Op lpg, bij terugnemen gas, bijv. voor rotonde, stoplicht, etc., houdt de motor het stationaire toerental niet vast. Motor valt dan onverwacht uit en geeft soms een gevaarlijke situatie. Ook zie als de wagen stilstaat en wel stationair loopt, een "zagende" wijzer van de toerenteller. de uitslag wordt steeds groter en na een halve minuut slaat de motor dan toch uit.
Heel soms doet hij dit ook (een beetje) op benzine en daarom zegt mijn lpg-man dat het niet aan hem ligt (kijkt niet verder dan het lpg-circuit).
Wat kan dit zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als ik je verhaal hoor, ligt het voor 90% wel aan het lpg. Dat staat gewoon te arm.
Bovendien beinvloedt het lpg-systeem ook het benzine deel. Vlak na overschakelen van lpg naar benzine heb je daar wel last van.
Er is een definitieve methode om aan te tonen of 1 of beide brandstoffen een mengsel probleem hebben.
Dat is uitlezen van de fuel trims (brandstof leerwaarde). Moet wel door de dealer of iemand met redelijk gelijkwaardige apparatuur gebeuren.
Je moet dan die fuel trim 2 maal uitlezen. 1 x na een flink stuk op benzine, en 1x na een flink stuk op gas.
Wijkt die op benzine af, dan moet die fout eerst gezocht en opgelost worden.
Alternatief is de uitlaatgassen meten met een 4-gas test. Maar die is minder betrouwbaar en wat lastiger te interpreteren.
ik heb zelf ook gedonder gehad met een 605 met een vialle-installatie.De gasboer heeft toendertijd het inlaat luchtkanaal verkleind door er een dop van een spuitbus in te zetten met een kleinere doorlaat.Ik had regelmatig back-fires,zagend lopen en plotsleing een toerental van 2000 omw/min,of meer tijdens stationairloop.Het lag in dat geval echt aan de lpg-installatie.Ook mijn wagen liep beroerd op benzine,het was een G2 installatie.Na plaatsing van de restrictie in het inlaatkanaal waren de problemen overigens wel over.
12 jaar
Dank voor jullie reacties. Ik ga er naar kijken.
Overigens: als je op deze site bij 406 kijkt, met dezelfde motor, blijkt er een lawine aan mogelijkheden van wat er mis kan zijn. Vaak met LPG in het spel..... En is er niet duidelijk één antwoord. Dat maakt het voor de amateur dus wel moeilijk.
Intussen heb ik wat meer op benzine gereden en dan doet hij het ook, dat "zagen' en dat "wegvallen", alleen veel minder dan op lpg. Dus zoek ik nu toch ook buiten lpg.
Heeft iemand nog een idee? Zeer welkom.
12 jaar
Tja, dan heb je het over de gebruikelijke oorzaken.
Vernevel in het donker met een plantenspuit bij draaiende motor een beetje water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die vonkende onderdelen vervangen worden.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.
Fuel trim kan een behoorlijke aanwijzing geven.
Hoe oud zijn de bougies (in kilometers)? En het brandstoffilter?
Onlangs een keer de benzinetank volledig leeg gereden?
Laat een 4-gas test doen bij warme motor en schrijf alle waardes op (CO, CO2, HC, O2 en lambda-getal). Eerst benzine, dan gas.
Dit geeft hoop, als je dat zo kunt zeggen. Inderdaad heb ik de benzinetank een paar keer leeg gereden; per ongeluk, want als het lampje gaat branden ben je er ook bijna al doorheen; dus daar klopt ook iets niet; sindsdien laat ik het niet meer zo ver komen.
Bougies zijn nieuw en perfect: speciale "gas"- bougies, vrij recent.
Bougies en bougie-kabels zitten wel goed verstopt in het motordeksel met een directe "insteek"naar de bougies. Altijd lekker droog maar niet apart te testen, lijkt me.
Enfin, ik ga er deze week mee aan het werk en dank jullie weer voor het meedenken.
12 jaar
Nieuw brandstoffilter kost je de kop niet. Daar kan een hoop vuil inzitten als er vuil in de tank zat.
Ik ga daar de komende week zeker naar kijken.
Omdat er zoveel oorzaken kunnen zijn voor dit probleem, zal ik nog wat preciezer zijn. In de hoop dat iemand dat dan wat meer zegt.
Het uitvallen van de motor gebeurt op twee manieren:
-bij plotseling volledig terugnemen gas: de wijzer van de toerenteller "valt" direct en met grote snelheid omlaag; het is alsof de motor al uitvalt voordat de wijzer van de toerenteller beneden is; zeer hinderlijk bij rotondes want je hebt, juist als je op het verkeer moet letten, in het moment geen stuurbekrachtiging meer; het vervelende is dat dit niet steeds gebeurt maar af en toe (iets van 3 op de tien keer dat je afremt) zodat je er te vaak toch niet op verdacht bent; als ik er wel op verdacht ben dan kan ik het meestal handelen door bij gas terug direct weer een beetje gas te geven, zodat ik even boven stationair zit (bijv. 1200 toeren); dat betekent dan, als je ook moet remmen: twee pedalen tegelijk bedienen
-als de motor bij stilstand wel stationair loopt, doet hij het even normaal maar gaat dan vaak "zagen"; de wijzer van de toerenteller begint een beetje te bewegen, de uitslag wordt steeds groter, gaat heftig op en neer en bij de laagste stand slaat dan de motor alsnog af
Beide afwijkingen komen dus geregeld voor maar niet altijd; ze doen zich vooral voor bij lpg en veel minder, maar ook, bij benzine.
Dank weer voor jullie suggesties!
-
12 jaar
Nog steeds niets gevonden op eigen kracht (bang voor 80 euri per uur bij de dealer...en dan misschien nog niets).
Tot mijn verbazing vond ik wel een manier om ermee te leven: gaskabel aangespannen, d.w.z. veertje een paar ribbels verder. Eigenlijk maakt hij nu niet eens veel meer toeren. Stationair ong. 900. Dat is goed te doen en het probleem is er mee opgelost, ook al is het niet de echte opolossing.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 605 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar