close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: Aankoopadvies

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

Bijna drie jaar heb ik mij Laguna Grand Tour uit 2001 op LPG. Teller staat op 185.000. Veel problemen mee gehad. Deze week spant de kroon: kapot raammechnisme kost 300 euro, sleutelkaart kapot kost 125 euro. Zojuist wilde hij niet starten! Terug naar de dealer. Mogelijk verstopte benzineinjectoren(?) Het advies van de monteur: Rijd eerst een tank benzine leeg, wie weet is er een gaatje van één van de injectoren verstopt geraakt. Door langdurig op benzine te gaan rijden, zou dit verholpen kunnen worden. Als er naar gekeken moet worden en er moeten één of meerdere injectoren vervangen worden, ben je al gauw 500 euro kwijt.
Omdat ik de Laguna ondanks alle problemen een fijne auto vind om in te rijden, heb ik eens rondgekeken naar de occasions. Hij heeft een Laguna Grand Tour Dynamique 2.0 staan van januari 2005. Uiterlijk dezelfde auto dus. Ook deze heeft geen navigatie. Wel een afneembare trekhaak. Deze auto heeft 82.000 km gelopen. Vraagprijs 19.000 euro. Voor mijn Laguna krijg ik nog 4.700 euro terug. Garantie 1 jaar. De verkoper zal maandag met de filiaalhouder overleggen of ze mij op enige manier nog verder financieel tegemoet kunnen komen.

Deze auto met deze klachten krijg ik nergens meer ingeruild. Ik voel me een beetje de gijzelaar van de dealer, ook al zijn de contacten altijd goed. Een buurman met een Laguna uit 2003 ging een andere auto kopen, maar toen de verkoper zag dat de inruil een Laguna was, ging de koop niet door.

Dan nu mijn vragen:

Herkent iemand het startprobleem? Is het inderdaad mogelijk dat het probleem verholpen wordt, door een tank benzine leeg te rijden?

Is de Laguna van begin 2005 (veel) beter dan die van 2001. Kan hij een vergelijking met Japanners uit die prijsklasse doorstaan? Of is de kans groot dat ik weer tegen vergelijkbare problemen aanloop?

Welke (reparatie)punten moeten in ieder geval aan de orde komen bij een eventuele aankoop?

Is de vraagprijs en de geboden inruilprijs reëel?

Alvast bedankt voor elke reactie.

Simon van Groningen

Geplaatst door

Twix (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bij een andere dealer zul je zeker nog 1700 euro voor je languna van 2001 krijgen. Dit gegeven, in vergelijking met jou beschreven 'deal' dat je dan nog plm 16000 euro hebt te besteden. Voor dit bedrag heb heb je heel wat keus in 'autoland'.
(ik noem als voorbeeld een mazda 6 van 2005,deze kun je rond die prijs kopen). Je hebt dan vrijwel zeker een probleemloze 'japanner'.

S. 0

16 jaar

http://www.autozine.nl/text/comment_toon...

Een betrouwheid van 6.8.....

Tevredenheidscijfer volgens bezitters

Motor 9.3
Comfort 9.5
Betrouwbaarheid 6.8
Verkoop 8.0
Service 8.0

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Ik zou de auto mooi inruilen op een japanner, kun je ook eens een poosje rondrijden zonder frekwent garage bezoek.
De renault laguna vanaf 2004 is een veel betere dan bouwjaar 2001, maar nog steeds geen topper.

primera p11 0

16 jaar

Wat is het voor een 2 liter die je dealer wil verkopen ? Toevallig een IDE motor ? Kijk hier effe op problemcar verder en laat deze dan mooi staan. Het inruil bedrag lijkt aardig maar 19.000 voor die laguna uit 2005 is behoorlijk, zeker als, alhoewel dat niet duidelijk uit het verhaald naar boven komt, deze geen LPG heeft. Voor betrouwbaarheid hoef je het niet te laten, die 2005 laguna is normaal gesproken niet slechter dan andere auto's. Maandagmorgen auto's heb je altijd, ook bij japanners.

pieterp9094 0
badge

16 jaar

Geef nooit meer dan 14000€ aan een Laguna 2.0 16V uit 2005. Is gewoon niet meer waard. Een IDE is al vroeger uit de catalogus gehaald... Dat niet starten kan ook een krukassensor zijn bijvoorbeeld. Laat eerst eens uitlezen. Door 1 verstopt gaatje zal een motor wel aanslaan hoor. Dat raammechanisme is gekend, maar ook bij andere merken! Als het de eerste keer is na 185000km mag je zeker niet klagen. Kaarten gaan vrij vaak stuk bij de Laguna, dat is inderdaad een zwak en kostelijk punt. Deze van de Mégane/Scénic 2 zijn veel beter, dus het kan wel! Japanners zijn in weze iets betrouwbaarder, maar een Laguna heeft een ziel en rijdt inderdaad zeer aangenaam. Inruilwaarde van een Japanner ligt ook niet hoger, maar is wel makkelijker van de hand te krijgen.
Een Duits alternatief misschien??? Passat Variant 2.0 Fsi???

joëlcotech 0
badge

16 jaar

Of het een IDE-motor is, weet ik niet. Zal ik zeker navragen. De aangeboden 2.0 is een benzine-uitvoering, waar dan op mijn verzoek een lpg-installatie ingezet wordt. Er loopt nu net een actie bij Renault dat dat voor 495 euro kan. Het inbouwen van de lpg en een grote beurt is inbegrepen bij de vraagprijs van 19.000 euro.
Overigens startte mijn auto vanmorgen zonder problemen! Wie weet heeft de monteur toch gelijk gehad. Vandaag moet ik nog even naar Düsseldorf heen en weer. Dat zal ik ook op benzine doen. Als de auto daarna nog steeds zonder problemen start, denk ik dat ik de koop aan me voorbij laat gaan en misschien nog even verder spaar voor het nieuwste model dat ik dan over een paar jaar kan aanschaffen. Afgelopen januari heb ik nog twee dure xenon-lampen vervangen. Er liggen twee nieuwe voorbanden om. Dat zou ook kapitaalvernietiging zijn als ik mijn auto nu weg zou doen.
Het blijft lastig, omdat er morgen weer een nieuw duur probleem kan opduiken.

Twix 0

16 jaar

Als er net nog flink geld uitgegeven is voor deze auto zou ik even door de zure accu heen bijten en toch proberen het probleem te fiksen. Krukas sensor zou ook nog best wel eens het probleem kunnen zijn.

pieterp9094 0
badge

16 jaar

[quote=pieterp9094]Als er net nog flink geld uitgegeven is voor deze auto zou ik even door de zure accu heen bijten en toch proberen het probleem te fiksen. Krukas sensor zou ook nog best wel eens het probleem kunnen zijn.[/quote]
Stel dat dat het is, heb je dan ook enig idee van de kosten van zo'n reparatie?

Twix 0

16 jaar

Dit zou inderdaad de krukassensor (bdp sensor) kunnen zijn. Wat ook wel eens voorkomt is dat de startmotor gaat storen op het bdp signaal. Is het zo dat je de auto niet aan de praat krijgt op de startmotor maar wel aan kan slepen/duwen dan is het waarschijnlijk zo dat de startmotor inwendig te veel vonkt (op de koolborstels ofzo) en hiermee storing veroorzaakt.

Erik2804 50

16 jaar

[quote=Erik2804]Wat ook wel eens voorkomt is dat de startmotor gaat storen op het bdp signaal. Is het zo dat je de auto niet aan de praat krijgt op de startmotor maar wel aan kan slepen/duwen dan is het waarschijnlijk zo dat de startmotor inwendig te veel vonkt (op de koolborstels ofzo) en hiermee storing veroorzaakt.[/quote]
Dit is volgens mij alleen maar een probleem bij de Laguna 1 met dti motor. Bij benzine of diesel modellen van Laguna 2 heb ik dit nog niet mee gemaakt.

pieterp9094 0
badge

16 jaar

Vorige week wilde de auto helemaal niet meer starten. Met behulp van een autoambulance naar de dealer gegaan. Daar doken twee monteurs onder de motorkap. Uiteindelijk werd er een relais vervangen en mijn probleem is opgelost. Ik wacht dus nog maar even met het vervangen van de benzine-injectoren.

Twix 0

16 jaar

Als ik zo rondkijk op de auto-sites, klopt het verhaal vrij redelijk. Alleen zou je nog iets meer voor je eigen auto terug moeten krijgen, mits (op dat moment) storingsvrij.
Maar ik zou me toch bedenken of je wel 12.000+ euro (extra) wilt uitgeven zonder de garantie dat je er wel (blijvend) een betere auto voor terugkrijgt.

sgm 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.