Renault Laguna: ABS + ESP Storing

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2

Hoi,

Afgelopen vrijdag kreeg ik vaneens een storingsmelding. ABS is uitgeschakeld en EPS heeft een storing. Ik kreeg deze storing tegelijk en de auto uitzetten en opnieuw starten hielp niks.

Ik ben vervolgends naar de Renault dealer gegaan om de auto te laten doormeten. Zij kwamen vervolgends met de oplossing om het gehele ABS + rem systeem te vervangen á € 2700,- aangezien niet precies wisten waar de storing zat en op deze manier zeker weten dat het verholpen is. Uiteraard heb ik dit niet gedaan.

Ik heb afgelopen zaterdag naar de rekeneenheid gekeken die linksvoor onder de koplamp zit. Ik heb de stekker los gehaald en met contactspray gespoten. Vervolgends was de Storing verholpen echter de hele tijd komt deze na ongeveer 5 km rijden weer terug. Ik heb daarnaast vanmiddag flink op de rem getrapt en ondanks de melding lijkt de ABS gewoon te werken.

Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Chrizzzie

Geplaatst door Chrizzzie (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

35 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Zonder de exacte storingsmelding compleet met nummer kunnen wij hier vandaan niet zien wat er aan de hand is.
Probeer eens een andere dealer voor een 2nd opinion en zorg dat je die foutcode op papier krijgt.

Chrizzzie (0), 14 jaar geleden

Ik heb een email gestuurd naar de dealer of zij mij dit alsnog kunnen doormailen aangezien ik dit afgelopen vrijdag niet heb meegekregen.

8je (0) PRO, 14 jaar geleden

Het hele ABS syteem vervangen is natuurlijk een belachelijke oplossing. Voor een beetje dealer zou dit met de storingscode goed en zonder onnodige kosten op te lossen moeten zijn.
Omdat de storing er na zo'n 5 km rijden inkomt, denk ik dat een wielsensor of een abs ring de oorzaak van je probleem is.
Verder kan je de auto misschien beter bij een andere dealer laten uitlezen.

Chrizzzie (0), 14 jaar geleden

Als ik de auto bij een andere dealer laat uitlezen ben ik nogmaals €45,- kwijdt dus daar wil ik nog even mee wachten.

Ik zal eerst hier het storingsrapport plaatsen als ik deze ontvangen heb.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik hoop dat je een beetje remmen kan, want als je een boom raakt dioor blokkerende wielen wordt het iets duurder vrees ik.

Chrizzzie (0), 14 jaar geleden

Zoals al hierboven vermneld heb ik de ABS uitgeprobeert door hard te remmen en de remmen deden niet blokeren dus concludeer ik dat de ABS gewoon werkt ondanks de melding die ik krijg.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Chrizzzie]ABS uitgeprobeert door hard te remmen en de remmen deden niet blokeren dus concludeer ik dat de ABS gewoon werkt ondanks de melding die ik krijg.[/quote]
Normaal gesproken is dit niet mogelijk..
Brand het ABS lampje dan werkt het systeem niet.

Ook logisch natuurlijk.....

Gr. paul

Chrizzzie (0), 14 jaar geleden

De test uitdraai deed de Reanult dealer (Arends / Eindhoven) niet meegeven aan hun klanten maar heb wel de volgende diagnose meegekregen.

DF017: Rekeneenheid rood (ABS) V-Diag 08 Soft 82 – prog 1127

DF056: Bedrading opname element lucht opbrengst C o.o Rood

De eerste is de ABS storing. Kunnen jullie hier iets uit afleidden?

De tweede storing heeft waarschijnlijk te maken met een Inspuitingstoring die ik incidentieel krijg. (Krijg deze storing bij lage toerental in de 6de versnelling.)

Ik vindt het nog steeds apart dat eerst de storing constant gelijk terug kwam na starten en nadat ik de stekker heb ingespoten met contactspray komt deze pas na +/- 5km rijden.

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen. De auto moet APK gekeurd worden dus heb wel enige haast.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Het lampje is voor de APK het probleem niet. Gewoon minder dan 5 km rijden - of te wel motor even herstarten vlak bij de keuring.
Ik denk dat de remwerking wel een probleem gaat worden, als je de wielen met een uitgeschakeld ABS niet kunt laten blokkeren, dan remt het beestje voor geen meter.
O ja, dat lampje kan voor honderden redenen aangaan, kennelijk heb je er 1 van opgelost door de stekker schoon te maken.

Chrizzzie (0), 14 jaar geleden

Maar wat adviseerd u mij om deze storing te verhelpen?

Ik was trouwens hierboven niet duidelijk. Wat ik bedoelde is dat ik tijdens het remmen absoluut niet merk dat de ABS uitgeschakeld is.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Chrizzzie]Maar wat adviseerd u mij om deze storing te verhelpen?[/quote]
Zonder ABS is prima te leven.
Enkel een brandend ABS-lampje gaat tijdens de keuring wel een probleem opleveren en zal op dit onderdeel worden afgekeurd.

Gr. paul

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

deze laguna's hebben in het begin een terug roep actie gehad om de stekker van de abs unit te controleren en aan te passen.de massa kabel moest afgekit worden omdat er via die kabel water de stekker in kon lopen en hierdoor storingen konden ontstaan .
je schrijft dat de storing zich nu pas voordoet na een paar km rijden dus heb je nu waarschijnlijk ook een andere storingscode dus toch eerst uit laten lezen om gerichter te kunnen zoeken.

Chrizzzie (0), 14 jaar geleden

Ondertussen krijg ik de storing weer gelijk als ik de auto start. Ik laat er vanavond een Renault monteur naar kijken en hopelijk kan die het probleem vinden.

Ik voel er weinig voor om €2700,- aan de Renault dealer te moeten betalen en ik heb echt het idee dat het probleem ook goedkoper opgelost kan worden.

8je (0) PRO, 14 jaar geleden

DF017, controleer goed de stekker van de abs unit. Als die geoxideerd is, vervang dan de kabelboom EN de unit. Zie ook de tip van ABC over het afkitten van de kabel.
Als de stekker schoon is, vervang dan de abs unit, interne storing.....

sgm (0), 14 jaar geleden

[quote=Chrizzzie]Zij kwamen vervolgends met de oplossing om het gehele ABS + rem systeem te vervangen á € 2700,- aangezien niet precies wisten waar de storing zat en op deze manier zeker weten dat het verholpen is.
(...)
De test uitdraai deed de Reanult dealer (Arends / Eindhoven) niet meegeven aan hun klanten[/quote]
Niet klantvriendelijk, slechte probleemanalyse, lukraak onderdelen vervangen (hobbyen) op kosten van de klant en torenhoge rekeningen passen precies in mijn ervaringen met deze (...).

Ik zou toch echt een andere dealer of vakgarage er eens goed naar laten kijken. Je kunt toch geen dure onderdelen zo maar gaan vervangen zonder zeker te weten dat daar een onherstelbaar probleem in zit!

Chrizzzie (0), 14 jaar geleden

Waarschijnlijk moet toch de rekeneenheid vervangen worden. Ik ga proberen om een tweedehands te vinden. Is het erg ingewikkeld om deze te vervangen? Is een ABS Pomp het zelfde als een rekeneenheid? (Ik moet namelijk weten waar ik naar opzoek moet gaan)

Weet overigens iemand of deze verschillen per motor of universeel zijn voor het Renault type II?

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

is het niet goedkoper om hem nog eens uit te laten lezen en de storingscodes hier neer te zetten dan een pomp vervangen die waarschijnlijk kappot is.
de rekeneenheid zit aan de pomp geschroefd en vormt 1 geheel,pomp en re is volgens mij wel los te bestellen.
bij de laguna II zit er onderling verschil in de pompen is type afhankelijk

Chrizzzie (0), 14 jaar geleden

Ik heb hem nu drie keer laten doorlezen en krijg telkens weer de foutmelding die ik hierboven krijg.

Ik heb in duitsland de volgende pomp gevonden. Is dit het onderdeel wat ik zoek? Deze is van een 1,9d terwijl ik een 2,2 heb. Zal deze dus verschillend zijn?

http://cgi.ebay.de/Renault-Laguna-2-II-A...

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

ok ff over heen gelezen. wat is je kenteken dan kan ik kijken welk onderdeel nr je nodig hebt.

