Al een paar maanden lijkt mijn dashboard op een kerstboom. De lampjes van "handrem aangetrokken" en ABS branden. Volgens het instructieboekje branden "Serv" en "Stop" vanwege het "handrem aangetrokken" lampje.
Het remvloestofniveau is goed. Ik heb de vlotter doorverbonden om te checken of deze goed werkt(=goed werkend). De schakelaar bij het scharnier van de handrem werkt prima. De remblokken zijn nog goed. De remmen voelen ook goed, ik kan krachtig remmen en geen scheeftrekken of iets dergelijks. Remschijven zijn ook nog dik.
Ik ben langs een garage geweest om uit te laten lezen. Er stond in het geheugen een ABS sensor linksachter en een abs pomp fout. Ik heb de weerstand gemeten van beide achtersensoren en die kwamen overeen. Ik heb ze ook schoon gemaakt. Ik heb ook de kabels van mijn accu schoongemaakt. (heb ergens gelezen dat deze oxideren en eventueel storing kunnen geven aan de ABS-pomp omdat deze er rechtstreeks op zit aangesloten met die zekering ertussen denk ik)
Al deze acties hebben niets verholpen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beide sensoren van ABS waren rond de 1000 Ohm.
Weet iemand hoe je de ABS pomp kan doormeten? Zit de zekering daarvan in een zekeringkast onder de motorkap?
Ik vind 1Kohm best veel voor zo'n sensor...
Dat vond ik ook (al heb ik er niet veel verstand van), maar op internet lees ik waardes van 900 t/m 1200 ohm. Ik zat bij beide net onder de 1 Kohm.
12 jaar
Ik ben ondertussen naar de Renault dealer geweest om het ABS systeem nog eens uit te laten lezen. De fouten in het ABS systeem zijn:
1 Geen voeding electrokleppen
2 Sensor wiel LA geen signaal
1 Ik heb de connector van mijn ABS module losgemaakt (zie foto) en aarde doorgemeten = OK. De twee dikke rode draden ertussen hebben geen spanning met of zonder contact aan. Waarom zijn het twee voedingskabels?? Kabelboom verdwijnt ergens waar ik 'm niet meer kan volgen. Ik heb ook weerstand gemeten met de kabel op de +pool van de accu, maar denk dat dat niet veel zegt (oneindige Ohms). Waar kan ik eventueel spanning vandaan halen en draden dus omleggen? Ik heb in de zekeringkast onder het stuur nog wel spanning waar de ABS zekering zit (5Am).
2 Wielsensor ga ik nog eens doormeten met slinger aan het wiel (op een brug) om te kijken of er een spanningsverschil ontstaat, anders vrees ik dat het een kabelbreuk is van LA sensor naar Module :-(
12 jaar
Alle lampjes zijn uit!
Ik heb de 60 A zekering naast de accu van het ABS systeem vervangen en verplaatst, omdat de zekering afbrak en zo verroest was dat ie niet meer door te meten was (oneindige Ohms). Zie foto voor oude zekering:
Daarna stond er weer spanning op de electrokleppen en ging het "handrem"- en "STOP"licht uit.
Vervolgens heb ik het electrisch schema van het Bosch ABS systeem gedownload. Hier kon ik uithalen welke pin van de "ABS pomp module stekker" voor de aarde en welke voor signaal was van de sensor LA. Ik heb een lange electriciteitsdraad gebruikt om de westand van de aarde en het signaal te meten tussen de module en de stekker van de sensor. Hieruit bleek dat er oneindige weerstand was op de signaal draad.
Na lang zoeken en tig keer langs dezelfde plug te komen midden onder de auto realiseerde ik me pas dat er een plug zat tussen de kabels (Ik heb geen brug, dus mocht lekker op mijn rug op de stenen). Deze doorgemeten tussen de sensor en de module, was ok, maar niet constant. Er bleek corrosie te zitten in de signaaldraad aansluiting van de plug. Schoon gemaakt en gaan rijden....Alle lampen uit!!
Ik had gehoopt op wat meer reacties, maar ben blij dat ik het kon oplossen. Het heeft me uiteindelijk ongeveer EUR 40,- gekost (35,- uitlezen + 5,- nieuwe zekeringen). Hopelijk heeft iemand nog wat aan mijn verhaal.
12 jaar
Goedemorgen,
Het is een kick, maar mag ik vragen waar ik deze zekering kan vinden? Heb precies hetzelfde probleem, maar kan deze 60A zekering niet vinden.
Alvast dank
9 jaar
Als ik het mij goed herinner:
Als je voor de motorkap staat, links achter onder een kap die lastig te verwijderen was. Ik heb de auto niet, anders had ik wel een foto voor je gemaakt. Stuur als je het niet kan vinden even een foto van dat deel onder de motorkap.
Succes!
9 jaar
Hoi Jhollemans,
Bedankt. Ik heb rechts in het midden wel een zwarte kap gevonden, en die los gemaakt. Daaronder vond ik een grote 40A-zekering en 3 kleine 7,5A zekeringen. De 40A-zekering heb ik verwijderd en doorgemeten met de multimeter, en kreeg als resultaat '0', dus er is wel weerstand(geleiding) gemeten. De zekering was ook geoxideerd / vuil, dus die ga ik morgen eerst eens vervangen, gewoon om écht zeker te zijn gezien de oxidatie.
In de bijlage is de bewuste kap rood omcirkeld.
Dit betreft een Megane 1.4 uit 2000.
9 jaar
Ik denk dat je verkeerd zit. Hij zit ook behoorlijk verstopt. Links naast de accu zit een kleinere zekeringkast zoals ik nu in je foto heb omcirkeld.
9 jaar
Goedemorgen,
Bedankt voor de snelle hulp. Vanochtend heb ik de accu gedemonteerd en deze kap verwijderd (aan de voorkant met een platte schroevendraaier de vergrendeling losklikken). Vervolgens kwam ik 4 60A-zekeringen tegen, waarvan ik de zekering van 60A die naast de 30A-zekering gemonteerd zat, probeerde los te krijgen. Dat lukte, maar in het 'zwarte' blok bleef de zekering zitten, deze was afgebroken door corrosie. Omdat dit blok nog extra lege aansluitpunten heeft, heb ik de aansluiting losgehaald en verplaatst naar een vrije aansluiting, en een nieuwe 60A-zekering geplaatst.
Vervolgens alles weer teruggeplaatst, en de motor gestart. De lampjes gingen uit, en het werkte wel.
9 jaar
Kan afgesloten worden
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar