Ik heb hier een renault laguna die op 1000 km. bijna een liter olie verbuikt. Hij heeft
180.000 km gelopen. Bij kroon-oil schrijven ze 0w40 olie voor maar mog er ook iets dikere in en welke?
Ze hebben ook zo'n spul wat je bij de nieuwe olie gooit om het verbruik te verminderen is dit verstandig?
En welk merk zou daarvan het beste zijn?
Of zijn er nog andere dingen die ik kan doen om het verbruik te verminderen zonder de zuigerveren en/of de kleprubbers te vernieuwen?
Gr. Bart
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bart
Over de toevoegingen bij de olie ? ik zou daar niet aan beginnen,de meningen hier op het forum zijn erover verdeelt,maar ben er zelf niet echt te spreken over..
Het zijn merendeels lapmiddelen die alles doen,behalve wat op de verpakking staat..
Gr Stefan
Waarschijnlijk zitten je olieschraapveren vast door koolafzetting. Met een goede flush van de motor is dit meestal weer los te krijgen. Hiervoor kun je bijv. Forte motor flush gebruiken.
Kan ook zijn dat je turbo olie lekt in inlaat deel. Dan zou je de slangen aan de turbo even los moeten maken en kijken.
Stefan, wat zijn dan nog opties voor het verbruik te verminderen wat niet al te duur is. Of is dat moeijlijk te zeggen?
Gr Bart
15 jaar
Het luchtinlaatfilter kan slecht zijn , dan moet de turbo zwaar lucht aanzuigen, vervolgens trekt hij ook de olie uit het turbolager.
groet Jan teunissen.
15 jaar
oke bedankt zal ik die eens controleren maar als dit niet het geval is heeft zo'n spul wat je bij de motorolie gooit dan weinig zin of kan dat het verbruik een beetje verminderen?
gr bart
15 jaar
De beste motorolie voor dit motortype is toch een 5W/40. De site van Kroon-oil moet je niet blind op varen. Met name de smeeradviezen naar Renault zijn vaak verkeerd.
Is het echt inwendig verbruik of heb je ergens een lekkage? 1ltr op 1000km is heel erg veel.
Niet rommelen met toevoegingen.
15 jaar
ik noem eenauto met 180000 km die 1liter olie nodig heeft opo de 1000 km geen olieverbruik.
doe wat henk nobach zegt . toen ik begon met sleutelen moest er nog met 1000 km olie veverst worden.
15 jaar
[quote=harnak]ik noem eenauto met 180000 km die 1liter olie nodig heeft opo de 1000 km geen olieverbruik.
doe wat henk nobach zegt . toen ik begon met sleutelen moest er nog met 1000 km olie veverst worden.[/quote]
Wat een onzin. Zelfs mijn VW Kever uit de vorige eeuw ('72) gebruikt geen liter per 1000km.
Mijn Laguna heeft inmiddels meer dan 335.000km op de klok. En hiermee rijd ik van beurt tot beurt, dus 30000km zonder olie te moeten bijvullen. Bij de volgende beurt is het oliepeil nog steeds boven het minimum...... en ik gebruik inderdaad 5W40. Dat is een prima advies van Henk. Maar 1ltr op 1000km is zelfs voor slechte zuigerveren heel veel. Zo'n auto rijdt op olie, diesel moet je af en toe bijvullen! Bij een lekkage op krukas, klepdeksel of turbo olieaanvoerleiding dan spreek ik niet over "verbruik" maar over een ordinaire lekkage.
[url=http://imageshack.us][img]http://img171.imageshack.us/img171/3824/...[/img][/url]
Laguna GT Privilege 1.9dci 120pk geoptimaliseerd -> 155pk
15 jaar
Vergeet ook de carterontluchting niet na te kijken. Had kortgeleden een 1.9 dci waarvan de slangen en de afscheider dicht zat met prut. Afscheider hebben we vervangen, slangen gereinigd en probleem (roken en hoog olieverbruik) was over.
[quote=8je]Vergeet ook de carterontluchting niet na te kijken. Had kortgeleden een 1.9 dci waarvan de slangen en de afscheider dicht zat met prut. Afscheider hebben we vervangen, slangen gereinigd en probleem (roken en hoog olieverbruik) was over.[/quote]
Waar zit de carter ontluchting en de afscheider op een 1.9dci
15 jaar
Dat is die zwarte pot voor op de motorblok waar ook de oliepeilstok in zit.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar