Hallo allemaal,
Ik heb vorig week een Pontiac Transport 3.8 V6 op LPG aangeschaft met 227.000km op de teller. Een prachtige auto, maar ik loop tegen het een en ander aan:
1. Bij het starten hapert de auto en zowel op benzine als op LPG blijft dit het geval. Nadat de motor "op temperatuur" is, is dit alles bijna niet te constateren
2. Op LPG mis ik de kracht van het aantal pk's. Zodra ik overschakel op bezine dan gaat ie als een trein, maar op LPG lijkt ie vaak in te houden en als de gaspedaal heel rustig wordt ingedrukt, gaat het langzaam maar zeker naar de 140 km/uur toe.
3. Ondanks dat die een 3.8 V6 is, dat best kan slurpen, ben ik van mening dat het op een LPG-tank à 77 liter wel maar kilometers mag maken dan de huidige 281km !!!
4. Tijdens het rijden op de snelweg is de temperatuurmeter netjes onder het midden, maar zodra ik stil kom te staan en/of rustig door de stad rij stijgt deze meter naar het streepje voor de "H". Hier komt ook nog bij dat de oliedrukmeter bij het stationair draaien tegen de rode zone aan zit en tijdens het rijden onder de helft blijft "hangen".
Jah, inderdaad .... er lijkt veel aan de hand, maar misschien (ik hoop het van harte) zijn het kleine dingen die er aan de hand zijn, want ik ben echt gek op deze auto en wil het zo lang mogelijk rijden. Mochten jullie enig idee hebben, dan hoor ik het graag! Ik heb de auto niet door een garage laten nakijken (vragen hier in Almere rond de 75,00/uur).
Bij voorbaat hartelijk dank voor je expertise!
Mvg,
Regie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Regie,
Eerste wat je moet doen is je bougies controleren, staat de elektrode afstand wel op 0,8 mm, de kabels zou ik ook even controleren.
Je temperatuurmeter, als die bij h staat, slaat de koelvin dan aan? en als je de airco aanzet, loopt de temperatuur dan ook zo hoog op?
Olie en oliefilter vervangen zou ook geen kwaad kunnen zo te lezen, want waarschijnlijk zit er een verkeerde olie in (15 w40 ofzo, niet geschikt voor deze motoren, moet zeker 10 w40 in of 5w 40.
Verbruikt de auto ook koelvloeistof?
Dan je verbruik, een 77 liter lpg tank is net 80% daarvan, dus ongeveer een 60 liter netto, dan met snelheden van een 140km/h en af en toe wat stadsverkeer, dan gaan we snel naar een verbruik van 1 op 4 a 5 dus dat zal wel kloppen.
1 tip, deze auto's hebben vreselijk de schurft aan bestuurders met een loden rechtervoet, als dank geven ze dan vrij vlot de geest, dat wil zeggen de koppakkingen (zeker op gas) gaan eruit, de versnellingsbak gaat kuren vertonen en je oliedrukmeter zal zelfs 's morgens koud niet meer boven het rode vlak uit gaan komen. Dus rustig optrekken , de bak bij zo'n 2500 a 2800 toeren laten schakelen en 125 op de teller rijden bij zo'n 2200 toeren, dan gaan ze lang mee.
gr
Peco Power
Goeiemiddag,
Peco Power, heel hartelijk dank voor je bericht! Ik zal even doorgaan met mijn vragen als je het niet erg vindt:
1. Hoe weet ik of de elektrode afstand op 0,8mm staat (hoe kan ik dit nagaan)?
2. De koelvin slaat helemaal niet aan en weet bij god niet wat hier de reden van is. Misschien de thermostaat? Zo ja, waar kan ik de thermostaat vinden?
3. Ik wil vandaag de oliën verversen, maar kan de oliefilter niet vinden. Kun je mij vertellen waar deze is, svp? (heb op jouw advies 10W40 inmiddels aangeschaft)
4. Gelukkig, ik hoef me dus geen zorgen te maken over het verbruik. Inderdaad, ik moet mezelf aanleren om niet harder dan 130km/uur te rijden en gewoon normaal (= rustig) op te trekken. Bedankt om mij hierop aan te wijzen, want nou MOET ik wel gewoon !!!
Wederom mijn nederige dank voor alle adviezen!
Mvg,
Regie
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Pontiac Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar