close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna diesel: Aanschaffen van Laguna Diesel ??

Bouwjaar: 2003

Hoi, Kan iemand mij mischien vertellen waarop ik moet letten bij het kopen van een laguna diesel?

Ik weet in ieder geval al door het snuffelen op dit forum dat ik minimaal een laguna type II moet kopen. Dit schijnt een verbeterd type te zijn.
Ik rijd nu een bmw 325 touring maar die mankeert steeds wat dus dat ding moet eruit. Ik heb vroeger ook renault (Fuego) gereden en dat beviel mij prima maar die hadden toen nog niet allemaal van die ingewikkelde electronica.

Ik moet zeggen dat het aanbod van laguna's erg veel is. En dat vind ik vreemd. Is het wel een goede keus?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Ad

Geplaatst door

Ad100 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zelf denk ik dat een Laguna I beter is. Minder elektronische toestanden. Vooral de auto's van 2000/2001/2002 hebben veel problemen met bandenspanningssysteem en ook wel wat probleempjes met de motor. Ik denk dat het aanbod uit de lease groot is en dat er daardoor veel te koop staan. Een 2003 model met niet al te veel km's heeft de voorkeur. Kijk ook hoe de auto er optisch uit ziet, dit zegt veel over de vorige eigenaar. Succes ermee!

pieterp9094 0
badge

19 jaar

Ad,
Dat van die bandenspanning is wellicht zo maar dan laat je het systeem er toch uit zetten, de dealer kan dit.
Van die electronische storingen klopt op zich wel maar dat is een euvel dat vele moderne auto's hebben.Ik las het laatst zelfs van Toyota die als meest betrouwbaar te boek staat. De commonrail motoren zijn dermate geavanceerd dat hier uiteraard ook veel mis mee kan gaan.
Overal is mijn ervaring toch positief want rijden, comfort, verbruik en uitstraling zijn nog steeds prima!
Rob.

rob9958 0

19 jaar

Bedankt voor jullie reactie jongens.

Tja er zit steeds meer electronica in al die auto's, en dat benauwd mij een beetje. Kijk als je een volkswagen neemt of zo, heb ik het idee dat dit allemaal wat minder is. Hoe meer toeters en bellen hoe meer er kapot kan gaan.
Ik heb gisteren even in een laguna van mijn buurman gereden en ik moet zeggen dat het wel erg lekker rijd. Alleen in de bochten wil de auto wel gauw uitbreken.

Ik begrijp dus dat mijn beste keuze zal zijn een Laguna vanaf 10-2002.
Ik koop in ieder geval wel bij een bovag dealer die ook de NAP heeft.

Ad

Ad100 0

19 jaar

Laguna's vanaf 2001 zijn toch niet de meest betrouwbare auto's....de meeste concurrenten zijn wel beter. koop idd dan een exemplaar van na 2002, die zijn al stukken beter.
Opletten bij een diesel: turbo en intercooler gaan vaak stuk!!

Snoof 0

19 jaar

Tja dan val al gelijk in een prijs van minimaal 13 a 14.000 euri's.
Ik zat ook te denken aan een passat of zo maar die koop je ook met 2 ton op de teller en dan is ie ook nog van 2001 of 1999.

Ik begin nu toch wel twijfelen of een laguna wel zo'n goeie keus zal zijn.

Ik heb al verschillende mensen aangesproken bij b.v een tankstation om te vragen hoe de laguna beviel. En tot nu toe waren alle verhelen positief.

Ik zal me nog wel even goed verdiepen alvorens tot een koop over tegaan.
In ieder geval bedankt voor jullie reactie's.

Ad100 0

19 jaar

Het is in mijn ogen vrij simpel: koop eentje voor niet al te veel geld en leg wat geld opzij (Eur. 1000-2000) voor mankementen. Het is jammer dat het zo is, maar het is wel de praktijk.

sgm 0

19 jaar

Afhankelijk van hoeveel km's per jaar zou ik maar wat meer opzij leggen. Die 1000-2000 ben je al kwijt aan regulier onderhoud en banden en zo. Dan nog de ellende dat je regelmatig met de brokken naar de garage moet. Als je flink wat kilometers wil maken blijf dan maar van de laguna af en koop wat anders. Het ziet er allemaal mooi uit en rijden doet het ook goed maar het gaat te snel stuk en dan kost het flink geld.

Wat betreft de oudere Renault's, ok, die waren best goed maar ik heb het idee dat tegenwoordig het normaal is dat er aan een relatief nieuwe auto allerlei zaken stuk gaan die normaalgesproken niet stuk hoeven te gaan.

pieterp9094 0
badge

19 jaar

Maar het is toch van de gekke dat je een vrij nieuwe auto koopt die 3 jaar oud is, en dat er dan zoveel mankementen op kunnen treden. wij rijden niet super veel kilometers, maar net genoeg om een diesel te rijden.
Alleen wanneer ik een model 2001 zie met 114.000km vraag ik mij toch wel af of dit allemaal wel klopt.
Ik denk dat we inderdaad maar een laguna uit 2002 of 2003 kopen.Maar dan mag je toch wel verwachten dat we de eerste paar jaar probleemloos zouden moeten kunnen rijden.

Ad100 0

19 jaar

Een collega van mij heeft zijn nieuw gekochte Laguna 2002 van miserie weggedaan. Problemen, te veel om op te noemen. Maar dat kan een uitzondering zijn.

Arie560 0

19 jaar

Hallo Ad. Ik rijdt zelf in een Laguna Grand Tour 1.9 dCI 120 pk Dynamique uit 2001. De auto heeft nu 200000 km gereden. Het is een ex-lease auto geweest. Altijd bij Renault in het onderhoud geweest. Er zit zelfs al een nieuwe motor in! Toen ik de auto kocht vorig jaar had de leasemaatschappij 8500 euro uitgegeven aan reparaties en onderhoud. Dus neem geen 2001 Laguna. Verder zijn de banden voor de Dynamique schreeuwend duur. Michelin kost ongeveer 210 euro per stuk! Ik heb zelf nog geen problemen gekend. Alleen met de bandensensoren. Maar dat is een kwestie van instellen met de clip. Nu heb ik daar geen problemen meer mee. Dus ga je voor een Laguna, dan zou ik zeggen, vanaf 2003. O, ja, nog zo'n fijn kwaaltje zijn de fusee armen. Die heb ik wel zelf moeten vervangen. Maar dit komt ook wel door alle drempels in Nederland, want er hebben meer auto's last van. Mijn Laguna rijdt 1: 15. Mijn vorige auto een Passat reed 1 : 17,6. Let dus op dat deze Laguna's niet zo zuinig zijn. De auto rijdt wel erg comfortabel, en de auto is stil en mooi. Maar ja, of het dat allemaal waard is moet je zelf maar beoordelen.
Succes met je besluit.

BACCARA 0

19 jaar

Hoi Ad,
Vanaf bj. 2003 inderdaad beter.Echter Fusee,intercooler,remklauw achter,bedrading bij stekker van turbodruksensor(geeft nogal eens storingen door draadbreuk,blijven aandachtpunten.
Zelf een Dci 120 pk,6 bak uit 01-2002.Problemen genoeg mee gehad,eigelijk alles wat je zon beetje leest op dit forum(echt niet normaal).Maar volgens mij heeft iedere hedendaagse auto met elktronica de nodige problemen.
Suc6 met je keuze.
Arno.

Arno653 0

19 jaar

Hoi Allemaal,
Tsja de problemen met de 120pk dci laguna komen nu wel naar boven. Even w.b.t. Arno, door de toegenomen hoeveelheid elektronica in auto's zijn er ook meer problemen me. De Laguna is echter wel heel slecht, slechter dan de anderen is mijn mening. Laguna van mijn Pa (80.000km/jaar nu 200.000 km++) heeft alle bovenstaande zaken ook gehad. Een draadbreuk, tjsa daar kan ik alleen maar van zeggen dat dat ontwerpfouten zijn. Zeker bij punten waar een bundel mechanisch belast wordt weet je gewoon dat hier maatregelen getroffen moeten worden.

pieterp9094 0
badge

19 jaar

Toch heb ik inmiddels een mooie laguna op de kop getikt van 2002.
Ik denk dat het helemaal niet zoveel uitmaakt wat je tegenwoordig koopt, alles zit vol met electronica. Dus als het daarom gaat kan je volgens mij alles eigenlijk niet kopen.
Soms moet je ook een beetje mazzel hebben met een auto en niet hopen dat het een blauw maandag ochtend product zal zijn.

Groet Ad

Ad100 0

19 jaar

Hallo Ad, Na veel succes ermee en zoals je zelf al aangeeft, schietgebedje dat het geen maandagmorgen product zal zijn.

pieterp9094 0
badge

19 jaar

Ad,

Succes met je aankoop. Ik onderschrijf je conclusie dat alle moderne diesels vol electronica zitten en dus genoemde kwalen in meer of mindere mate hebben (laatst zelfs gehoord van een Toyota!).
Ik heb zelf een Laguna van 11-2001 en ben over het algemeen wel tevreden. Zoek ook een dealer waar je goed mee door de deur kan, scheelt veel problemen en geld!

Rob.

rob9958 0

19 jaar

Bedankt Rob en Pieter voor jullie reactie. Het is wel even wennen hoor zo'n grote bak. Ik hoop in ieder geval dat ik aan deze auto meer plezier ondervindt dan mijn vorige auto.

Ik heb wel een dealer(waar mijn vorige auto in onderhoud was) die gespecialiseerd is in bmw enzo gevraagd om het onderhoud te doen. Toen ik vertelde dat ik een franse auto wou kopen stond ie niet te gillen.
Het enige wat ik mij nu nog afvraag, of het verstandig is om alle beurtjes etc. wel te laten regristreren in het onderhouds boekje. Vaak moet je dan een factuur betalen incl. btw. Ik deed dat voorheen altijd zonder bon. Scheelt toch weer 19%.

Ad100 0

19 jaar

Hallo Ad, mooi dat je toch een Laguna hebt gekocht. Welkom in de (Renault) club zou ik zeggen. Wat ik wel wil zeggen is het volgende. Ik weet niet hoeveel je rijd per jaar, maar omdat deze motoren een lange serviceinterval hebben (30000 km) is het wel belangrijk dat je goede olie in je blok hebt, zeg maar longlife olie. Anders denk ik dat je eerder problemen krijgt. Het is maar een tip.

BACCARA 0

19 jaar

Nu je het over olie hebt, even een belangrijke opmerking, mocht het oliepeil laag zijn en je moet bijvullen, doe dit dan heel voorzichttig. Door te snel olie in het blok te schudden kan deze in de turbo terecht komen op een of andere manier. Bij het starten slaat deze dan op hol. Info n.a.v. recent bezoek aan Renault dealer met deze auto.

pieterp9094 0
badge

19 jaar

Jammer dat je een Renault gekocht heb. Ik heb helaas niet de financien om van deze auto af te komen. Staat ook een beetje vreemd lijkt mij om een reuze complete auto in te ruilen voor een met minder gadgets.
Te belachelijk voor woorden wat er aan mijn auto allemaal al verspijkerd is......

Speerpunt 0

19 jaar

De Auto heeft net een grote beurt gehad en een nieuwe APK.
Volgens het kaartje aan het stuur zit er 5W40 motor olie in van BP. Althans het is een kaartje van BP.

Ik vindt het niet jammer hoor Martijn dat ik een Laguna gekocht heb. Hiervoor had ik een bmw 325 tds en daar had ik net zoveel problemen mee als jij waarschijnlijk had met je Laguna. Ik denk dat ik met die auto gewoon een maandag ochtend product had. Veel onkosten enzo.

Ik heb van de lease maatschappij (van de Laguna) een hele uitdraai gekregen van al het onderhoud en onderedelen welke in de afgelopen 3 jaar vervangen zijn. In het dashboardkastje zaten zelfs nog alle checklijsten van de onderhoudbeurten.
De auto is altijd bij een renault dealer in onderhoud geweest.

Tja en voor de rest moeten we maar afwachten hoe de auto zich houdt. Maar een auto van 3 jaar oud, mag je toch eigenlijk niet al te veel problemen verwachten?

Soms tref je het en soms niet. Wel jammer.

Ad100 0

19 jaar

Proest! Dat dacht ik dus ook. Ondertussen 2x nieuwe turbo, beide draagarmen vervangen, achterasrubbers vervangen, accu kapot, wielsensors paar keer problemen mee en nog wat dingen en dat in 1 jaar op 70.000 kilometer. En als ik daar nu de enige mee zou zijn, maar dat is het dus niet. Bij Renaults vliegen je de turbo's, intercoolers en fuseerubbers om de oren.

Speerpunt 0

19 jaar

Ja kan het soms niet aan de rijstijl liggen? Ik heb zojuist een laguna gekocht uit 2002 met 180.000 km op de teller en het enige wat vervangen is, is de turbo en de ditributieriem. En voor de rest helemaal niets. Dus het kan wel.

Ad100 0

19 jaar

Ik rij als een engel met deze Renault. Zo teer heb ik ze nog nooit gezien. Ik heb diverse leaseauto's tot de 180.000 gereden en nog nooit een turbo eruit gehad. Vind je het normaal dat bij een auto met 180.000 een turbo vervangen is?

Speerpunt 0

19 jaar

Mijn Pa rijdt met zijn auto ook heel rustig, aan 60pk heeft ie ook genoeg. Misschien is dit wel het probleem bijvoorbeeld van de inwendige vervuiling van de motor waar hij momenteel problemen mee heeft. Olieverbruik is geleidelijk sterk opgelopen. Turbo is ok.

pieterp9094 0
badge

19 jaar

Een diesel moet je soms wel eens goed doorspoelen ja. Goed heet stoken, zodat de roet verbrand. Wel eerst goed warm rijden natuurlijk. Daarna wel goed nadraaien natuurlijk.

Speerpunt 0

19 jaar

Tja dat goed door stoken zal ik hier in nederland maar niet doen. Want dan staan ze vast weer ergens in de berm te flitsen.
Maar ik denk inderdaad dat zo af en toe eens goed door gassen echt wel goed is voor een motor.

En wat betreft die turbo? Dat is echt een kwaal van renault. Ik kan me van vroeger nog wel herinneren dat die renaultjes 5 met turbo ook heel veel problemen hadden> Bij al die krengen ging de turbo ook stuk. Je zou bijna beginnen te denken dat renault gewoon weg niet in staat is om een goede turbo te ontwikkelen.

Ad100 0

19 jaar

Die ontwikkelt Renault niet. Dat is van het merk Garret, onderdeel van Honeywell. Zijn maar een paar turbo fabrikanten.

Over dat flitsen: vooraf even kijken op www.flitsservice.nl ;-) Maar je hoeft er niet perse hard voor te gaan. 100 in z'n 3 is ook lekker blazend hoor.

Speerpunt 0

19 jaar

HAHAHHAHAHAHAHAHA

Ad100 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.