Hallo, ik heb twee weken geleden tegen beter weten in, mij door een bijzonder glade verkoper een transsport met een 2.3 liter motor op lpg laten aanpraten.
Na de eerste dag begon de ellende al, en de auto is dan ook diverse malen terug geweest naar het bedrijf waar ik de auto gekocht heb, met wisselend succes eerste keer remblokken en schijven vervangen.... tweede keer inhouden en ploffen op benzine .... derde keer inhouden en ploffen op gas..... vierde keer inhouden en ploffen op beide......
Na de vierde keer kreeg ik de auto terug en heeft 1 dag goed gelopen, daarna is hij weer naar het gerage bedrijf gegaan voor de door hun beloofde apk keuring, waarbij ze het co afgesteld hebben...... ik heb hierna 2 dagen normaal kunnen rijden, maar helaas de derde dag wilde het kreng niet meer normaal strarten en toen hij eenmaal aansloeg, (op benzine) was het net of hij een aantal cylinders miste, na een aantal verwoede poginging het ding van zijn plaats te krijgen lukte het uiteindelijk ermee te rijden, en start hij nu ook weer normaal, alleen nu houd de motor in zowel op benzine als op gas verder maakt het niet zoveel uit of de motor nu warm is of niet, verder blijkt de kilometerteller inplaats van de door de verkoper opgegeven 160.000 spontaan op 295.000 te staan?????? dus met deze man ben ik klaar en dit mag hij met een advocaat uitvechten. Maar ik zit helaas wel zolang als het duurt met een niet goed funktionerende auto, en wil eigenlijk weten of het zinvol is de motor te laten reviseren, en zo ja aan welk kostenplaatje ik moet denken, of dat er nog andere oplossingen te bedenken zijn om een aantal maanden normaal te kunnen rijden...
iedere oplossing is welkom
Groetjes arthur
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Arthur,
ik begrijp uit je verhaal dat de auto niet op storingen/foutcodes is uitgelezen. Was in dit geval wel handig geweest. Nu staan de 2.3 motoren niet als duurzaamste bekend maar het is ook niet zo dat je er niet normaal mee kan rijden.
Jouw auto zou als eerste uitgelezen moeten worden om te zien waar de computer de storing ziet. verder denk ik niet direct aan reviseren maar wel in het vervangen van de ontstekingsmodule (dat is die kap die boven op de motor is gemonteerd en waar de bobines ook onder zitten). Die zijn lastig te testen en je zou die met een ander kunnen proberen om de auto weer aan het lopen te krijgen. In die richting zou ik het zoeken omdat zowel op gas of op benzine het probleem zich voordoet. Wellicht heb je ook nog ergens een defecte (map of gaskleppositiemeter) sensor die ook nog eens roet in het eten kan gooien waardoor de auto niet goed functioneert.
Als je niet te ver uit de buurt woont kan ik je wel helpen met de diagnose.
Motorrevisie is echter duurder als de waarde van de auto. Liever auto naar de sloop, uithuilen en opnieuw beginnen.
Ik denk dat na een aantal maal backfire het inlaattraject beschadigd is, en daardoor niet meer goed op gas en benzine loopt.
17 jaar
Om te begginnen allemaal al vast bedankt voor jullie reactie,s. ik heb inmiddels de dynamo vervangen, daar deze toch al aan vervanging toe bleek te zijn verder heb ik de ontstekings module losgehad en schoongemaakt, deze was met name waar de contacten de bougies raken erg vuil en nat, dit samen heeft al voor een kleine verbetering gezorgd.... verder heb ik zoals hans al voorstelde bij een lokale specialist een afspraak gemaakt om de auto uit te lezen. Hij heeft ook het vermoeden dat de ontstekings module niet meer helemaal doet wat hij doen moet, en dat er zeer zeker een temperatuur sensor defect is, dit is volgens hem een erg veel voorkomende kwaal bij dit type auto, en zou ook het inmiddels erg hoge verbruik verklaren.... 30 liter gas op ongeveer 40 kilometer........ kan je nagaan dat het als ik op benzine rij nog veel meer pijn doet....
Verder wil ik primera vragen welke onderdelen van het inlaat traject hij bedoelt zodat ik hier ook naar kan kijken, o ja en volgens de werkorder van de lokale gasboer.. autogas parkstad, is de verkoper wel aanwezig geweest met de auto ivm afstellen maar zij konden niets doen, omdat de auto eerst goed afgesteld moest worden op benziene zij hadden geen signaal om het gas af te stellen?????? en de verkoper heeft inmiddels toegezegd de benodigde onderdelen aan inkoopprijs te leveren en voor inbouw ervan te zorgen.....
groetjes arthur
17 jaar
Dus Arthur, jij gaat nu al zelf de onderdelen betalen die niet goed zijn? Was het garantie tot de deur of zo ?
Het inlaattrajest betreft het gedeelte vanaf het luchtfilterhuis tot aan het gaskephuis.
Dat is een hoop plastic vaak en daar komen scheuren in door de klap van het terugslaan.
En dan gaat tie vaak valse lucht trekken.
Ook de slangen daarom heen checken of ze nog heel zijn.
17 jaar
Garantie..... die term is voor de verkoper nieuw, maar ja t is mijn eigen schuld ik had het kreng moeten laten staan waar ie stond, en netjes een 6 cylinder moeten kopen.......... geduld is een schone zaak, maar wat de verkoper aangaat hij krijgt zijn rekening nog wel..... 161 duizend op de koopovereenkomst en een paar dagen later na de door hem verzorde apk ineens 300.000 op de klok???????? ik denk dat ie daar uiteindelijk wel een probleem mee krijgt
Ik ga vandaag alle slangen en buizen vastzetten en waar nodig afdichten, kan inderdaad al melden dat er niets vast zit en bijna alles loszit en zelfs een dusdanige speling heeft dat je er een kudde buffels doorheen kunt jagen.... alvast bedankt aan primera..
17 jaar
Garantie..... die term is voor de verkoper nieuw, maar ja t is mijn eigen schuld ik had het kreng moeten laten staan waar ie stond, en netjes een 6 cylinder moeten kopen.......... geduld is een schone zaak, maar wat de verkoper aangaat hij krijgt zijn rekening nog wel..... 161 duizend op de koopovereenkomst en een paar dagen later na de door hem verzorde apk ineens 300.000 op de klok???????? ik denk dat ie daar uiteindelijk wel een probleem mee krijgt
quote
dit gegeven is een grondige reden om de koopovereenkomst te ontbinden. maak daar in dit geval gebruik van, tenzij je lijdzaam door wilt sleutelen en oneindig kosten wilt gaan maken ?
paul,
Dit gaat ook gebeuren, we hebben alles in handen van een advocaat (jurofoon) gegeven maar tot alles rond is moet ik wel nog kunnen rijden, Heb overigens het door primera genoemde inlaatraject nagelopen en alle openstaande verbindingen gedicht, moet zeggen is al een wereld van verschil, maar helaas nog niet zoals het hoort te zijn..... volgens mij dacht mannegment dat ie stikte maar naar een paar tellen 2000 toeren zakte het weer af naar normaal en de moter is weer een stuk rustiger, verder ook geen plofjes meer bij het wegrijden en hij lijkt weer wat meer vermogen te hebben,..... kortom alweer een kleine verbetering en weer iets wijzer geworden,
Heren wederom alvast bedankt voor de tips en info.
P.s alle tips over waarop te letten bij de aanschaf van een 3.1 of een 3.8 zijn welkom op lpg uiteraard
groetjes arthur
17 jaar
arthur
lijkt het je dan niet verstandig er met de vingers verder af te blijven, zorg ervoor dat de garage zo weinig mogelijk argumenten voor handen krijgt om de koop alsnog door te laten gaan. (brand hier je vingers niet aan)
paul,
Ik ga er zelf niet teveel aan doen, het enige wat ik nog laat doen is dat hij di a.s. uitgelezen word, en verder alle gebreken op papier laten zetten, door een gespecialiseerd bedrijf bij ons in de regio, dit blijkt toevallig ook nog het bedrijf te zijn waar de eerste eigenaar de auto gekocht heeft, volgens hun is de auto daar ook een 1,5 jaar geleden met forse schade ingeleverd, en via hun aan een opkoper voor de export verkocht.......????
17 jaar
[quote=arthur 1166]Ik ga er zelf niet teveel aan doen, het enige wat ik nog laat doen is dat hij di a.s. uitgelezen word, en verder alle gebreken op papier laten zetten, door een gespecialiseerd bedrijf bij ons in de regio, dit blijkt toevallig ook nog het bedrijf te zijn waar de eerste eigenaar de auto gekocht heeft, volgens hun is de auto daar ook een 1,5 jaar geleden met forse schade ingeleverd, en via hun aan een opkoper voor de export verkocht.......????[/quote]
arthur
dit doet allemaal niet meer terzake, je hebt al meer dan voldoende in handen om de koop ongedaan te maken. auto aan de straat zetten en echt... niet meer aankomen.
paul,
Ik zou het advies van Paul opvolgen en de auto gewoon inleveren en koop ontbinden.
Hier deugt veel te veel niet aan.
Pas op met verder sleutelen, auto word daar beter van en uiteindelijk zeggen ze: hij is nou toch goed!.
17 jaar
Dumpen, die bak.........
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Pontiac Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar