 jaar geleden

DUs; ik hoef me geen zorgen te maken??

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Ik denk dat Sel gelijk heeft .
De eerste 10 minuten vraagt de dynamo de meeste stroom.
Als de riem niet strak genoeg staat,zal hij vooral DAN slippen, en dat geeft een piepgeluid.
Dus eerst riemspanning kontroleren en als dat het niet is,verder zoeken.
V.w.b. zorgen maken ; een abnormaal geluid verdient altijd om onderzocht te worden.
Pas als het gevonden is, kan beoordeeld worden of het wel of niet kwaad kan, eerder niet.

Santa (0), 15 jaar geleden

Pas schakelen bij 3000-3500 toeren bij een KOUDE motor....????

freddy406 (0), 15 jaar geleden

[quote=Santa]Pas schakelen bij 3000-3500 toeren bij een KOUDE motor....????[/quote]
Misschien dat dus het probleem? Eerder schakelen dus? Zo rond de 2500 ?

Als ik op 2000 a 2500 toeren trek met koude motor, hoor ik zowieso niets.
Moet zeggen dat het trouwens vanmorgen ook amper hoorbaar was... Tot zelfs niet.

Santa (0), 15 jaar geleden

Een koude motor moet je sowieso nooit hoog in de toeren trekken.
Je draait alleen maar onnodig veel toeren en de trekkracht neemt niet evenredig met het toerental toe.
Je zorgt alleen maar voor onnodig veel slijtage van de motordelen.

freddy406 (0), 14 jaar geleden

De dealer kwam hier niet uit en kon ook niks waarnemen, daar ik aankwam met een warm blok... Dealer zegt dat ik me geen zorgen hoef te maken.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.