Chrizzzie (0), 14 jaar geleden

88-JF-GT,

Dankjewel voor de medewerking.

Kunt u ook nakijken op welke types dit deel zit behalve de 2,2D?

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

7701207175 of 7701207724 zijn de nrs voor een 2,2 met cruise control kost 783,- ex btw

Chrizzzie (0), 14 jaar geleden

Dit is mij teveel geld en daarom ben ik dus opzoek naar een tweederhands.

Zit er dus ook verschil tussen of je Cruise Control hebt? (Dit heb ik ook)

Is dit onderdeel verschillende t.o.v. andere motoren? (Bijvoorbeeld 1.9)

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

ja er zit verschil in met en zonder cc.
als ik een willekeurige 1.9 pak krijg ik een ander onderdeelnr

Safrane10698 (0), 14 jaar geleden

Is de rekeneenheid niet software matig voorzien van chasis nummer waardoor je een nieuwe altijd moet bestellen?

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

er staat wel een chasnr in maar heeft geen effect op de werking zolang het onderdeelnr maar het zelfde is

Johannes5653 (0), 14 jaar geleden

Misschien even met Snuverink in Borculo bellen (via Google direct te vinden)? Heb ik prima ervaringen mee, en ze kennen veel details.

Safrane10698 (0), 14 jaar geleden

[quote=abc]er staat wel een chasnr in maar heeft geen effect op de werking zolang het onderdeelnr maar het zelfde is[/quote]
Als er een chasis nummer inzit en die is niet correct kan je geen nieuwe onderdelen meer inlezen zoals kaarten. Dit houdt in als je kaart stuk is dat je de orginele pomp erin moet zetten dan kaart inleren en dan pomp weer vervangen.

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

je kunt gewoon kaarten inleren de abs heeft niks te maken met startblokkering of de vrijgave daar van.

Safrane10698 (0), 14 jaar geleden

HHmmmm raar want er zijn geloof ik vijf onderdelen die voorzien zijn van dit nummer en die moeten allemaal van hetzelfde nummer voorzien zijn.

Chrizzzie (0), 14 jaar geleden

Update: Afgelopen zaterdag hebben wij alle kabels nagelopen. De Aarde kabels zoals die onder de koplamp zaten was een beetje een rotzooi en er zat een beetje corrosie. Daarnaast heb ik de stekkers ingespoten met contact spray. Het heeft echter niet mogen helpen dus ik ben band dat het toch echt de ABS Pomp moet vervangen.

Het onderdeelnummer is 8200 053 423 C. Ik hoop een tweederhands exemplaar te vinden en hopelijk is daarmee het probleem verholpen.

Overigens is mij verteld dat het zeker niet de Sensoren zijn aangezien ik dan een andere foutmelding zou krijgen. Klopt dit?

Chrizzzie (0), 14 jaar geleden

Nog een laatste vraag.

Is het los maken en bevestigen van de remleidingen aan de ABS Pomp moeilijk? Zijn er naast het ontluchten van de leiding nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

ac tronics repareerd ook abs pompen zou je eens kunnen proberen.
soms dien je de pomp mbv de uitlees computer aan te sturen om te ontluchten

Chrizzzie (0), 14 jaar geleden

Ik heb afgelopen zaterdag de pomp vervangen en de ABS storing is nu weg echter krijg ik nu wel een EPS storing melding. Met de oude pomp kreeg ik ook zowel ABS storing ald EPS storing maar meestal pas na een stukje rijden. Nu krijg ik de EPS storing gelijk als ik de auto start. Het lijkt er dus op dat hij de EPS helemaal detecteerd.

Heeft iemand enig waarom dit is?

Hoe wordt de EPS aangestuurd vanuit de Pomp?

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

heb je de zelfde pomp gemonteerd?misschien moet ie gekalibreerd worden dus toch nog een keer uitlezen

Chrizzzie (0), 14 jaar geleden

De pomp die ik vervangen heb heeft exact hetzelfde nummer. Ik zal morgen eens met de dealer bellen echter om eerlijk te zijn heb ik daar niet zo veel vertrouwen meer in. Zij zullen waarschijnlijk zeggen dat hij altijd doorgelezen dient te worden en daarna komen ze aanzetten dat het niks geholpen heeft echter dien ik wel weer 45 euro te betalen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.