auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault megane hatchback 1.6e: temperatuurmeter loopt hoog op

Bouwjaar: 1997

De temperatuurmeter van mijn Megane loopt hoog op, tot aan het zg rode gebied en soms er net in. Temperatuur zakt op de meter weer. Soms "schommelt" de wijzer van de temperatuurmeter. (bv van hoog naar normaal in een seconde)
Heb termostaat en temperatuursensor vervangen. Koelsysteem ontlucht. Massa verbindingen gereinigd.
Temperatuur in expansivat gemeten en deze ligt rond 85-90 graden terwijl de temperatuurmeter op dashbord richting rode gebied gaat.
Wie oh wie kan mij helpen??

Geplaatst door

Geert3489 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beweegt de brandstofmeter dan ook mee?

Henk Nobach 0
badge

20 jaar

Kijk, ik heb nu precies te maken met hetzelfde probleem.
Bij mij gaat om een Laguna 1997. De temperatuurmeter staat meestal in de 'gevarenzone'. Af en toe loopt ie terug naar de normale stand of schommelt ie tussen normaal en maximaal in een paar seconden tijd. Alles wat aan het koelsysteem vervangen zou kunnen worden is inmiddels vervangen. Meerdere keren is de thermostaat vervangen. Aanstaande zaterdag gaat ie wederom naar de werkplaats omdat er eventueel nog lucht in het koelsysteem zou kunnen zitten. Mijn dealer (niet Renault) heeft inmiddels contact gehad met een Renault-dealer die aangegeven heeft dat een Laguna zich lastig laat ontluchten. Wat mijn dealer opviel was dat op de plek waar de voeler zit, weinig vloeistof aanwezig was. Dit in combinatie met wat gesis bij het losdraaien van het ontluchtingsventiel zou mogelijk duiden op de aanwezigheid van lucht in het koelsysteem, waardoor de thermostaat niet goed functioneert. Het gekke is dat de radiator over een lange rit op de snelweg aan de bovenkant warm is (niet superheet) en aan de onderkant koud. Dit zou toch kunnen duiden op een onvolledige doorstroming?

Haboe 0

20 jaar

Nog een aanvulling op m'n vorige bericht.
Toen ik vanmiddag naar huis reed, heb ik de kachel op maximale temperatuur gezet + de blower op max. Dit om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk warmte bij de motor wordt weggehaald. De temperatuurmeter bleef echter op bijna maximaal staan. Toen ik echter na 10 minuten de kachel helemaal uit deed, ging de temperatuurmeter een par streepjes omlaag. Dat is toch gek eigenlijk?

Haboe 0

20 jaar

Probleem is opgelost. Thermostaat was defect daarom eerst de iets hogere temperatuur. Daarna begon het schommelen...
Tip van een kennis (automonteur): Het is bij deze renault's moeilijk om te ontluchten. Oplossing: Haal het expansievat los van het schutbord of waar die ook vast zit. Zorg dat het expansievat zover mogelijk boven het blok zit en dan ontluchten enne het werkt !!!!

geert01 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.