Beste collega's,
een vreemde eend in de bijt
Laguna 1.9DTI 72 KW 1999
direct na starten (heeft geen 20 seconden gelopen) dist.riem gebroken
auto wordt gerepatrieerd naar NL omdat ze er niks mee konden in Duitsland
Volgens 1ste reactie van ADAC "klep raakt zuiger en slaat altijd een gat in zuiger ??
Wie heeft (goede of slechte ervaring) dit reeds eerder meegemaakt ?
alle advies welkom
alvast bedankt voor de reacties
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik heb hier een renault megane scenic gehad uit 1998 of 99 (weet niet meer zeker)TD daar was met 110 km per uur de riem gebroken spanrol was kapot gelopen ,volgens de dealer kon ik er beter een andere motor inleggen dus ik had niks te verliezen en was nieuwsgierig naar wat er kapot was,kop eraf gehaald nieuwe kleppen erin laten zetten en loopt weer als een nieuwe,verder totaal geen schade
Wij proberen het ook altijd met repareren en gaat eigenlijk altijd goed.. Kop demonteren en kijken wat de schade is. Vaak alleen met een paar nieuwe kleppen klaar..
Gewoon nwe kleppen erin en klaar. Wat is de oorzaak van de gebroken riem? Als de multiriem er tussen is gekomen dan zit de vrijlooppoelie van de dynamo vast.
Let ook op dat de spie in de nokkenas niet is gebroken
multiriem tussen je distributie komen???[quote=Henk Nobach]Gewoon nwe kleppen erin en klaar. Wat is de oorzaak van de gebroken riem? Als de multiriem er tussen is gekomen dan zit de vrijlooppoelie van de dynamo vast.[/quote]
15 jaar
ja robby
als de multi r breekt en door de kap slaat en er tussen komt??
met een polo gezien
gaatje in de kap
stukje kap tussen de riem en krukas tand wiel
een dood geredenn vogeltje ziet er beter uit
is inderdaad mogelijk te snel gereageerd[quote=CARS&MOTORS]ja robby
als de multi r breekt en door de kap slaat en er tussen komt??
met een polo gezien
gaatje in de kap
stukje kap tussen de riem en krukas tand wiel
een dood geredenn vogeltje ziet er beter uit[/quote]
15 jaar
auto vanmiddag binnen ,gelijk even gekeken ,eerste indruk keurig onder de kap voor een 99 diesel
maar idd spie gebroken zoals Sjaak R reeds vermelde !!
maar nu de laatste foto> wat een zooi ,keerring nokkenas mooi droog,maar de rest ............
zuiger heeft 3 x inlaat getikt en 4 x uitlaat !?
dus klepjes nieuw prijsidee iemand ?
kruk-keerring ook maar meenemen
nokkenas tandwiel nieuw/gebruikt/prijsidee ?
wordt spie nokkenas los geleverd?
dis riem en spanner/omlooprol (compl. set)prijsidee ?
en nu komt het mooiste (zie foto's)
een of andere TEUN BEUN heeft 8 weken geleden de dist.riem vervangen
Volgens eigenaar >die het ook betaald heeft ,denk alleen maar schoongestoomd onderkap ,
daarom zag /ziet hij er zo netjes uit !
Klant net erbij gehaald ,was binnen 15 seconden op 100 graden !!!
375,00 euro betaald voor schoonstomen !! BIJ TEUN BEUN omdat DE DEALER geen tijd had ?
Dure stoombeurt geweest niet?
wat is een reele arbeidstijd voor deze dis inc alles te vervangen ?
helaas zijn foto's niet in te voegen ,werkt schijnbaar niet ??
zijn ze te groot moet je ze effe verkleinen[quote=Frank3137]helaas zijn foto's niet in te voegen ,werkt schijnbaar niet ??[/quote]
15 jaar
[url=http://img149.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img149.imageshack.us/img149/9262/...[/img][/url]
[url=http://img149.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img149.imageshack.us/img149/7111/...[/img][/url]
[url=http://img149.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img149.imageshack.us/img149/2385/...[/img][/url]
ópgelost met foto probleem thnks
maar die spie gebroken die breekt zo maar niet die is gebroken als gevolg dat kleppen op de zuigers zijn gekomen en vast is geslagen waardoor de spie eruit is getrokken door de distributieriem,hoogstwaarschijnlijk is je distributie versprongen en daardoor je kleppen op de zuigers gekomen nokkenas afgeremd en spie kapotgetrokken,door het loslopen van je krukaspouliebout,in ieder geval ik denk dat je distributie is versprongen of dat je riem te slap lag
15 jaar
die onderste poulie moet je er eens afpakken volgens mij zit die spieloos gemonteerd conisch, en die bout moet gruwelijk vast zitten
15 jaar
ik denk dat dit je ongeveer 1100 euro gaat kosten tenminste was ik kwijt alleen aan onderdelen
15 jaar
riem geknapt door ouderdom,is helemaal niet vervangen !!
lees maar even bovenstaande stuk!
zu
Spie zit in het tandwiel vast.
Prijs 60.99 Euro.
Zelf een klant gehad met veel geluk, multiriem tussen distributie gekomen.
Riem niet gebroken, wel van tijd.
Doordat de zuiger de kleppen raakten is de spie in het tandwiel gebroken.
Klant kwam met tikkende motor aan rijden.
Distributie met tandwiel vervangen, en wat ik niet verwachtte de motor liep goed.
Ondertussen alweer 2 maand geleden.
Toch mensen met een engeltje op de schouder.
Gerard.
krukasbout zat echt vast , heb mijn 3/4 luchthamer MOETEN gebruiken !1/2 aansluiting (SNAP ON TWIN HAMMER)trok het boutje niet los !!
Gerard van Ingen
zal bij deze niet lukken met engel,maar 3 x intake en 4 x exh klep kan ik eigenlijk niet zo bij ,jij een idee
Als ik die smurrie zie is het niet zo`n wonder dat de riem geknapt is.........die is opgevreten door de olie
is de multieriem nog wel aanwezig?
[quote=Sander10757]is de multieriem nog wel aanwezig?[/quote]
Als je heel goed kijkt, zie je hem achter de olie zitten.........
Helaas Hans4040
riem was er reeds vanaf
wilt niet weten hoe die er uit zag ............
leek wel een dropveter ,niet zo dun maar wel zo zacht hahaha
denk dat we kunnen sluiten
Bedankt iedereen voor snelle reacties, altijd leuk als je al op voorhand info krijgt !!
Gelukkig voor iedereen hebben we samen veel kennis in huis dankzij de reacties van alle deelnemers
Toppie Siem en heren Moderatoren !!
op foto 3 lijkt het net of hij er nog op zit......maar dit terzijde.
Bedankt voor de feedback en het compliment !
mvg,
Hans.
nog effe, die onderste poulie is die spieloos of niet??
15 jaar
goedenavond heren,
onderste poelie is met spie Robby! alleen de 16v benzine motoren en de 1,5 dci (nieuwste niet meer) hebben een spieloze krukaspoelie.
Frank heb je de kop er al af gehaald? anders gewoon nieuwe nokkenaspoelie erop en riempje der op en klaar! 9 van de 10 keer met stationair draaiende motor gaat dat wel goed! breekt alleen het spietje zelf van de nokkenaspoelie en blijven de klepjes heel... ze staan namelijk kaarsrecht ten op zichte van de zuigers.. heb je goeie snelheid/toerental nodig om ze krom te jassen!
renault megane scenic is spieloos zowel diesel als benzine daarom dacht ik misschien deze ook
15 jaar
[
Laguna 1.9DTI 72 KW 1999
direct na starten (heeft geen 20 seconden gelopen) dist.riem gebroken
7 van 8 kleppen waren na demontage kop en nokkenas zichtbaar beschadigd,lagen niet meer in klepzitting !~
denk dat er met hoog toerental riem is geknapt,was net een dropveter zo zacht ,heeft waarschijnlijk eerst 1 geraakt maar is door
hoge toerental niet direct gestopt.
Nokkenas tandwiel> spie gebroken maar geen 3 mm verdraaid >bout muurvast
gezien totale onkostenplaatje kopset,inc bouten en koppakking ,compl. dist set en nog wat kleine dingen
+ arbeidsloon denk ik niet dat het verstandig is om te repareren !
zal nog een nw radiateur ,utlaat,achterschokbrekers en nw koplampen nodig hebben voor volgende apk
in juli !
net even rondgekeken op div site's worden al voor 1200 -2500 aangeboden
gezien algehele toestand voertuig is mijn advies >weg erme
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar