Klopt het dat er bij de distributie van een 2.0 16v coupe in totaal 3 looprollen zitten. Een spanrol, een looprol en een getande looprol? Moet je deze ook allemaal vervangen bij een nieuwe riem of kun je volstaan met de spanrol en de niet getande looprol? Bij de dealer kost een distributieset excl. de getande looprol 160 euro incl. btw. Zijn er goedkopere aanbieders?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij jouw auto zit geen getande looprol. Dit is het aandrijftandwiel van de oliepomp. Kontroleer wel ff of de keerring en het deksel niet lekken.
Ik heb laatst bij mijn espace 2.0 16v (bj 2000) de distributieriem met alle looprollen vervangen. Volgens mij betreft het bij allebei de auto's dezelfde motor (code F4R). Ik heb bij de Renault dealer een distributieset gekocht (240 Euro). Deze set bestond uit de riem en 3 rollen: spanrol en 2 geleide rollen (1 gladde en 1 met ribbels in de looprichting van de riem (dus niet getand)). Ik heb het risico (motorschade) niet durven nemen van het verslijten van een looprol (nog afgezien van het werk). Overigens zien de rollen en riem er na 100.000 km nog als nieuw uit, maar ja...
Ik weet niet hoe handig of ervaring je hebt met distributieriemen maar Renault is weer een apart geval, het krukas tandwiel heeft geen spie en kan dus in elke stand op de krukas geplaatst worden, zorg dus dat je zowel de krukas als beide nokkenassen goed fixeert.
Succes
20 jaar
Motoren zijn niet gelijk; in de coupe van '96 zit een F7R motor.
Klopt Henkie. Ik heb een F7R 710 blok. Had niet in het boek gelezen dat het getande wiel voor de oliepomp is. Bedankt voor het meedenken. Nog even over de olielekkage. Ik heb inderdaad wat last van olielekkage. Voor zover ik het zo kan zien lekt het deksel niet. Het lijkt mij de krukaskering. Henkie weet jij zo wat het meest voorkomt?
Inmiddels de boel los gehad. De olielekkage werd veroorzaakt door de keerring van de oliepomp. Deze vervangen en verder de distributieriem met loop en spanrol en de multiriem. Op zich is het goed te doen, alleen heb je erg weinig (werk)ruimte.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar